|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en e38 utan TV och sådana grejor. Det finns dock telefon och cd-växlare + en gammal bandspelare som tydligen styr allt? Jag skulle vilja byta den här bandspelare mot en modernare cd/dvd-spelare och samtidigt ha kvar alla funktioner med rattstyrning av låtval, höj/sänk, telefonstyrning. Samt cd-växlaren då. Jag vet att det finns interface till 3 och 5 serien, men pratade med dem på BRL och de kunde inte lösa det här. Därför undrar jag om det är nån som har bytt bandspelare på e38 med bibehållna funktioner, ratt, telefon? Kanske räcker det med att välja rätt märke på cd/dvd-spelare? Eller var får man tag i ett interface som löser mitt problem på en 7:a? Tacksam för hjälp i detta ärendet. MVH: Steve | |
| Interface som gör att rattknapparna funkar finns nog till tex Pioneer,Sont,JVC mfl men har inte sett ngt interface som gör att man kan använda original växlare ihop med eftermarknads HU(inte till ngn bmw modell) , styr verkligen radion telefonen? Är det inte bara så att telefonen skickar en mute signal till radion så den blir tyst vid samtal? Den funktionen klarar isåfall de flesta eftermarknads apparater.Kan du styra telefonen på ngt sätt ifrån bandaren? | |
|
Nej, jag vet inte om telefonen går genom bandaren, men jag kan ju höja/sänka volymen på telefonen genom samma vol.kontroll på ratten. Kanske skulle testa att koppla bort bandaren och se ifall det går att ringa då? /S |
|
|
Hej, i mina bilar är telefonen (orginal BMW) direkt kopplad till egna talspolar på framhögtalarna. En egen mutesignal går från telefonen och in i radion samt knapparna i ratten går via ibus direkt till telefonmodulen. Detta borde alltså inte påverkas av radiomodulen vilken även den är kopplad till ibussen och inte direkt till styrknapparna i ratten. Om det sedan är så att telefonmodulen väntar sig kommunikation från radion över ibussen vet jag dock ej. Men det bådar iallafall gott nog för att försöka. Skulle dock annars rekommendera dig att köpa ett icelinkinterface till mp3 ipod och behålla nuvarande radio eftersom du då slipper massa bök och ändå får full mp3 funktionalitet i stereon samt kan styra allt med knapparna i ratten. /Andy |
|
|
Hallå! Vad kul att någon har lite koll på det här. Jag skulle vilja byta radiobandspelaren för den är kass, blixter-svårt att få till för att ställa in tex bas/diskant. Glapp/konstigt, men det går efter en dag om man är tillräckligt enveten. Lyset har med slocknat nu i den, så man ser knappt inställningarna heller, samt saknar lite RDS. I-pod och Mp3 kör jag iså fall via radio-länk (du vet en liten pryl som sänder ut mp3-låtarna på FM-bandet inom 10 meter). Ok Beolink; Vad ska jag handla för märke/grejor? Räcker det med en ISO ansluten Alpine, eller vad som helst? Det hade också varit kul att få kontakt med någon som verkligen har provat innan man slänger ut fler lökar i onödan på "det svarta hålet". /S |
|
|
Är du intresserad av bra utseende eller enbart bra ljud? Har du DSP i bilen idag? (dsp knapp vid radion) /Andy |
|
|
Beolink. Har du mail? Evt send den til sato30@hotmail.com Har nogon fråga om IPOD. Min bil har inte dom runda stik til cd-changer men firkantede. IBUS eller hvad det heter. Ville maile dig bild så du kunne se. Det är en 99 735iaL med 4:3 skärm och tv-tuner men ingen navi eller changer. Med den är forberedt til changer med 2 kablar. Vet inte hvad dom heter. Men dom är inte runda som normalt. Länk |
|
|
Jag är främst intresserad av bra ljud och att lätt kunna ändra ljudbild med bas/diskant. Tror inte jag har någon dsp-knapp på radion. Där är bara vanliga knappar som ska vara på "Buisness RDS"; SB, LD, LIN , en "M"-knapp med två pilar runt.. Kollade upp lite om iPod, och det verkar ju faktiskt lite intressant, men vet inte lösningen så man slipper koppla in o ur hela tiden. Skulle vara om man kopplade "laddaren" till stereon så den drar igång iPod och sedan ha ipoden i handskfacket eller nåt? Ganska dyra de där ipod om man ska ha 80GB för 3.300. Får en fin bilstereo för de pengarna , men visst. Vad ska man ha för sorts iPod iså fall som är någorlunda "lagom"? /S |
|
|
Egentligen så kan du köpa en gammal ipod eftersom du inte har ngn nytta av färgskärm på den eller liknande. 30GB brukar vara lagom. iPoden kan man sedan lägga i handskfacket, laddning och start sker automatiskt. Eftersom din gamla Headunit har displayfel mm. så skulle jag nog rekommendera att köpa en likadan på ebay, dock gärna professional versionen. Alternativt om du vill lägga ut lite mer pengar och tid, köpa en efterutrustningssats av navigation till bilen. Normalt sett är det inga somhelst problem med att styra bas/diskant med en sådan anläggning. Sedan skulle jag byta ut mellan och basregisterhögtalarna samt sätta dit en extra förstärkare för subwoofer. /Andy |
|
|
Länk Den här "Proffessional RDS" ser ut att kunna gå bra om man kommer över den lite billigt? Är det några effektskillnader eller nåt på en "ProRDS", eller vad? Navi kör jag med en "fickvariant" som jag kan ha lite överallt, så den är jag inte så intresserad av. Högtalare/woofer hade varit intressant däremot (måste jag byta dessa om jag byter till ProRDS?), men måste man köpa dessa från BMW då om det är dubbla talspolar och så i de gamla? Tackar för tipsen... /S |
|
|
Hej, Tyvärr verkar länken ej fungera "Ni har ej tjensten eget lager". Det kan vara svårt, men det finns lite woofers på marknaden med dubbla talspolar. Satsa istället på att uppgradera basen i hatthyllan. Du behöver inte byta ngt alls om du byter till ProRDS. Skillnaden är dubbla tuners och ett bättre försteg samt lite andra funktioner. /Andy |
|
|
Va? Har jag en bas i hatthyllan? Vet du det eller? Har bara sett den i TIS om man har pro eller HiFi-system, men det kanske finns i "Buisness" också? Ser iofs inga högtalare under hatthyllan i bagaget.... Vad kul i så fall. Hade ett grymt ljud i min gamla 525i med en Kendo CD och en testvinnar-sub låda. Ska kolla upp detta här. Om man byter till iPod, så borde det få plats ett slutsteg där cd-växlaren var.. Hur många låtar kan man ha i varje "CD-bank" om man kör iPod? Kolla om Du kan skriva ned länken med bokstäver tex kanske i "PowerPost". Hade vatt gött! Tack igen? /S |
|
|
Hej, Du måste skilja på radions beteckning och förstärkaren. Radion finns i: Reverse, Busines & Professional Förstärkare & högtalarpaket finns i: Satandard, HiFi, DSP Professional Oavsett om du har eller inte så finns det iallafall plats för 4st basar i / under hatthyllan. Troligen har du en HiFi förstärkare innanför cdväxlaren redan idag. I annat fall finnse det utrymme för en förstärkare där. Du får plats med obegränsat antal låtar genom icelink. Däremot har man direktåtkomst till sina 5 första spellistor genom De olika "disc 1-6" knapparna. Ingen begränsning på antal låtar här vad jag vet. /Andy |
|
|
Okej! Jag beställde den där bandspelaren på länken för 620:- inkl. frakt. Gjorde ett återupplivningsförsök på den gamla med elspray in i knapparna; Slutade med att den lade av helt, dvs det går inte att justera alls, däremot lyser den starkt om man släcker halvljuset. Likadant verkade det som att knappen till cd3 lade av på huvudinstrumentet (var ju tvungen att spraya där med; Typiskt, får plocka bort den/ev. vänta o se vad man kan göra åt det). Har naturligtvis pixelfel på huvudinstrumentet också (obs ej i mätarhuset). ....Så jag börjar med bandspelaren när den kommer, fortsätter med huvudinstrumentet under bandspelaren, sedan iPod och icelink och sist högtalare/förstärkare. Andy; Har du några rekommendationer om vad för slutsteg/högtalare man ska köpa samt inkoppling/placering. Slutsteget ska ha strömmatning och inte åstadkomma en massa konstiga ljud och inte dra ur batteriet mm; ja du har ju gjort det här redan vad jag förstår. Jag har en 1-farads kondensator med elektronik på som man ev. kan koppla in till basen också, men var lite skeptisk till den på min gamla 525i (den behövdes inte, samt drog ur batteriet pga ett förmodat 100-ohmsmotstånd som ligger latent i elektroniken?? Noll koll på denna, finns det nån som har det? Det är en: STEALTH STC-1000). Vet annars att man ska ladda upp dem med motstånd, men det fanns inget till denna ny, så jag förmodar att det går genom elektroniken? Hoppas bandaren passar bara (Professional RDS som kommer från en -98). /S |
|
|
Hej, tror bästa sättet är att du sätter ett relä som aktiveras av KL.radio och direkt till batteriet. Vet ej om du behöver kondingen, men du kan ju börja med att prova utan. Bra pris/prestanda har Monacor på sina kolfiberelement. Visst finns det bättre, men dessa ligger väldigt bra till tycker jag. Bandaren ska passa, troligen bättre än din 96a eftersom 96orna brukar ha problem med att styra icelinkar via ibussen. 98or skall dock inte ha dessa problem. /Andy |
|
|
Ojojoj.. vad ska man handla på Monacor? Verkar inte precis som "hej jag behöver ett par högtalare till en gammal BMW...." Vad menas med "aktiveras av KL.radio"? /S |
|
|
KL.radio är tändningsläge radio, se mektips om färgkod på sladden (finns i radiokontakten). Monacor CRB-130cp är de 5,25" element jag använt mig av. Men allt beror ju på vilka element i bilen du tänker byta. Dessa gav en bra och dynamisk ljudbild utan BMWs orginalelements svampighet i ljudet... /Andy |
|
|
Hej igen; Ang. det här med iPod, kan man ta vilket iceLink som helst, för jag såg denna: Länk Jag har ingen bildskärm, men denna ska man kunna koppla in lite USB och vad som helst på verkar det som. Frågan är om den funkar med CD-vxl-menyerna och rattstyrning och text i BMW:n. Enl. Apple ska den vara kompatibel med e38? MVH: Steve /S |
|
|
Har nu bytt till en professional bandspelare och fixat färddatorns knappar med den gamla kassa bandspelarens innanmäte (det var de där silikon-duttarna som hade gått sönder, fruktansvärt litet och finmekaniskt, men jag fick ihop den till slut). Dock vet jag inte hur man fixar pixlarna på färddatorn? Är det någon som har ett bra länk-tips på detta kanske? Vill inte ta bort klammerna och mångledarmattan på denna. Bara gå på med elrengöringsspray käns väl inte riktigt som det skulle funka? Jag hade ingen nämligen. /S |
|
|
Hej, det finns folk som påstår att de lyckats genom att spraya elektronikrengöring på enheten utan att plocka isär den, sök lite på forumet så hittar du endel om det. Huruvida det är en bra lösning eller ej lämnar jag osagt. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.