|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E46 323 -99 i orginal och funderar på ett sportavgassystem. Hade inte tänkt att lägga ner så stora summor pengar på det så från katten och ut blir nog för dyrt. Hade tänkt mig en slutdämpare. Funderade kring Eisenmann men det ligger lite väl i överpris bara för slutdämparen också. Så nu har jag spårat in lite på Simons och de verkar schyssta. Någon med erfarenhet från dem? Någon som har en simons dämpare på sin E46? Hur är ljudet på dem? För mkt? För lite? Jag är inte ute efter något värstingljud men med lite sportigare och mer muller vid tomgång och gaspådrag. Sen har jag läst en del om att det kan störa balansen i avgassystemet om man byter slutdämparen. Att man kan förlora prestanda och att det blir sämre osv...är därför lite förvirrad kring det...vad säger ni? | |
|
Jag har Eisenmann, gediget och blankt. Simons är inte direkt fyllda med kvalitet, har provat olika saker ur sortimentet. Iom att avgassystemet är rostfritt original så ville jag inte ha annat än rostfritt. Ljudnivån ändrades inte alls efter bytet, jag rekommenderar att du ersätter en dämpare med rör under bilen iom att det finns tre st. Vad som kan hända är att med friare flöde så kan inte bilen kompensera med mer bränsle och den kan gå magert vilket inte är bra för motorn eller effekten men då krävs det lite mer moddar, man flytta effekten upp eller ner i registret beroende på hur man bygger systemet men i ditt fall komemr du inte märka någon större skillnad. Min bil: Länk |
|
|
Jo men Eisenmann är så dyrt...bara slutdämparen kostar ju 5600 typ. Simons är väl ändå ganska bra har jag fått för mig. Och deras är ju också rostfritt stål. Och det du skrev om att det kan bli knas med flödet, då syftade du alltså på om jag skulle ersätta med rör va? Men det är väl klart att det måste bli lite mer mullrande ljud om man bara byter slutdämparen också? Kanske inte direkt eftersom det måste köras in lite men sen? Det kan ju inte vara helt lika ljud? Men så om jag bara köper en slutdämpare och sätter på...så bör inte prestandan försämras? |
|
|
Du får igen försämrad prestanda av att byta slutdämpare. Jag misstänker att du liksom jag har enkelt rör från första ljuddämparen och vidare, således bör det låta likadant om din som om min. Vad som hände när jag bytte ljuddämpare var, tja, i princip ingenting. Ansträngde man sig så hörde man att den lät lite mulligare på tomgång men det var marginellt, jag blev förvånad. Nu, med andra grenrör, sportkatt och bara två ljuddämpare så låter den precis som jag vill ha det så jag rekommenderar starkt att du byter ut en av ljuddämparna till ett rör. Min bil: Länk |
|
| Ok...men då blir det alltså en dyr historia om man vill få bra ljud...det räcker alltså inte bara med slutdämpare för att få lite sportigare och mulligare ljud...nu blev det jobbigt =P | |
|
dyr historia behöver det inte bli. om du byter bakre ljuddämpare och sätter ett rör isället för ljuddämparen som kommer innan den så blir det ju en viss skillnad. och bör inte kosta en massa stålar. |
|
| Ok, jo fast det var väl just det där att det inte är så bra att ta bort en dämpare helt? Eftersom det blir obalans i flödet osv...så att bilen går sämre om jag stoppar dit ett rör istället? | |
| kan jag inte tänka mig att du skulle få. så tänker ja göra på min. | |
| Ok. Har aldrig monterat rör förut, är det svårt att göra själv? Slutdämparen sitter väl bara med klamrar? Eller måste man kapa, svetsa och hålla på? | |
| hela systemet orginal sitter inte med några klammor utan är svettsat. du måste kapa själv och ev svetsa ihop det alt använda dig av skarvhylsor. | |
| Ok, vet du var i Sthlm-området man kan få det monterat? Och till ungefär vilket pris? | |
|
Vilken verkstad som helst fixar det åt dig till timtaxa. Köp rörklämmor som ser ut som slangklämmor, alltså inte de som finns på OK och Mekonomen tex som är ett U med klämma som dras åt med två muttrar. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.