AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
5.693

Kopia fälgar vs Orginal fälgar !

Sida 1 av 2
Slajf
Är det stor skillnad mellan orginala och kopia fälgar ?
Funderar på att inhandla kopia fälgar snart men är osäker på kvaliteten på kopierade fälgar !

Är dom livsfarliga ? Risken för att bli skeva stor ? Sliter dom mycket mer på bilen än orginala ? Finns risken att dom släpper lack ?

Snabba svar och seriösa svar uppskattas!

Mvh Adde
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hur långt är ett snöre?

...allvarligt talat är det lite svårt att värdera hela gruppen "fälgkopior" och på ett bräde ge ett enda betyg.

Slajf
Kan man på nått sett bedöma med "ögat" om det är en kass kopia ?
Jag skulle aldrig våga köpa en kopierad fälg, hur vet man om man råkar handla av den skrupelfria kopieraren som säljer fälgar med fel blandning i legeringen och fälgar som är fulla med luftbubblor till följd av undermålig gjutteknik?

Handlar hellre begagnade fälgar av bra märke.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
"Handlar hellre begagnade fälgar av bra märke."

Exempel mina bmw fem-ekers 18" fälgar som är till salu *fniss* ;P

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Prisskillnaden på typ BMWs fälgsortiment och eftermarknadsfälgar är knappast relevant, för 3 ggr så mycket bättre kvalitet är det definitivt inte.
Livsfarliga fälgar törs nog ingen sälja, skadestånden kan ju bli enorma.
Har kört både på original och "billiga kopior" sedan år 2000 utan problem.
Man blir inte helt förtvivlad när man råkar skrapa en trottoarkant heller skillnad på 1400 spänn och 4700. Mera prestigetänkande än vettighet, begagnade "original" brukar vara vettigt då brukar ha rätt prisnivå dvs 40% av nypriset kan väl ses som prisvärt.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Samtliga fälgar på mina BMW är kopior, och det är som hasso säger, blir en kantstött, kostar det inte skjortan att köpa en ny. Dom här Länk är nya för i år och kostar 10.700:- original, jag betalade 1925:-

BMW CS #5206
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tror alldeles för många litar på deviser som "man får vad man betalar för", "kvalitet kostar", osv. Att tillverka lättmetallfälgar är idag verkligen ingen "rocket sience". Det skulle vara intressant att veta hur stor del tillverkningnskostnaden utgör av utpriset till kunden på en uppsättning BMW originalfälgar. Jag vet inte, men det skulle inte förvåna mig om det ligger i trakten av 10% och resten är skatter, transporter, lagerkostnder, administration, löner för butikspersonal, påslag i olika led, med mera, saker som inte alls gör att fälgen i sig får en bättre kvalitet.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag förtullar vissa av Volvos originalfälgar som kommer från Norge. 15-18" aluminiumfälgar ligger mellan 40-75 EUR / st i inköpspris. Skulle inte tro att BMW:s originalfälgar kostar så mycket mer i inköp...
Jag tror absolut att de flesta europatillverkade eftermarknadsfälgarna är lika bra som original, och säkerligen dessutom tillverkade på samma ställe många gånger...

MVH Christofer
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nu börjar det nästan låta på er som att att dom flesta kopior är lika bra som original eller fälgar med starka varumärken :) Jag hävdar att dom inte är det, därmed inte sagt att dom är dåliga eller inte håller för normalt bruk, tvärtom anser jag att dom flesta fälgar fungerar för ändåmålet. Men det är ju bara att lyfta på några av dom replikor som tillverkas, väger ju flera kg mer än original dito. Så visst finns det skillnader...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Anders S. Mina BMW/BBS Krysseker splitt no 5 var tyngre än både mina M5 kopior och nuvarande fälgar men det kanske beror på materialbrist :)
Roligare att byta hela hjuluppsättningen för 10 papp när däcken är slut eller hur :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hasso,
Där ser man. Tvärtom har jag faktiskt bara upplevt tyngre replikor än så länge men det kanske beror på materialbrist som sagt ;)

ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
man kan ju se det så här, är det någon som har erfarenhet av en dålig replica, dvs som är "livsfarlig", att den har knäckts eller liknande?

hehe ganska kul att så många har fördomar... varför skulle en kopia vara sämre? förmodligen samma material och tillverkning på samma sätt. Till och med kanske i samma fabrik?
Tyngden på en aluminiumfälg beror oehört mycket på designen, skall ni jämföra tyngden måste det vara original och kopia av den samme, eller åtminstonde väldigt snarlika fälgar.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag skulle vilja säga att t.ex. BBS är bättre än de flesta originalfälgarna...

MVH Christofer
"Jag skulle vilja säga att t.ex. BBS är bättre än de flesta originalfälgarna..."

Mina BMW orginal modell 158 är tillverkade av BBS så dom är väl åtminstone lika bra! :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ett antal av BMW's fälgar är tillverkade av BBS. Vad jag vet så tillverkar BMW inga av sina fälgar själv utan det är ett par av de stora fälgmärkena som levererar till BMW.

BBS sortiment är ju på samma sätt som BMW's sortiment drabbade av kopiering, dvs fälgar som är snarliga originalet och som säljs billigare. Bland kopiorna så finns det allt från skitfälgar till de som är riktigt bra och som faktiskt tillverkas på samma fabriker som märkesfälgarna.

Enligt en av killarna på Svets och rikt i Malmö som jobbar mycket med att renovera fälgar så skiljer det en hel del på materialet som t ex BBS använder jämfört med lågprisfälgar. Dels så håller det betydligt bättre samt att det är lättare att rikta och renovera.

Kvalitet på fälgar är ju allt från ren fysisk hållbarhet till ytkvaliteten. Man har ju läst om en del som köpt M5-kopior där färgen flagnar av ganska omgående.

Själv föredrar jag original och då dessa är svindyra nya så letar man i det enorma utbud av begagnade där man kan hitta näst intill nya till en bråkdel av priset.

___
//Ulf
ha
734
haack
X3 30d -18

kan inte länka till specifik bild på garaget...men kolla näst sista bilden.
Länk

fälgen ifråga är en replica modell av koya..ser rätt snarlik ut...men ja tror att originalet hade hållt bättre...de va inte en stor grop.
och för er som säger att de troligen va ett måndagsex av den fälgen har troligen fel...eller så fick ja två måndags ex på samma sida av bilen..för även framfälgen sprack på samma sätt fast lite lindrigare...

så från å med nu kör ja på märkesfälgar!

mvh

Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

haack: wow! Såg läskit ut de dära!!
ha
734
haack
X3 30d -18

som tur va så gick de inte så fort...men dubbelpunka på ena sidan är ju aldrig någon hit! ;(

2s
255
2sexy4u
640iA -11
Jag kör bara med replica. Har aldrig haft några problem. Och dessutom är det inte mycket i utsende som skiljer, i vissa fall ingert alls. Fick hem 4 st 19" replica m6 fälgar och inga problem med dem, ok de kanske väger några kg mer men vem bryr sig när man kan spara 10 000-tals kronor på replica.

Länk

Inge skillnad mot orginalet, förutom då att de inte tillverkas till 3-serien.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.