AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.088

Funderar på en ny BMW325

Fr
27
Fredski
525xd -10
Hej,
Funderar på att skaffa ny bil och har tittat på BMW325 Sedan. Är det någon som vet om det kommer komma några större förändringar till hösten på den modellen? Hörde tex att det skulle komma en starkare motor till 320. Mvh/Fredrik

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Vad jag läst. så är nya 325:an på 3 liter. Alltså en strypt 330

BMW CS #5206
Fr
27
Fredski
525xd -10
Ok, samma som sitter i cabben då förmodar jag. Vet du när den kommer komma?

mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Nya 3-litern kommer i septemberproduktionen, dvs med första leverans i oktober. Har provkört motorn i cabben och tycker inte skillnaden var enorm. Dessutom ett irriterande "dieselknatter" på tomgång pga den höga kompressionen i HPI motorn (3-litern). Dock betydligt mer soppasnål.
Intressant!

Jag beställde själv en 325 Coupé i förrgår.

Direkt idag när jag såg det du skrev Christer om 3-litersryktet fr oktober 2007 blev jag nojjig. Jag lär ju få leverans i typ augusti 2007...:-(

Jämförde specen mellan 325 Coupé (2,5 lit) och 325 Cab (3 lit) på BMW.se hemsida.
Effekten är densamma på pappret, 218 hk, men den kommer vid lägre varvtal på 3-litersmotorn. Det tycker jag låter tråkigt. Tycker att den motor som sitter i 325 Coupé idag är snäll nog. Lite varvning vill man ju ha, Coupén är ju ingen direktörsbil, eller..;-).
Accelerationen är av nån anledning sämre på Cabben, men det kan ju bero på andra saker än enbart motorn.
Bränsleförbrukningen på Cabben är något lägre, men inom felmarginalen skulle jag vilja säga.

Enligt vad jag märkt så gör biltillverkarna inga förbättringar som kostar pengar redan efter ett modellår. Det finns ingen anledning att göra det. Förändringarna efter ett år brukar handla om besparingar och det är det jag tror det här handlar om. BMW vill ha färre varianter av motorblock, cylinderfoder, vevaxlar etc att hantera. Först efter tre år, när de första leasingkontrakten går ut brukar det vara dags att locka med förbättringar.

Jag har haft tillräckligt med ”snikmodeller” förut. Min nuvarande är en Volvo V50 140hk. Allt i den bilen är utvecklat för 170hk och det märks inte minst på samspelet mellan motorn och automatlådan. Om 325:an kommer att bli en strypt 330 med samma mekanik som i 330 så står jag över…

Min ÅF hade en 3-serie cab hemma igår. Unrar om det var en 325:a? Skall dit idag ändå och ändra färg på min beställning...

Anders
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Anders, jag tror inte att du behöver vara ledsen om du får den nedtrimmade 3-litern. Toppeffekten är samma precis som du skriver men angivet maximalt vridmoment är 20Nm högre, vilket i praktiken innebär att motorn ger mer effekt vid det varvtalet än 2,5-litern. Så ja, motorn varvar inte riktigt lika mycket, men det har du definitivt igen eftersom 2,5-litersmotorn är lite för tunn upp till 3000 rpm. 3-litersmotorn är ju inte känd för att vara tråkig, direkt - hoppas att 218hk-mappningen inte har gjort den trist i karaktären.

Den lägre bränsleförbrukningen är ju bara lök på laxen :)

Anledningen att cabben är långsammare till 100 än coupén är att den väger mycket mer.

/ElakaKatten

Fr
27
Fredski
525xd -10
Då blir det till att vela lite till då. :-) Tack för informationen. /Fredrik
Nåväl,

Jag tar den motor det blir. Beställde som sagt i måndags och har inte fått definitiv leveranstid ännu. Säljaren trodde på leverans i mitten av augusti, så det lutar nog åt att det kommer att sitta 2,5-litern i 325:an.

För mig som har den som tj.bil har andrahandsvärdet mindre betydelse men jag förstår att det är ett huvudbry för privatköpare som vill ha en Coupé innan sommaren är slut.

Idag skall jag försöka hinna med nästa huvudbry: Volvo V50:ians leasingkontrakt går ut 30 OKTOBER...

Anders

Om nu 325:an är en strypt 330 borde det väl bli lätt att ändra motorstyrning och så har man en 330 med lägre försäkringspremie, eller?
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
330i har annat insug bl.a. Kolla på E90post exact vad som skiljer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.