|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har precis varit och lämnat in bmw:n på en toningsfirma för att få samtliga rutor tonade. När det är dags för besiktningen vet man ju vad som gäller med tonade framrutor. Jag har hört om en del tillvägagångssätt folk använder sig av för an dölja toningen. Vissa vevar ner rutorna i bott, drar säkringen och sätter en tejpremsa över springan och drar en rövarhistoria om att rutorna inte funkar. Andra väljer att plocka ut de tonade rutorna och ersätta dom med orginalfärgade. Lite mer jobb och så slipper man myta för besiktningsmannen. En del tar helt enkelt bort toningen innan och tonar om efteråt. Detta är jag mindre sugen på och undrar om ni vet någon annan trevlig metod man kan utöva när man ska till den allsmäktige besiktningsmannen? :) // Rasmus | |
|
Hej! Jag tonar mina framrutor själv, och kör proffstonat bak. River ner toningen vid besiktningen och sätter dit nytt efteråt, rätt enkelt och blir perfekt resultat om man har gjort det några gånger. Visst kan det fungera med att dra ur säkringen osv hehe Har för mig att jag läst en liknande tråd på forumet, så sök lite kanske du hittar nåt läsvärt. LÄgg gärna upp en bild på hur toningen blev, och vilken "färg" tog du? -- DTM system och rak 6a ;) |
|
| tar inte polisen er om ni åker med tonat fram? | |
|
Jo, man får ju inte ha toning på dom främre rutorna... Och diskutionen om hurvida mkt man får ha är oändlig, men man får helt enkelt inte ha mörkare än att man kan ha ögonkontakt i skymning med föraren. Vilken betyder att man knappt kan ha toning på främre sidorutor, annat än den mkt svagt tonade fabrikstoningen. Men polisen är inte så hård mot toning fram, men blir det en flygande bes är det ju ombes som gäller pga färgskikt på främre sidorutor. Oftast är de nog en tillsägelse om att du ska ta bort toningen, men om du sen inte följer den så blir det fin bot och ombes. MC-poliser är mkt mer uppmärksamma mot tonade rutor har jag märkt iaf.. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Yes Bholmberg, får bilen vid lunchtid i morgon. Lägger upp en bild då. Det är ju det där med att tona själv, sist gång jag försökte slutade det med att jag var på micro och inhadlat 3 rullar för sammanlagt 900 spänn, vilket motsvarar kostnaden om man lämnar in den.. Men är man grym på att tona är det ju aldrig fel att göra det själv. |
|
|
Sjoling, vars har du lämnat in bilen för proffstoning för 900 spänn??? Låter billigt tycker jag. |
|
| på skyltotext.se i trollhättan. Bara framrutorna då =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.