|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag är ny på forumet och tänkte pröva om man kan få lite hjälp från folk som kör BMW innan man åker till BMW och betalar stora pengar för felsökning. Jag har en BMW 330IA -01 som det hörs ett svagt men mycket högfrekvent och irriternade pipljud ifrån när man kör på jämn gas. Det är när motorn arbetar lätt och varken accelererar eller motorbromsar som det här pipljudet hörs. Man hör ljudet betydligt mer med rutorna nere. Motorlampan har tänt sig och indikerat försämrade avgasvärden så jag ska byta en insugningsdamask pga av att den läcker. Men jag har ingen aning om detta kan ha något med det att göra. Tacksam för svar // | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Förmodligen ett hål i insugningsdamasken, en nybliven förra veckan 530 ägare som också hörde ett liknande ljud, hittade ett hål som försvann efterbyte. Och kan säker ha ett samband med din motorlampa. ///MVH Hasso Länk |
|
Här har du en tråd om detta ämne: Länk |
|
|
Tack "mats_epost". Hittade precis tråden och det verkar ju vara ett vanligt och inte alltför svårlöst eller dyrt problem. Tack för svaren. |
|
|
Verkar faktiskt som om det är M54 motorn som oftast drabbas av sprickor på den här insugningsdamasken? Alltså, nr 8 på denna bild: Länk |
|
| Får hoppas att ljudet upphör när jag byter indugningsdamasken då, och att motorlampan slocknar på samma gång. Hade tänkt lämna in bilen för det men man kanske klarar det själv? | |
|
De flesta verkar fixa det själv men jag lämnade in det. ;-) Kostade ca 650 kr tror jag. Bara man får tag på rätt "slang" så ska man ju kunna fixa det själv. Tror den sitter fast med vanliga slanklämmor. Men det är Mycket trångt och bökigt. Men har du hittat någon spricka eller något hål ännu? |
|
|
Nej, jag har inte ens tittat efter något hål. När jag gjorde oljeservice så gjorde BMW en felsökning pga att motorlampan lyste, och de kom fram till att insugningsdamasken läckte. Men jag ska se om jag kan hitta något senare i idag. |
|
| Hittade ett tydligt hål/spricka på den lilla slangen som är ca 5 cm i diameter och veckad som sticker av från insuget som går från luftfilterboxen. Tätade hålet och pipljudet är borta. Dock lyser fortfarande motorlampan. Kan det vara så att den måste återställas på verkstad? | |
|
Min spricka var på exakt samma ställe. Skönt att bli av med pipet, eller hur? ;-) Angående motorlampan och eventuell återställning så vet jag inte. Men det kanske en vettig verkstad kan svara på via telefon om man förklarar det hela? Min motorlampa lös aldrig när jag hade pipljudet, däremot tror jag att den har gjort det för någon annan här i forumet med samma fel om jag inte minns fel... (om du kollar i tråden som jag refererar till i inlägg nr 3 i denna tråd). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.