AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.999

Stenskott av massor ?

bu
193
burner
M2 lci -18
Har kört min 330 cab under vintern och tyvärr har de blivit en del stenskott men inte alls många! mest har kommit på huven runt grillen.. men även någon en staka på sido skärmarna.. tyvärr fanns det inte ett enda stenskott när man köpte bilen i höstas.. men åter till frågan.

Morsan brukar få ha bilen på hemmaplan medans jag tar dieseln när jag är och jobbar i stockholm. Och för någon vecka sedan så parkerade hon på parkeringen på sitt jobb och var några "nissar" där och sopade bort grus.. och notera allt grus mm har redan sopats undan i stan och på vägar så var bara på hennes jobbs parkering de skulle fixas bort.. dessa nissar som skulle ta bort gruset använde en sådan där blåsmaskin och därmed när jag kom hem tyckte jag att de var 100% ner stenskott än vanligt.. och när hon själv kollade på bilen så blev hon mycket förvånad så ringde till dom som har hand om detta på hennes jobb och dom hade denna dag köpt den tjänsten av ett annat företag men lovade att prata med dom och sedan ringa till oss. Man blir ju sur när bilen mer eller mindre ser sönder blästrad ut även själva vindrutan! Fick höra idag att detta företag kommer stå för kostnaderna dvs självrisk mm. Så det låter ju bra.. men nu till min fråga till er experter här på forumet.. är det verkligen bra att bara lämna in bilen på omlackning av huv och sidoskärmar? eventuellt fronten också.. och framlycktor skall bytas då dom ser blästrade ut med.. samt tar in fukt efter detta. Men menar blir det inte nyans skillnader i bilen färg om man bara lackar vissa delar? eftersom bilen i övrigt aldrig varit omlackad..

Kan det vara så att det blir snyggast om man lackar om hela bilen för att få samma nyans och glas i bilen? Färgen är förövrigt en Orientblå metallic om de har något med saken att göra.
Och vad tror ni det skulle kosta och lacka om hela bilen? (ej hardtopen då jag inte använt den på bilen än så dne ligger helt ny och väntar på mig i stockholm) eventuellt bara huv och framskärmar och fronten? har hört på plåverkstaden min att normalt så tar dom 700-1000kr/del oavsett storlek.. men att det kan skillja mellan olika firmor.. stämmer detta?

/burner
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
En lackfirma i Gbg, "trollade" bort mina stenskott förra året, utan att lacka om, utan bara fixa stenskotten.

BMW CS #5206
JP
156
JPB
728iA - 99
Var det Universal Teknink på Ringön? Skall lämna in min för lite lackjobb där i maj efter dina rekommendationer i andra trådar. Det var en trevlig prick jag talade med i telefon :-)

//J
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tror inte man kommer att se någon nyansskillnad om bilen är fräsch för övrigt i lacken. Det finns säkert färger som är mer el mindre enkla att få bra resultat på. Annars brukar en polering/vaxning göra susen.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
JPB! Ja, det var universal teknik, bröt han på Norska, så var det Frank, han som driver firman.
När du är där, kolla in Pontiacen, som han kör 7 sekunders repor med på stripen.

BMW CS #5206
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
de tar ju prover på lacken - tror aldrig att det går och se ngn skillnad med mänskliga ögat...

låter ju som om de "blästrat" bilen med flit om det är så illa...
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Tja..

har lite sten skott på bilen.. motor huv o kofångare, Universal Teknik verkar vara de man ska kontakta i gbg. men hur ska man fråga om man vill göra det utan kvitto, utan att det ska låta dumt :S

tack i förhand
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla så inte klassikern rost på insidan av huven osv är aktuell, rostskyddsgarantin är 6 år från första brukandedatum och ger isåfall fritt omlackad huv:)
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Bilen är en -02a men tyvärr så var första brukandedatum 2001-11-29 :( så det skulle inte funka. men tack ändå!!!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Mitt tips till dig är att lacka om hela bilen om du kan!

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.