|
|
|
|---|---|
|
Hejsan har ev. ett litet besiktningsproblem. Undrar därför om det går att byta ventilkåpan på en M5 - 3.6L - E34 mot en ventilkåpa från en ex. 535:a, detta för att få det hela något mer mindre iögonfallande... En kontakt på SBP hade också underlättat ;) | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Nej det går inte! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Det var ju synd ... är det någon som har förslag på hur man skulle kunna få bilen att gå igenom besiktningen utan att hinka i orginalmotorn. Eller förslag på hur man enklast ökar chanserna att den ska smita igenom. |
|
|
Hade du inte någon plan för detta i samband med motorbytet? Det finns inga smitvägar. De kolla alltid motorutrymmet etc. Alternativet är åka obesiktigat... Önskar dig lycka till oavsett! M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Det är så att jag är spekulant på en bil med utbytt motor. Bilen är inte bes. nu och jag funderar på om man enklare kunde "glida" igenom besiktningen med en annan ventilkåpa. Den som sitter på skriker ju utbytt motor... Är det någon som har koll på vad som händer om man smäller med en obesiktigad men försäkrad bil? Har funderat på alternativet att köra obesiktigat. |
|
|
enkel lösning= få tag på en extra kåpa där du slipar ner M-Power och lacka alltihop svart. |
|
| Japp det var min tanke också men det verkar ju inte direkt drälla av dem. | |
|
kan ju också skaffa en besiktningsbil med m5-bilens chassinr och plåtar.. då börjar det dock bli juridiskt tveksamt:( |
|
|
MrE28: Varför inte köpa en bil som är anpassad/typad exakt för den motorn, då är det inga bekymmer alls. |
|
|
Anledningen är att jag är intresserad av denna bilen är att jag är gillar E28:an är inte så speciellt förtjust i E34:an som är typad med den motorn. |
|
| Bilen blir ju inte laglig för att du får den igenom besiktningen samt att försäkringen knappast lär gälla heller. | |
|
MrE28: Så om du köper en M5E28 så får du nästan samma motor som S38(M5E34 3.6) som M88(M5E28) Om jag mins rätt så är skillnaden enbart insuget som är mera avancerat på S38. |
|
|
Jo men går det att hitta en m5 e28? Och om jag inte gissar helt fel så är priserna ganska rejäla. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Staffan! M5E28:an, de tidigare hade en 3,5l M88/3 motor precis som min,och de senare fick en uppgraderad kat motor med dubbelkedja S38B35. En S38B36 är fullt godkänt att använda som utbytesmotor i en tidig E28M5 och M635:a,det har jag kollat upp med bes.ingenjör för tekniska frågor...motorn är i samma motorfamilj,och man klarar ganska precis den tillåtna effektökningen med 10% dvs original 286hk och 3,6:ans 315hk. Men det blir värre om man har en M5:a eller M635:a med 260hk katmotor! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Tror att du överskattar kunskapen hos besiktningsmännen.... Dom flesta av dom har enligt min mening "ingen aning om vilken motor som ska sitta i respektive bil". Åk dit o försök!!! Skalman |
|
18110! Var besiktigar du din bil!?? Har en E9:a med 745motor som jag ska besiktiga om ett par år när den är klar! ;-) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.