AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
671

Inlet air temp

wa
5
wave.jesper
316i compact -94
Jag har precis införskaffat mig en liten sensor som ska öka effekten på min bmw. Det är en luftinsugs sensor, och denna ska man tydligen sätta in istället för den vanliga och så ska bilen få bättre effekt. Men nu till min fråga, hur hittar man insugs sensorn? Enligt instruktionen ska den sitta nånstans längs luftfiltret, men jag kan inte hitta den nånstans. Någon som har en aning om vart den sitter? Jag har en BMW 316i compact 94.

Väldigt tacksam för hjälp!
Re
111
Rert
e39 523
Vart köpte du den där sensorn? aldrig hört talas om nått liknande och förstår inte hur den ska kunna göra någon skillnad, tror du blivit lurad:/
wa
5
wave.jesper
316i compact -94
Det ska tydligen fungera på samma sätt som när bilen är kall. Att sensorn ger motorn mer syre eller liknande. Den kostade bara 250 men de som använder den verkar vara nöjda. Fast visst finns möjligheten att jag är lurad, men för 250 spänn tar jag chansen. Vet inte hur jag annars ska fy lite mer kraft i bilen. Eller nån som har förslag på hur man kan öka effekten i en 316i från 94?:)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du har blivit blåst. Bespara din bil det onödiga slitage som sensorn medför och släng den i närmsta papperskorg.

Motorns effekt begränsas i första hand av hur mycket luft som motorn kan suga i sig. För ju mer luft man suger in desto mer bränsle kan man förbränna. Man kan inte öka motorns effekt genom att byta en givare, om det hade varit sant så hade det redan suttit som standard på alla bilar.

Det man kan göra för att öka effekten är att tillföra med syre, och det finns 2 sätt för detta:

1. Öka motorvolymen
2. Överladda motorn med hjälp av en kompressor eller turbo

Vad den sensorn gör, är att lura bilen till att tro att luften den suger i sig är kallare än vad den är. Kall luft = syrerikare luft. Bilen tror att luften innehåller mer syre och pumpar därför in mer bensin eftersom den tror att det finns tillräckligt med syre för att förbränna bensinen.

Men nu är det så att bilen inte har sugit i sig all den syrerika luft som den tror. Utan syre kan man inte förbränna bensin, resultatet blir att du får en försämrad förbränning i motorn samt att oförbränd bensin förångas och hamnar i katalysatorn. Något som på sikt förstör katalysatorn.

Så vad den sensorn gör är:

* öka din förbrukning
* öka bilens avgasvärden
* minska motorns effekt
* på sikt förstör katalysatorn
* ökar slitaget på motor

Det enda man kan göra för att förbättra motorns effekt är att filtrera bort all kväve och annat "skit" i luften som inte är ren syre och bara låta ren syre sprutas in i motorn, först då hade man kunnat få in tillräckligt med syremollekyler för kunna vinna stor effekt ur liten motor. Men ngt sådant filter finns inte idag och det kostar mkt att köra med ren syre istället för vanlig luft, då är det betydligt billigare med en rejäl V12 motor.

________
Bilblogg:
Länk
wa
5
wave.jesper
316i compact -94
Hmm det var ju inte så kul och höra, men ändå nyttigt. Tack mugge! Men vilka bra sätt finns det att öka effekten på en sån liten motor som min 316 har? Nu pratar jag givetvis inte om jätteprestanda ökningar, men kanske några hästar eller så. Nån som har erfarenhet av att trimma 316?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du bör komma upp i en ökning på minst 10% för att ens märka någon skillnad.

Att trimma en sugmotor är dessvärre dyrt och sportavgas och filter ger aldrig några extra hästar i en bil med standardmotor (vilket deras försäljare hävdar), men de förändrar motorljudet. När man trimmar en sugmotor så brukar slutnotan nästan alltid hämna på ca 1000 kr per hästkraft, vilket inte är prisvärt enligt mig.

Vissa chippar sina bilar i hopp om att få bättre prestanda, vad de i själva verket gör med chippet är att optimera motorn för användning av en viss bränslekvalitet, t.ex. 98 oktanig bensin. Och visst ev kan det finnas ngt extra där att hämta, man aldrig så mycket som 10%. Dessutom så tappar man effekt om man sedan skulle köra den motorn på annan bränslekvalitet än vad den är optimerad för t.ex. 95 oktanig bensin.

På en beg. bil är det billigaste sättet att öka effekten att sälja bilen och köpa en med större motor tyvärr. Om man inte vill överladda förstås.

________
Bilblogg:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.