AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.332

Oljebyte ny bil

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Har nu kört in bilen cirka 200 mil enligt metoden köra lite försiktigare än jag brukar. Är det lönt att göra ett oljebyte nu eller inte? Tänkte göra det själv så det kostar inte så mycket mer än själva oljan :-)
Kommer bli lite banåka den 5e på Mantorp och då kommer ju bilen gå ganska hårt. OM det nu finns små metallpartiklar i Oljan kan det ju vara lönt att bli av med dessa. Är jag fånig eller skulle ni också bytt?

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Jag fick rådet av en kompis som jobbar med olja att byta tidigt av just den anledningen du nämner. Även om oljan inte är utsliten än så blir den full av metallpartiklar som är kvar sedan bearbetningen.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Okidoke
Hittade den här tråden. Verker ju busenkelt att skifta olja.

Länk

//Joakim

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har alltid bytt olja filter runt 2-300mil på nya bilar och sen bara olja vid ca 1250mil. Enligt min erfarenhet tar det ca 2k mil innan en bilmotor är inkörd. Mvh asken
2k mil innan en modern motor är inkörd verkar vara lite mycket. 800-1000 mil tror jag den körs in på.
I instruktionboken står det 400 mil men jag märkte en påtaglig dipp i förbrukningen efter 800 samt ökat flås i motorn.

Vilken olja byter ni till efter 200 - 300 mil? Enligt Bosse bildoktor ska man köra in en motor på mineralolja innan man går över till syntetisk olja. Efter 200 mil är det nog för tidigt att gå över till syntetisk olja. Själv skulle jag inte gå utöver de rekommendationer som fabriken anger. Det blir lite overkill enligt min mening. Man underkänner helt enkelt fabrikens kompetens att underhålla sin egen motor.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Köra in en bil på mineralolja? Vad stoppar BMW i för olja vid leverans? :-)

//Joakim

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Jörgen L > Bosse bildoktor refererar till en gammal skröna.
Går precis lika bra att köra in en motor på helsyntet.
BMW levererar sina bilar med samma helsyntet som används vid service.

Nej, det är verkligen inte fel att byta oljan tidigare än vad BMW rekommenderar.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Jag skulle också ha bytt olja.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hum, hade såfall även bytt oljan efter race!, Kör med Biltemas Helsynten innan racet, låt metallpartikelkalaset fortsätta, för jag tror inte allt har lossnat efter 200mils lugn körning...

Sen efter slår du i högkvalitets helsynten,

// MVH Jocke
pu
547
puiu
330i-03
och jag tror att det är för tidigt att köra ett race.det kan bli till sist att ta för mycket olja .för att din motor är inte riktigt inkörd.och jag tycker de är synd.

alex
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Jag kommer nog ha klämt 300 mil innan Mantorp :-)

Vet att de säger att man kan gasa på med M5an efter 200 mil så 300 borde vara ok med marginal. Att bilen sedan blir ytterliggare lite bättre efter ett par 100 mil till är väl bra, men för att nå dit tror jag nog man måste låta motorn arbeta in sig på riktigt.

//Joakim

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Okej, men avväg om du vill byta före eller efter!

biltemaolja kostar inte så mycket och funkar väl för att "skölja" bort lite skräp som eventuellt har intagit oljekanalerna ;)

Men som du säger så bör det nog vara ganska lugnt...

// MVH Jocke
bättre en gång för mycket en gång för litet. hehe saab i örebro sa att man skulle byta olja när det var 2 procent kvar. då var det dags inte tidigare. då kan man undra sig hur de tänker egentligen,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.