|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag beskrev det som gjordes vid min "konvertering" från R12 till R134 i mitt förra inlägg...Dvs så lite som möjligt :)>>>Nipplarna byttes,ingenting annat varken fylldes eller byttes ut.. Kompressorn var ju jag inte tvungen att byta...så där kan det ju bli en del packningsbyten/brickbyten för att vara på den säkra sidan ,vet inte hur kopplingarna ser ut där tyvärr :/ Mitt system i 735.an rymmer 1550gram vilket kanske inte är direkt överförbart till 750 systemet :/ Jaja,lite "kom ihåg" från min "konvertering" hur som helst.. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Har nu pillat isär min "nya" kompressor i molekyler. Ett tips: gör inte det om du absolut inte måste!! 5 st kolvar med sammanlagt 5 st över resp 5 st underbrickor på varje kolv som samtidigt skall passas in i en sned drejskiva som pumpar med kolvarna ... fy för den lede! Har nu kollat lager o s v ... och allt såg bra ut. Den olja som var i var nog sånadära esterolja. Såg ut som ricinolja. Kan dock inte närmare bestämma den. På kompressorn finns skylt Denso och det står R12 ... men det behöver inte betyda att den inte gått med R134 som jag ser det. Skall nu visa upp den ingående packboxen - i of s såg den felfri ut men, men ?? ... - för Momentum utifall att dom kan få fram en sådan. Min bil har ju redan R134 i sig varför gången blir som följer: - först avfettar jag den nya kompressorn helt från den olja som var i den - sedan fyller jag den med esterolja, drar runt några varv och låter det rinna ut - sedan monterar jag dit den nya kompressorn - jag kan själv vakkuumpumpa så det gör jag som för en koll - sedan far jag till en aukt kylfirma som får vakkuumpumpa och fylla i R134 - sedan åker jasg på semester ... för det lär bli en varm sommar Ngn som vet vart man kan få tag i dylik esterolja? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... tackar för länkarna. MVH /// Paap R |
|
Paap, nån kylfirma har säkert esterolja, men jag har för mig den e dyr som fan :( Tror det var som så att om du har en Bosch-kompressor så behövs den inte bytas när du har i r134 men de "gamla" kompressorerna kan gå ett tag med r134. |
|
| Menar kompressorer av annat märke. | |
Paap Reeder |
... hur kan man visuellt eller per näsa skilja på ester- resp mineralolja i kompressorn?? MVH /// Paap R |
|
Ingen aning om det kan hjälpa dig. På min 134-lapp står det 1,5kg. Men det är ju en lapp som visar hur mycket det fylldes på vid ombyggnaden. På den här sidan står artikelnummer på vilka kompressorer som funkar med 134. Länk under "Aircon R134a retrofit". Lycka till Nisse |
|
Paap Reeder |
tackar! MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
För att efterfylla kan man köpa denna .. Länk Tror att jag får tag på lagret och packboxen i morgon ... återkommer. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... och här är esteroljan ... Länk MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... lyckas jag med detta kan väl AP ackreditera mig som "kylgubbe med esterrätt" ... ?? I vilket fall lägger jag ut lagernummer o s v ty lagren definieras enbart av ritningsnummer och går ej att beställa på exvis Momentum. Dito för den superspeciella packboxen. MVH /// Paap R |
|
Paap: Måste säga att det var högt pris på R134, du får mycket mer R134 för pengarna hos: Länk Länk Tänk på att dollarkursen är en hel del lägre än euron, dessutom finns esteroljan redan iblandad i nästan alla burkar från USA-exportören. Du behöver ca. 1600-1900 gram R134, vilket blir 5-6st. 11+2oz. (311gram R134 + 57 gram PAG-olja = 368 gram totalt) burkar. (1 oz = 28,3 gram) Mvh |
|
Paap Reeder |
Tackar för tips rob_t_j72. Nu kommer jag ändå att låta en ackr.firma först provtrycka och vakkuumsuga och sedan fylla. De stora "besparingarna" uppnår man om man kan få fart på kompressorn på ett bra sätt. MVH /// Paap R |
|
Tänk bara på att (enligt tullverket) man får betala moms både på grejor och fraktkostnader från USA. Går iofs att lösa om man betalar i förskott och de kan skriva att det är en"gift". /S |
|
Paap Reeder |
Jaha!! ... BAH!! ... då har man för hundrade gången brutit mot Autopowers grundregel nummer 1 för genomförande av mek: = Fastställ först felet -> Meka sedan!! (Med detta svek ... kanske man blir av med sitt Pro-konto ...??) Som jag tidigare berättat så har min AC bytt inriktning - precis som en f.d statsminister i en av de nordiska länderna - och sällat sig till bastuskrået i s t för kylskrået! Den slutade ju att kyla och automatiskt bestämmde jag från vedboden att gasen var slut eftersom kompressorn en längre tid varit nersölad med esterolja. Pillade av hattarna och tryckte på ventilerna ... Pyyysschtt! ... så hade man fullt med R134a mellan pliggarna! Tvångskörde så AC-fläkten = stormvindar! Sitter nu med en DENSO-kompressor som jag pillat isär i molekyler och idag fått resdelar till den för 1345:-. Till en DENSO / 10pa17C vilken jag tror är en vanlig kompressor till E32 / 750 och kanske även 740/735 gäller: Axeltätning - lätt att pressa ur och i - 44-1004 / 379:- Lager - satt som "faen" - 44-9702 / 467:- Packnsats 44-4474 / 230:- ... och så moms på hela alltet. Finns på El & Disel i Bandhagen 08- 86 01 90. Nu skall jag kolla om kopplingen verkligen slår till på kompressorn. Gör den det ... vilket jag inte hoppas ... så är det denna jäkla IHKA- modul á 6730:- SEK på BMW som det är fel på. Nåväl ... nu är det bara området bakom 1:a kopplingen i automaten man inte varit på på en ZF ... annars kan man hela bilen kan man säga. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Länk MVH /// Paap R |
| =) | |
Paap Reeder |
Vet nu vad som hänt??! ... det fungerar. Som jag tidigare skrev så köpte jag en ihka-modul på ebay för 2 euro. Naturligtvis stämde inte kontakterna. Tog så idag "kortet vid hornen" och smälte med lödkolven helt enketl bort hållarna och hade då bara piggarna rakt upp på 4-ställen. D v s 4x24 ? pinnar ... d v s nästan 100 pinnar går åt för att styra väremen i en 750/E32 och vi minns alla min jmf om amazonens kall-medel-varmt. Efter att noga siktat in kontakterna på de uppstickande pinnarna så säkrade jag kontakterna på äkta vedbodsmekvis med najtråd och åkte på provtur till kompisarna på Brostugeträffen ikväll. Allt fungerar klockrent. - separat värme till resp passagerares olika tår - AC- kyler som tusan. Sedan noterade jag att direkt efter start så kör defrostern först ett maxpass innan den går ner på normal. Det enda som kanske inte fungerar är AUC-funktionen ... d v s en automatisk avstängning av uteluften om den blir otjänlig ... om tex någon "surjapan" ligger före en och stoppar upp trafiken. Sparade 6730:- minus 2 euro på IHKA- modulen men fick renovera en kompressor för dryga tusingen så än ligger man på plus ... MVH /// Paap R |
|
Va gott! Bra jobbat. Kul när det lyckas. Du får kanske lägga in ett mektips på den där INKA-mogulen. /S |
|
Paap Reeder |
Hej! Mätte litet på min AC igår. Vid full kyla och +25 grader ute blåste den 11 grader in. Är det för "varmt"? Min luft/luft jag byggt in hemma ... den blåste in 7 grader. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.