AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.076

AC´n surar på E32:an

Sida 1 av 3
Paap Reeder
Hej!
Bah! ... provstartade idag och skulle fixa kyla men nu har AC´n lagt av. Den har fungerat bäst på hela bilen hitintills.

Tror inte på att bara fylla på R134a ... ty kompressorn är litet oljig på undersidan. Har vatt det dryga året.

Visst är det väl så att kompressorremmen bara drar AC´n ... så man kan riva ur kompressorn och remmen???? och köra utan ....

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Paap!
Är du säker på att gasen är slut?Går att trycka på påfyllnadsventilen tror jag det var och pyser det så är det gas.Om den är oljig där under så kan man ju även tänka sig att Estherolja har läckt med nedsatt funktion som resultat,men å andra sidan så borde det ha varit lite "fågelkvitter"från agregatet om det fattas olja.Klart är att om du river av hela klumpen så blir det ju en del vikt som du slipper släpa på.
Mvh Dic.
PS.Finns det kortare remmar till M70?DS
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Möjligt fel iaf..

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Paap:

Med en sån här mätare på slang Länk kan du lätt avgöra om du har tryck kvar i systemet, har du tryck kvar så behövs inte torkfiltret bytas (oftast).

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Paap:

Du har mail...
Paap Reeder
... tackar, tackar.

Kul att höras!
Ringer igen när jag fått tag på en ny kompressor.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min kompressor på E32:an har varit oljig under ända sedan köpet 2003 och den fungerar u.a ändå...Bara som en erfarenhet iaf :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg>>>Var "bara" att fylla systemet o köra igång igen i min vagn..

Mvh Janne.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hoj!
Gammal kyltekniker i grunden.
Ser Du oljan; Perfekt då kan du laga läckan eftersom Du vet var den är utan läcksökning.
Oroa dig inte av för lite olja i systemet, men kör den inte gärna utan gas (kompressorn går bara om du vill det med "stjärnknappen", du behöver inte kapa remmen bara för det).
Jag fick kapa remmen för ett skuret lager emellan magnetkoppling/kompressor på min gamla 525i, men då glödde det mellan drivhjul/kompressor.

Ibland är det bara att dra en koppling eller nåt (kongängat), så är den tät. Allt skakar, varmt o kallt, så det vore konstigt om de håller 100 tätt i evighet. Oljeförlusten är garanterat minimal i sammanhanget.

Annars gör du som 90% och fyller systemet utan dyra åtgärder. Varar för det mesta en sommar!
Gasen är precis som i en sprayburk, den tar liksom inte slut så fort Du trycker på munstycket. Är det sedan varmt, så är kopplingar/material "större" och tätare.

MVH:
Steve
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Paap:

Du kan ju alltid testa att fultäta systemet först, köp 2 sådana här: Länk och 2-3 st vardera av Länk och Länk

Mvh
Paap Reeder
Stort tack för alla tips.

Efter helgerna blir det ngn form av action i ärendet.

MVH /// Paap R
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Wow, är det nån som provat AC läckage reparationspaketen?
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Ja, fantastiska grejor har man "over there", men jag tror det blir dyrare än om man åtgärdar felet istället för att klogga igen hela systemet.

Du får nåt kg köldmedie "mindre ljust" för en 500-ing som varar kanske 2 år om det läcker måttligt endast på vintern kanske, men kul att man bryr sig att ta fram såna här grejor.

Det "nya" 134a jobbar med mkt högre tryck som 8-12 bar. Gamla R-12 (vanligast i "gamla bilar") jobbar med 4-6 bar och med bättre kyleffekt.
Fantastiskt att det orkar hålla tätt så länge som det gör ändå.

Tekniskt sett borde man få sämre kyleffekt med de här medlena i alla fall, men vaddå; Är kompressor/magnetkoppling/givare(som borde ta stryk vid såna behandlingar) slut så har man lagt de pengarna för "fantastiska tätmedel" i plurret.
Jag tror att jag har lämnat en teknisk rapport och inte bara en åsikt.

Kul om Du (Paap R) kunde rapportera vad Du kom fram till att göra efter helgen.

MVH:
Steve

P.S.
En lite smått "löjlig" grej är att alla AC-kompressorer mm i BMW/MB är JAPANSKA!!!
Finns det någon som har en Tysk kompressor i sin bil, skulle jag vilja veta det med märke/beteckningar.

/S
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller med om att inte är en på sikt hållbar lösning, men på min BMW har det funkat utmärkt i snart 2 år.

Dock hade jag tryck kvar i systemet så torkfiltret var antagligen ok, i ett trycklöst system så förstörs torkfiltret på några timmar av fukten i luften.

Även om kyleffekten kanske blivit något sämre är det inget jag märkt...

R12 är väldigt effektiv men effekten på ozonet gör att jag är glad att den är förbjuden i EU.

Mvh
Paap Reeder
... givetvis kommer rapport.

Det är det näst sista okända vita området i V12:an som jag inte "varit på" än.
Allt annat har jag pillat på ... inklusive dissekerat Webaston i smådelar ... och den funkar ok ... även efter min a insatser ... men eftersom den sitter så illa till så tänkte jag att det är lika bra att riva ut även den när topparna var borta.

Det sista vita området är tolkning av bilder från kameraskåp ...

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Nu får ni hjälpa mig med bra länkar till mit mek på en absolut jungfrulig mark för mig.

Jag vet att den ac som nu sitter i min bil har transformerat sig till bastuaggregat.

Den läcker oil (... under flera år) och pyser sannolikt ut gasen ty systemet är tomt.

Jag har nu fått tag i en sannolikt okej kompressor.

Frågan är nu om denna kompressor jag köpt gått med R12 och jag har R134 i min bil ... vilka moment skall göras på kompressorn?

Kan man på nått sätt se om det varit R12 eller R134 i den? Lukt eller smak?

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om du har R134 i så ska det vara en lapp i motorrummet där det står att den är konverterad s.a.s.
Går inte att missa..

Ja,egentligen så behövs det "bara" att vaccumsuga systemet,fylla R134...tror att nipplarna bör/måste bytas också(kommer inte riktigt ihåg nu)+seriöst även torkfiltret(skippa torkfiltret om det inte har varit tomt länge.

Koll att den sedan håller trycket under "någon halvtimma/timma" bör naturligtvis göras...Min läckte lite i en påfyllningsnippel vilken då byttes naturligtvis.

Antagligen säger väl många att div packningar,torkfilter osv MÅSTE bytas,men jag skriver en alternativ väg att gå..Rätt eller "helt åt h-sike" lär jag väl få veta ganska snart här ;)

Inga moment behövs göras på kompressorn mig veterligt.

Mvh Janne.

Paap Reeder
Hej Janne!

Jo i min bil finns lapp om R134 men den kompressor jag köpte är "okänd".

Undras vad som egentligen görs när man konverterar från R12 -> R134?? Verkstäderna är väldigt hemlighetsfulla utom med räkningen ...

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... jaha!
Har nu läst allt på "sök" ... men inte hittat mängden R134 i en 750/E32 med enkelkompressor.

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Salig "Svardska"hävdade med bestämdhet att gasmängden räknas i gram och att 750/E32 kräver minst 2000 gr för att fungera.Den beskrivning jag fått vid konvertering är att mineralolja byts ut mot Estherolja och att som Janne T skriver,påfyllnads nippeln byts ut.
Mvh Dic.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Länkar var det ja:

Länk

Nedan verkar rätt okej, bättre;
Länk

Du har väl nån tryckgivare/säkerhetsventil eller dylikt man måste tänka på med? Du har andra tryck med 134a än med R12 som sagt.

Mängden köldmedie behöver du inte bry dig om förrän du ska betala för den. Man fyller efter tryck på tryck och sugsida. Sugsidan ska förmodligen ligga på noll på ett ac-system under full drift.

Hade du inte tänkt be kyltekniker fylla den åt dig? Ska du köpa sånt där på e-bay och krabba?

/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.