AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
948

Avvikande vibrationer från motorn

Hej!

Min bil har nu gått ca 17500 mil och på sistone så har jag märkt att bilen vibrerar lite mer än vanligt. Detta har det gjort de senaste 200 milen.
Närmare beskrivning:
- Med motorn igång kall som varm, oavsett läge på automaten, ACn på eller av, utan att varvtalet påverkas, uppkommer det ibland lite starkare vibrationer som särskiljer sig från motorns normala karaktär. Det känns som om någon skulle knuffa på karossen väldigt lätt, i snabb takt.
Jag kan t ex stå stilla, i läge D och vibrationerna kommer plötsligt vid tomgångsvarvtal. Efter ett tag kan det försvinna för att senare återkomma. Jag tycker inte att vibrationerna återkommer regelbundet, dock tillräckligt ofta för att jag ska bli irriterad.
Om jag t ex har vibrationerna vid tomgång så kan jag varva upp till t ex 3000 rpm i läge N utan att tycka att vibrationerna följer varvtalet, men detta måste jag kontrollera igen för att vara säker på!

Jag bytte automatlådeolja för ca 200 mil sedan. Och jag vet att jag har lite för mycket i den. Kan detta orsaka dessa knepiga vibrationer?
Jag kollade mina motorfästen. De ser ut att ha lite torrsprickor. Kanske en orsak?
Jag har kollat efter tjuvluft, men jag får ingen reaktion med startgasen.
Kamaxel/Vevaxelgivaren kan få motorn att gå ojämnt, men min motor rullar fin fint utan hack/host, startar kall/varm, dricker inte onormalt mycket, tappar inte kraft.
Dock så har det hänt att då den varit kallstartad, t ex fuktig morgon 5-10 grader varmt, att den dippat i varvtal när man ger gas från stillastående och tomgång. Nästan som att den skulle dö, men det gör den inte.
Detsamma tycker jag mig ana, att vid full gas så rör varvtalsnålen inte konsekvent utan verkar röra sig snabbare/långsammare växelvis, men det märker man inte om man inte tänker på det. Jag tycker detta är "extra" tydligt innan 3500 rpm.
Detta kanske talar för att jag har ett växande fel någonstans.

Tacksam för tips och råd.
Mvh
Stephan
Följer upp tråden!

Det saknas ett blad på fläkten! Ska byta ut denna och se om det försvinner.

Mvh
Stephan
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Har lite samma problem med min 525-89. Tala gärna om om du hittar felet..
Jag har nu bytt fläktblad och motorn vibrerar inte längre.

Mvh
Stephan
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
okej..märkte att min blev värre när två blad va av än när ett va av, så de är nog det felet jag också har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.