|
|
|
|---|---|
|
Har nu haft lite problem med e39an ett par dagar... Bilen beter sig på följande sätt... Man kan åka längre sträckor eller kortare sträckor OM bilen är kall ifrån början... Längre sträckor går även bra om den är varm ifrån början... Men här börjar problemen... När man sätter sig i bilen och den är lite ljummen/varm och åker en kort bit..typ ett par km och stänger av bilen och väntar i runt 5 minuter och startar... Då vill den inte gå igång men till slut går den i gång på ca 3e försöket och vill inte gå riktigt utan motorn stannar igen.. Får igång motorn och åker iväg men den är sur och vill inte varva öht... Ställer man bilen i ca 10 minuter igen och startar den så går den som vanligt igen... Snälla hjälp mig lite...Börjar bli riktigt irriterad... Har för övrigt slängt i en flaska ki-akut nu och kört ca 10 mil med den.. Bilen har inga mekaniska missljud och sedan lyser inga lampor... Den är servad normalt har nu gått 14500 mil och fick senast en oljeservice vid 13500 med LL-98 olja och bmw-org filter.. Har även lyssnat på pumpen och den ger inga missljud... Så vad tror ni? Byta bränsefilter? Det borde aldrig ha gjorts på bilen i om att det kommer på varannan inspektion 2 och det borde bara ha gjorts en inspektion 2 på bilen då... Oljeservice 2500 mil Inspektion 1 5000 mil Oljeservice 7500 mil Inspektion 2 10000 mil Oljeservice 12500 Oljeservice 13500 Inspektion 2 15000 (HAR ännu inte gjorts, och således borde aldrig soppafiltret ha bytts ut sen bilen var ny) | |
| Kamaxelgivare? | |
| Har läst om det... Ger den sig när bilen är lite halvvarm bara? | |
| När jag hade det felet på min 330i -01 så var det bara vid halvvarm motor som felet märktes av. Startades den helt kall, eller helt varm, gick den som en klocka. | |
| Exakt samma symtom då... Ska åka till bmw imorrn.. | |
|
Finns en hel del läsning på forumet om detta. Länk Länk För att sammanfatta det hela: Den surar ner sej vid korta körningar. Det enda är att nöta på tills den startar, alternativt bort med stiften och säkringen till bränslepumpen. Kör runt och "vädra" ur cylindrarna. I med nya stift. Går som en klocka igen..... In Freude am fahren |
|
|
Bokat felsökning... Måndag fick jag tid. Återkommer med svar. |
|
| Har precis samma fel på min 4,0 -93. Var hos en Bmw-firma för diagnos på bilen, men den hade inga felkoder. Ska bli intressant och höra vad du kommer fram till. För mig menade verkstaden på att man måste manuellt leta fel, vilket kan ta tid att gissa sig fram. | |
| Man kan tydligen mäta upp en kamaxelgivare med voltmeter.. Vet dock inte vad den ska ha för värden för att vara normal... | |
|
Var på BMW i Grästorp igår och inser att dom är trevligare där gång efter gång...Aldrig några problem... Bilen gick först in på en felundersökning á 400:- Där konstaterades det att kamaxelgivaren var trasig på insugssidan... Givare á 900:- plus jobb för att byta 500:- Hade egentligen bara bokat felsökning men dom bytte alltihop utan problem så nu går bilen bättre igen... Han sa föresten att felet har legat där rätt länge... Men utana tt jag har märkt det? Kan bilen ha vart slöare ? Tycker att den är piggare nu nämligen... men det kanske bara är en psykisk effekt:P. Well...Det är bra med datorer när de fungerar:). |
|
| Det var ju trevligt att den fungerar som den ska igen. | |
|
Claes Du ficka lltså ingen indikation på din? |
|
| Nej, jag fick ingen indikation men jag kommer att lämna in den för byte av k-givaren. Tack för att du delgav ditt resultat, så hoppas jag att det är det som är felet med min bil. | |
| Han sa att det var MYCKET vanligt på femserien att det var k-givaren... Du får väl testa att byta... JAg hade en på avgassidan och insugssidan...(läs dubbelvanos)...D et var den på insugssidan som var kass... | |
| Har nu bytt givaren, men problemet är kvar.... inte kul. | |
|
Var samma symptom på föräldrarnas Audi A4 1.8T -01, vid kortare körning så blev den mycket svårstartad för att sedan gå helt perfekt när den väl gått igång. Till slut bytade dem en tempgivare och sen dess har den alltid startat bra. Under tiden det hände rådde dem oss att stänga av ACn under kortare körning då det tydligen skulle kunna ge upphov till sånt här. |
|
| Claes: Trist... Kanske var nåt annat på din då... Säkert inget allvarligt men störande fel iaf.. | |
| Möjligen bränslepumpen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.