AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.696

Man blir lurad

cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Lite å tänka på inför bilköp.

Länk

BMW e lag
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja,inte vet jag väl om man blir lurad direkt...

Teknikens Världs s.k. "Sverigecykel" är ju ett helt annat test än vad "Eu-normen" är..
"Sverigecykeln" är ju ett test som just bara Teknikens Värld genomför och kan då inte jämföras med vad tillverkarna uppger i sin eller Eu:s "testbänksmetod"..

Visst,alla tillverkare kan manipulera så att maskinen(motorn) passar in i själva testmetoden,men det torde väl vara lätt att genomskåda och varje seriös tillverkare torde hålla sig undan från ett dylikt förfarande..

Mvh Janne.
Har själv haft en sådan Peugeot 307 1,6 som de har med där, och den var svårt att få att dra mer än vad tillverkaren anger (0,77l/mil) där. Även de två BMW (520it-95 och 528im-98) jag har haft tidigare drog ungefär vad tillverkaren angav , 520it 0,93l/mil, resp 528im 0,99l/mil. Detta avser normal blandad körning. Det gick givetsvis att få dessa uppräknade bilar att dra betydligt mycket mer om man körde om mycket , körde fort osv, men då får man ju skylla sig själv.

/Peder
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Sverigecykeln är inget annat än skrattretande. Det är konstigt att de flesta bilar verka ha en lägre snittförbrukning under teknikens världs testperiod (vilken de också redovisar i tidningen) än vad samma fordon presterar i sverigecykeln. Jag har svårt att tro att TVs testlag bara pyser runt i 70 utan att acca hårt öht...... Sverigecykeln verkar bestå av ca 80% fullgas.....
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Att dom får överhuvudtaget får en A4 2,0 TDI till att dra 1,02 l/mil måste vara en bragd i sig...

MVH Christofer
Det tycks som om tidningen vill uppnå samma höga nivå som kvällstidningarna. Så länge som alla tillverkare använder samma mätmetod blir värdena relativt sett rättvisande. Jag känner mig inte lurad.

Mvh
Mikael
Luktar bestickning... Eller fullgas med tomma vinterdäck.

I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way
Fattar inte hur de kört i testet. Jag använder min Golf TDI kombi i jobbet (kör tidningar med mycket korta sträckor). Jag får kämpa för att komma över 0,6 l/mil, tar jag lugnt är 0,55 inga problem. Och då är det alltså mycket start och stopp. Den ska dra 0,51 blandad och det är inga problem, då kör jag ekonomiskt men accelerar för den delen när så behövs.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Dom anger att en A4 1,8 t quattro drar 1,24 l/mil enl. "sverigecykeln". Jag hade för ett par år sedan en A4 1,8 t 190 hk quattro, den var chippad och drog ungefär 1,24 l/mil om man bara körde kortkörningar med kallstarter i staden... Blandad ganska hård körning drog den runt 1 l/mil och ca. 0,7 l/mil vid sansad långkörning...

Deras "sverigecykel" måste som sagt vara ren hårdkörning eller möjligtvis stadskörning i Sthlm...

MVH Christofer
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
"Sverigecykeln" minsann. Det är att ha höga tankar om sig själv...

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.