AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.388

Bromsskivor M3 E36

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Misstänker att mina framskivor på M3:an är lite skeva då ratten vibrerar och pedalen pulserar när jag bromsar. Det vibrerar oavsett hur hårt jag trycker på bromsen (dock mest då man inte bromsar så hårt) samt att vibrationerna följer med ända ner till 0-5 km/h (känns som exakt en stöt per hjulvarv). Detta borde väl tyda på skeva bromsskivor?

Ringde BMW och nya skivor fram kostar 1700 kr/st så jag funderar på om det är en bra ide att svarva de gamla och låta dem gå ett tag till. Är det att rekommendera?

Vad anger BMW som minimal tjocklek på bromsskivorna fram och bak till en E36 M3 3.0?
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Hade samma problem med min förra året, köpte nya skivor och belägg från Pean sweden, Kolla vad dom tar har för mig att det inte var så farligt dyrt.
Hej,
Jag fick samma problem som dig efter en bankörning i helgen. Jag mailade Per på PEAN Sweden idag och han rekommenderade flytande Performance Friction-skivor med aluminiumhub. De kostade 7500:- paret och var "vanligt" upgrade till e36.

Jag bestämde mig för att köpa nya originalskivor genom en bekant, de kostade 1500:- paret. Slår dom sig igen blir det PFC från Pean.

Flåklypa
På min förra M3 E36 var framskivorna svarvade på grund av skevhet. Fungerade utmärkt! Kan tyvärr inte min-måtten på skivorna, men det står på dem!
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Om du inte redan innan testat, så prova skivorna som egentligen är till en 3,2 M3, de har ett mer eller mindre flytande nav, och jag tycker de klarar värme mycket bättre, framför allt tack var att de verkar kyla ner sig mycket snabbare efter varje inbromsning, och därför inte blir riktigt lika varma efter många snabba inbromsningar.

Kolla också så att inte beläggen ligger emot skivan hela tiden allt för mycket, det alstrar mycket värme, och är naturligtvis inte bra.

Kör du riktigt tufft och hårt, exempelvis på bana, kan det också bli nödvändigt med lite kyla, det är mycket effekivt.

Lycka till !!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Köpte en koplett sats zimmermanskivor + EBC bromsbelägg för ca 5000 kr i tyskland.. Funkade kanonbra!!! Har beg skivor till salu annars om du är intresserad..?

/Daniel
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Sats för både frak och bak, hålborrat och ventilerat!!!

/Daniel
m3
64
m3-jimmy

330d touring -04a

525da touring-06a
Hej jag fick mina skivor svarvade i dag, och det blev kanon bra//Jimmy

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Tjena igen, tack för alla svar, har inte haft tid att kolla av tråden =)

Har lagt ner tankarna på svarvning av de gamla skivorna, är däremot fortfarande lite tveksam till hur jag ska göra med byte...

Är ganska inställd på originalprylar då jag inte kör särskilt hårt och ingenting på bana så det känns onödigt att göra upgrades. Plus att bilen enbart består av originalprylar nu och det känns fel att ändra på det.

Bistec: Är det inte olika storlek på skivorna till 3.2 och 3.0? 3.2:ans skivor borde väl bli för stora på min bil?

Nästa fråga; jag har aldrig mekat med bromssystem innan men det verkar inte vara det svåraste av jobb på bilen så jag tänkte försöka pyssla med det själv. Och om man nu är där och rotar + byter skivor är det väl lika bra att putsa till de gamla grejerna också (beläggen nybytta och helt ok). Jag vill ju inte att nya skivor också ska bli skeva...

Men hur går man tillväga? Var ska man borsta? Smörja med kopparpasta? Hur kollar man t.ex. så att bromskolvarna rör sig som de ska? Finns det nåt bättre sätt att kolla om beläggen ligger an än att bara snurra hjulet då det är i luften?

Vad kan göras utan att tömma bromsvästskesystemet?
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
3,2 skivorna passade rakt av på min 95:a...

Så det måste ju funka på din med!

mvh Conan
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Exakt samma storlek på skivor !!

__
mvh ///M artin
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Tack för tipsen, det blev nya original bromsskivor till 3.2:an (kostade exakt lika mycket som 3.0:ans)... Lämnade in för bytet och genomgång av oken. Alla vibrationer försvann!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Skönt att du blev nöjd! Själv har jag nästan precis monterat mina nya bromsar från PEAN Sweden. Performance Friction skivor (radiell och axiell flytning) Carbotech XP8 belägg, Goodridge stålomspunna slangar samt ATE Superblue racingvätska. Kan inte bli mer nöjd!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.