AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.548

BMW vs Biltema bromsbelägg?

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Ska byta bromsbelägg fram samt slitagevarnare och undrar vad ni har för erfarenheter med biltemas grejor. Är ju viss prisskillnad, finns då kvalitetsskillnad?

BMW bromsbelägg fram 795:-
Slitagevarnare 165 kr

Biltema bromsbelägg fram 189:-
Slitagevarnare 49:-

Skiljer en och annan krona , undrar om kvaliten skiljer sig lika mycket?

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Re
111
Rert
e39 523
Viktigaste skilnaden är temperaturen då beläggen fejdar, det som händer är att beläggen bildar en gas som gör att de tappar bromefektiviteten drastiskt, på sportbilar ser man ofta att bromsskivorna har spår som leder bort denna gas, biltemas belägg fejdar på ca 400 grader medans bättre modeller har sin fejdpunkt på cirka 600 grader, men såvida du inte kör som en galning, kör race, eller kör i norska serpentinvägar är risken minimal, i övrigt vet jag inte om det är nån skilnad 100-0 typ
An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Jag har biltema bromsklossar fram på min e30 325 och jag kan säga att om jag hade valt nu hade jag tagit bmw original eller någon annan. Var inne på besiktning i måndes och bromsvärden fram var så dåliga så jag skämms. Hade 1.2 vänster fram och 1.3 höger fram. Gick igenom endån. Har bytat bromsolja också till biltemas, bler nog en annan i framtiden.

Mvh Andreas
ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Völund:

Kvaliteten står alltid i relation till priset. Man får alltid det man betalar för, mer eller mindre. Personligen skulle jag aldrig sätta på Biltemas skräp på min bil.

Mekonomen har betydligt bättre grejor än Biltema. Där kostar en sats belägg fram 485 (ATE) eller 525 (Mintex), slitagevarnare kostar 165.

Bytte skivor och klossar på min förra E46 (320) och tyckte att de snarare var bättre (höll längre, skrapade mindre) än BMW original.

Lycka till.

Re
111
Rert
e39 523
Kan inte klaga på mekonomens grejer, byte skivor och beläg fram på våran 850t5, fick bromsvärde 4 på besiktningen på båda framdäcken
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
RoadHouse som finns på AutoExperten är billigare än Original (textar) och håller mkt hög kvalitet.

________
Bilblogg:
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Biltemas belägg dammar mycket annars har jag inget att anmärka mot dem, har haft dem på en bil förut utan problem. Biltemas bromsskivor håller däremot mycket god kvalitet.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hej igen!

Tack för allas svar och erfarenheter. Har ju BMW original nu och har alltid fungerat bra och alltid med gott resultat vid besiktningen. Förstår även jag att man till viss mån får vad man betalar för, men om BMW original är prisvärda så borde ju biltemas bromsbelägg med tanke på prisnivån vara direkt trafikfarliga. Kör inte som en galning men gillar att köra på lite ibland. Man har ju trots allt en bmw och då kan man inte rå för om man blir lite gasglad i högerfoten emellanåt :). Vill absolut inte tumma på säkerheten och tycker att bromsar är en av de viktigaste komponenterna på en bil. Sen om biltemas slitagevarnare är sämre än bmw´s det låter jag vara osagt.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Kc
2
Kc_
Bmw 325i -94
Bytte till Biltemas för ett tag sen, gick igenom besiktningen med

Fram 2.7 2.7
Bak 1.8 1.8

Inget fel med dom där
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Andreas Rosenquist:

1,2 och 1,3 på dom båda framhjulen är inte på något sätt uppseendeväckande.
I praktiken kommer du inte att märka denna skillnad när du bromsar!
Och det beror knappast på bromsklossarna så länge dom har vettig tjocklek!

Det troligaste är att skillnaden beror på kärvande bromsokskolvar, skit i oken som gör att klossarna har fastnat, olika slitna (ev rostiga) bromsskivor eller liknande.

Per L

De
165
DeWa
328iAT -96
Biltemas grejor är helt ok, visst finns det bättre men då kostar dom därefter också.
An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Per L: Innan jag satte på Biltemas broms klossar hade jag 2.2 i båda fram men dom blev sletna så jag bytte till biltemas klossar och bromsvärdena sjönk. Vet ej om det beror på oken eller skivorna. Skivorna är det inget fel på vad jag har sett slitna rakt å fint.

Mvh Andreas
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det tar en stund för beläggen att slitas in med skivorna och innan dess har man kanske inte maximal bromseffekt.

________
Bilblogg:
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Biltemas belägg körde jag med på min e28 och de fungerade fint... bra bett osv... men jag kan skriva under på att de dammade mer än normalt. Annars mkt prisvärda alternativ. Dock inget jag skulle köra med på en bil med närmare 200 hästar.

________
Bilblogg:
Länk
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jag kommer iaf inte köpa Biltemabelägg igen! Värsta var efter man hade tvättat och fälgrengjort osv... samma skit efter ett par dagars lugn körning... Köpte på micro nu istället och slipper iaf dammet...

Det som det kostade extra för beläggen har jag tjänat in på extrautgifter i tvätt.. o slitagevarnaren behöver du inte köpa från samma ställe som du köper beläggen ifrån om du nu skulle ifrågesätt kvalité...

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.