|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
GUP: Så du har försäkrat din andra iX på Vesta igen? Tänk om det blir samma trubbel igen om den skulle stjälas?? Mvh |
|
|
Det var anledningen till att jag ställde en fråga i samband med skadan till Vestas VD och skadehanteraren, fick tyvärr inget svar.Frågan var, om Vesta hade samma krav eller möjlighet till besiktning av bil när försäkring tecknades för att dokumentera skick och värde som Länsförsäkringar (enligt uppgift). Jag gav mig dock inte utan kontaktade Vestas Kundtjänst med samma fråga. Svaret jag fick föranledde tråden"Vesta försäkring. Kompletteringstips...." på detta Forum. /Gunnar |
|
|
Hade själv mellan mina BMW ar en volvo V70R import från Italien därav en 2,0L R = 227HK Istället för de HK en vanlig R har. Billig försäkring med en 2,0L. De visste inte hur de skulle beräkna bilen som eftersom 2,0L V70R inte fanns i deras register. Men men jag var nöjd tills jag råkade sätta den i ett träd efter ca 1,5 år=skrot. De ville värdera den som en standard turbo V70 som blev 70 000kr. Aldrig sa jag all utrustning och hela bilen var en V70 R förutom motorn då. Tog ca en halvtimma så ringde dom upp och sa att jag får 100,000kr.Nöjd men hade givetvis hellre behållt bilen eftersom den var väldigt problemfri under den tiden jag hade den. Mvh // JK |
|
|
Mitt fall har nu avancerat en bit emot tingsrätten, det handlar tyvärr bara om 10'000:-, men dessutom en väldigt klantig hantering, kanske mest irriterande! /Gunnar |
|
| Hur går det mitt ditt ärende GUP? | |
|
Stämningsansökan är nu inskickad till Malmö Tingsrätt, tar väl tyvärr minst ett halvår innan något händer. Såg i en annons att Vesta sökte folk till en etablering i Stockholm, bland annat platsen som Skadechef. Bra för oss i Mälarområdet. En kul grej är att enligt uppgift från Vesta kan jag utnyttja den rätts-skyddsförsäkring som ingår i bilförsäkringen, det tror jag på när jag får se det! |
|
| Hahaha ja det blir kul och se! | |
|
Väntar spänt på fortsättningen när den kommer. Stå på dig GUP! Har själv legat i tvist med Trygg-Hansa. Höll på att slita av mig håret innan bilen vart lagad :S En sak som jag absolut inte begriper är hur försäkringsbolagen kommer undan med alla sina befängda påhopp och slarviga uttalanden. Jag fick ta mitt ärende till Jurist, Trygg-Hansa gav inte med sig förens en stämningsansökan var på gång. Jag fick höra t.ex.: (Efter att de beslutat sig för att laga bilen) "Vi accepterar inga fler kostnader för den här bilen" När det var frågan om att beställa ny huv, verkstaden hade försökt rikta den skadade. Såg ut som Detroit Redwings hade övat crosscheckings på den och därefter ett dagisbarn hade fått fria händer med en lackeringsspruta. |
|
|
Inte för att det är någon tröst, men det finns fler som känner sig misshandlade av Vesta! Googlade under "Vesta Försäkringsbolag ARN" och då kröp det fram fler dåliga exempel. mvh/Gunnar |
|
|
Nu är det sista sagt denna sorglustiga affär. Återkommer med fakta och funderingar i målet efter Julhelgen, skall fundera lite på upplägget. Det blev, inte helt oväntat, förlikning i Tingsrätten, innebärande två lika missnöjda parter. Tyvärr något förhindrad av förlikningen att ge detaljer, en "gentlemens agreement" gäller tydligen när det blir förlikning, även om i detta fallet bara fanns en gentleman! Det finns saker att beakta och ta lärdom av, men först några rejäla skivor Julskinka! /Gunnar |
|
|
Hej GUP, har du inte ätit upp julskinkan ännu? :) |
|
|
Jodå! Satt i förrgår i två timmar här på AP och filade ihop ett svar, när jag sedan skulle skicka det la batteriet av och det hela försvann rakt ut i världsrymden! Är man klantig så är man. Gör ett nytt försök i morgon. /Gunnar |
|
| Hehe det var ett ambitiöst svar om det tog två timmar att fila ihop det =) Blir spännande o läsa sen :) | |
|
Tog tyvärr längre tid att återhämta mig efter första försöket, men här kommer slutsummeringen med råd och tips i ärendet Vesta/GUP, PDP 840. Först en tidsöversikt: 29/3-07 Stals bilen och skadan anmäldes 2/5 Inlösen erbjudande från V 8/5 Värdering 1, Handelskammarens värderingsman, Stockholm 13/6 Värdering 2, Handelskammarens värderingsman, Söderhamn 3/7 Brev till Klagomålsansvarig V, bolagsjurist Louise Strand 6/7 Avböjande svar från L.S 9/8 Anmälan till Allmänna Reklamations Nämnden (ARN) 6/2-08 Ärendet slutbehandlat hos ARN, avslår klagomålet utan kommentarer 27/5 Kontakt med advokat gällande stämning tages 11/9 Stämning inlämnas till Malmö Tingsrätt 15/12 Muntlig förberedelse i M.T. slutar med förlikning! Kommentarer. Det tog alltså runt 20 månader innan ärendet var slutbehandlat. I perioderna emellan olika åtgärder har kontakter tagits och försök från min sida gjorts, dels att få besked från ARN om grunderna för deras beslut, även försök att kommunicera med V, tyvärr kalla handen rakt igenom. Första gången V fick ett ansikte var i Malmö Tingsrätt! Erfarenheter och råd. Kommer du inte överens med bolaget, hoppa över alla instanser och stäm omgående. Notera att du kan normalt använda din rätts-skyddsförsäkring som ingår, även mot bolaget! Kostnad i mitt fall 20% av totalen. Klagomålsansvarig är part i målet, svårt att tänka mig att få någon rätt där. ARN är inte i nuläget trovärdiga, beslut helt utan kommentarer eller förklaringar, kan inte heller se det mest uppenbara bevis på fel! Välj en bra advokat, inte en som först och främst ser förlikning som huvudmål. Värdering av bil, välj ett oberoende företag, KVD?, märk dock att KVD:s gratis-tjänst inte är juridiskt bindande. Om Handelskammarens värderingsmän kan sägas, att välj en med bransch- erfarenhet, nr2 var bilhandlare och värderade bilen 10'000:- högre än nr1! Dessutom tar Handelskammaren inget ansvar för värderingsmännens agerande. Jag blev av V rekommenderad nr1, något jag ångrat efteråt. Förlikningen innebar två missnöjda parter, V vidhöll att skrotet var värt 10'500:-, utan att kunna visa var dom hade fått den värderingen ifrån. Mina direkta utlägg för affären hamnar runt 8-10'000:-, förutom det låga inlösenpriset. Då jag insåg att bilen skulle bli ståendes hos BMW lång tid forslade jag bort den i maj månad -07, med kostnader. Till V försvar vill jag framföra att man var i uppstarten av sin verksamhet, idag finns det enligt uppgift 2 st värderare, inte som när jag drabbades, skadechefen själv stack upp ett finger i luften och sade efter samtal med någon på BMW Malmö samt information på Blocket med hänvisning till ett antal privatannonser, 30'000:-. Helt förkastligt och felaktigt enligt branchens regler! Har dock noterat att V fortfarande har underligheter för sig, även om dom rättar sig så smånigom. Ett annat påpekande är, att vid förlikning utgår ingen ränta på innehållen ersättning, i mitt fall ytterliggare en 4'000:- minus. Tyvärr ingen som upplyste om detts förhållandet innan förlikningen. Något du undrar över, hör av dig mvh/Gunnar |
|
|
Låter som att du haft det riktigt jobbigt. Men starkt av dig att du orkar stå på dig! |
|
|
riktigt starkt av dig. synd att det inte kunde lösa sig bättre. tackar för allt du skrivit, har en polare som håller på att bråka med ett annat bolag (LF som vanligt?) där dom vägrar ersätning pga. skitsaker. dom lär blir stämda för sina egna pengar o förhoppningsvis inse innan det att de blir billigare för dom att betala. Mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.