AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.973

Skambud från försäkringsbolaget, hur göra?

Sida 1 av 2
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Se tråden "BMW tjuven har slagit till".
Sanningens ögonblick närmar sig, alternativet att reparera bilen blir allt mer aktuellt, men först, hur får man en vettig värdering i motsats till vad bolaget åstadkommer? Överklaga?
Någon som har ett bra råd?
För det andra, vid ev. reparation, tips på bra BMW verkstad mellan Sthlm-Söderhamn, både plåt, lack och mekaniskt.
I Sthlm en månads väntetid innan man kan påbörja!
Tacksam för alla råd.
mvh/Gunnar

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Be dem kalla in en oberende värderare om du vet att skadorna är högre än vad de värderats till av försäkringsbolaget.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Skadorna är def. högre, Bmw:s bedömning var först 49'500:-, vid påpekande från mig om dom fått med allt, sa man att man utgått från foton, (bilen stod utanför verkstadsdörren), man gick ut och tittade lite mer noggrant och hamnade på 78'000:- i stället.
Men du kanske menar att ersättningen från försäkringsbolaget understiger marknadsvärdet?
Vem väljer denna oberoende värderare? Var hittar man en sådan?
Bilen, en 525iAX, 17700mil, A/C, 4xfönsterhissar, demonterbar kula, Eber bensinvärmare, läder, sollucka, el.stolar med minne, fällbart bakryggstycke, vin-röd metallic, armstöd fram o bak, farthållare, elspeglar. Nybes. u.a.
Mycket välvårdad, fick beröm på verkstaden då jag nyligen bytte bromvätska i systemet. Svensksåld.
Dessutom påkostad c:a 17'000:- senaste året, detta enbart delar då jobbet gjorts av mig själv.
Normala servicekostnader ej inräknade.
Kan förstå att värderaren har huvudbry, finns dessutom ingen liknande att kunna köpa!

Rapport följer
mvh/Gunnar

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Den bilen kommer aldrig att lagas, tyvärr. Bilens marknads värde är ju inte ens i närheten av vad skadorna är värderat till.

Synd på en annars fil bil :(

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Räkna kallt med att du får ett skambud från försäkringsbolaget, men se detta bud bara som en öppning på förhandlingen.

Jag har fått en bil inlöst och stred i tre månader för rätt ersättning. mina förutsättningar var dock lite annorlunda, jag hade ingen helförsäkring men var inte vållande. Jag fick hjälp av en oberoende part, tror de kallas försäkringstagarnas ombudsman (någon kan säkert namnet), en sammanslutning som just är till för att medla mellan försäkringstagare/bolag.

Ligg på handläggaren, läs på, be dem motivera sina bud. Bäst av allt vore om du kunde hitta en bil i liknande skick/årsmodell och ha som "fakta". Fasen vet om man ska stirra sig blind på årsmodellen iom att den gått så lite.

Beträffande reparationer och service så tror jag du stångar huvudet i väggen om du vill ha ersättning. Möjligen kan alla kvittona styrka att din bil var i skick.

Lycka till!!!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag menar exakt det som Robert Lundberg skriver mer detaljerat om. Kalla in en oberoende värderare och skicka alla dina kvitton och motivera väl varför din bil är värd just så mycket som den är. Bilen kommer som sagt inte att repareras utan den blir inlöst. Försäkringsbolag reparerar bilar om kostnaderna understiger 90& av marknadsvärdet rent generellt sett.
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Man ska aldrig ta första budet ifrån ett försäkringsbolag, dom lever ju po åatt käna pengar som alla andra så första budet är alltid ett skammbud.

Kompisens farsa krockade med ett rattfylle med sin gammla saab 900S, första budet från försäkringsbolaget var 6000:- och inlösen av bilen, efter lite bråkande med dom angående skicket på bilen och allt som gjorts med den så fick han ut 10 000:- och fick behålla bilen att plocka delar ifrån.

så stå på dig.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Taget från www.mobile.de i dag, allt avgörs av skicket!
Euro år Touring/Limo

1550 92 T
1600 92 L
1990 92 T
2450 82 L
2499 93 L
2500 92 T
2700 92 L
2750 93 T
2990 92 T
3500 92 T
3950 92 T
5500 93 L
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Nu kommer fortsättningen!
Bolaget bjöd 30'000:-, 10'000:- för lite enligt min bedömning. Jag tog då kontakt med en opartisk värderare på Handelskammaren, Arthur Philipson.
Vad tror ni han hamnade på, jovisst, 30'000:-. Man biter inte den hand som föder en!!
Vid samtal undrade jag hur han hamnat just på det priset.
Först blev det lite mumbo jumbo om svårigheten att hitta en liknande bil,
en helt omöjlig uppgift, utan man fick då titta vad som erbjöds på marknaden och sätta priset därefter! Alltså bilar som gått allt i från 20kg-35kg mil. Sedan hörde man sig för hos bilhandlare.
När jag hänvisade till två värderingar från Bilpriser.se, båda låg på 37000:-,
var det inte troligt (!) enligt A.P. Dessutom skulle jag ha klart för mig att i Blocket angivna priser var med prutmån!
Man skall inte lära far sin göra barn, sa min farsa. Tror vederbörande att man vid 67 års ålder är senildement?
Nu handlar det inte om prutbara priser på Blocket, utan en jyst bedömning av
marknadsvärdet, oavsett om det finns någon liknande att tillgå eller ej för jämförelse.
Det positiva med Handelskammarens värderingsman var att restvärdet på min gamla bil sattes till 6000:-, en rimlig värdering, som dock synes svår att
få Vesta att acceptera. Deras utgångsbud låg på 10'500:-.
Finns dock en möjlighet att överklaga även Handelskammarens värderare,
till Handelskammaren. Framtiden får utvisa hur det blir med det.
Hos Vesta är nästa instans Allmänna Reklamations Nämnden, kan vara bra att veta, andra bolag har ju Kundombudsmän, Kundpaneler innan man går till ARN.
Tyvärr verkar det positiva med Vestas prissättning på försäkringar fördunklas av en något mindre generös inställning då skador inträffar.
Fortsättning följer.
mvh/Gunnar

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ingen värderingsman ifrågasätter en juste värdering om du har en pärm med verifikat, kontakt med handelskammaren, lite prisnivåer, diskussioner på autopower utprintat och ett vänligt leende samt tålamod.

Vesta är nog inte dåliga men om en människa som skall försöka göra en bedömning.

Sist men inte minst handlar det om vad du tycker bilen är värd vs värderingsmannen. Sen får man försöka komma överens om en rimlig nivå.

Kriga är värdelöst om man inte redan vet att man har vunnit:)

Lycka till och köp dig en god flaska champagne för att du lyckats komma upp från 10k till 30 k på 15 timmars jobb, inte illa eller?

Mvh
Asken
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Ingen värderingsman har hitintills efterfrågat några ver. Finns på 17'000:-
Kontakt med Handelskammaren, vad menas?
Prisnivåer hämtade från Blocket, dock företrädesvis långmilare med simpel utrustning och ett skick som man inte har en aning om.
AP har man inte hört talas om och än mindre känner till.
Förstår inte vad du menar med gått från 10 till 30'.
Tycker att hela värderingsprocessen går på SkitPelles rullar.
mvh/Gunnar

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skriv ner allt istället för att babbla i telefon. Skicka allt jag menar till värderingsmannen och låt han läsa allt. Kontakt med handelskammaren har du ju varit.

Från Vestas utgångsbud 10.5= tittat in nån lista och det är värdet. Nu är den värd 30 skriver du ju.

Tänk dig själv. du sitter som värderingsman och försöker uppskatta värdet på en bil. Vad är enklast? Någon som ringer ringer ringer eller skriver ett brev, bifogar vartenda kvitto, berättar exakt vad som är gjort med bilen, vilket skicket var, lämnar referens till verkstad samt allt du pratar om. värderingar med mera. Då finns allt på svart och vitt i skrift framför han.

Sen att din bil hade mycket fin utr och skicket, det lär vara svårt att få fullt ut hos vilket bolag man än har. Skriver du detta sakligt och gärna med ngt foto eller liknande så blir det enklare.

Fakta på papper är obestridligt. Jag tror att din bil var fin. Ta alla fakta du skrivit i alla trådar, sätt samman det och skicka till värderingsmannen.

Åsikter dom är dina privata och de ger tyvärr inte mer betalt men jag förstår din upprördhet att bilen är stulen det är som att kidnappa ett barn:)

Mvh
Asken
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
10'500:- var deras värde på skrotet, 6'000:- blev Handelskammarens bud.
Vesta har från början gått ut med 30'000:-.
Nu är ju H-kammarens värdering gjord, efter att fått alla viktiga uppgifter skriftligt.
Jag har försökt efter konstens alla regler.
Men tack för engagemanget!
mvh/Gunnar
Skall prova ett nytt grepp!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kul att du funnit ett nytt grepp:)
Lycka till.
Mvh
asken
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Hallå! Här kommer fortsättningen på ärendet som ett år senare inte är löst.
Det nya greppet var att kontakta ytterliggare en av Handelskammarens värderingsmän. Han gjorde en värdering av marknadsvärdet till 40'000:-!!
Detta + att Vesta inte godkände värderat värde på skrotet på 6'000:- utan ville dra av 10'500:- om jag skulle få behålla resterna, gjorde att jag gick till Allmänna Reklamations Nämden (ARN). Efter lång tid med diverse skriftväxling, där Vesta påstod den en tokigheten efter den andra, kom ARN:s utslag som gick på Vestas linje! Utan några som helst förklaringar eller motiveringar, mycket förunderligt. Försök att få någon i ärendet insatt person att redogöra för hur man tänkt var helt omöjligt. Hemlighetsmakeriet i klass med SÄPO, finns det kopplingar? Överklagade då jag kunde dokumentera skriftligt att ett fel hade begåtts. Avslag, fanns inget grund för överklagande!
Man kan bli tokig för mindre.
Det tråkiga är att Vesta nu enbart hänvisar till ARN:s beslut, jag försökte faktiskt på VD nivå att få till en diskussion, nu inte om värderingen av bilen utan mer om handläggningen av ärendet, till exempel Vestas första värdering, helt utan underlag först, sedan på fråga från mig, samtal med BMW i Malmö samt hänvisning till Blocket på ett antal långmilare!
Dessutom ville jag ha svar på frågan varför Vesta inte accepterar skrotvärdet
enligt den besiktningsman dom själva hänvisar till gällande marknadsvärdet.
Förstår att som VD skall man hålla sin personal om ryggen, men samtidigt vara vaken för att även solen har sina fläckar.
Tråkig attityd, nämnas bör att jag föreslog möte med regionchef eller annan
i Stockholm.
Tillägg, den värderingsman som kom till 40'000:- bifogade skriftlig dokumentation som stöd för sin värdering, alltså i mina ögon mer trovärdig än tidigare tidigare "ett fuktat finger i luften" värderingar.

Nu får det bli Tingsrätten, fördröjer säkert processen ytterliggare ett halvår, tur att man har tid och ekonomi att driva ärendet, är övertygad om att de sakfel som Vesta gjort och jag har dokumenterat skall tala till min fördel.
Kommer dock att kräva kompensation för tiden som jag fått ligga ute med pengar på grund av Vestas istadiga inställning samt ovilja att ens svara på
frågor.
Undrar du om något, låt höra av dig så svarar jag.

En särskild historia är ARN:s agerande och hantering av ärendet, föga trovärdigt, ett fall för JO?

Trots allt lycklig BMW-ägare, med försäkring i Vesta!
Gunnar

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Skönt att det fortfarande finns energi kvar hos vissa personer(läs åtminstone du GUP :)) att strida tills man blir blå, trots att man naturligtvis riskerar att det suger ut mycket kraft ur en..

Jaja..
Lycka till i tingsrätten!...är också tyvärr det enda jag kan bidra med i denna tråd.

Mvh Janne.
Ro
30
Roslund
billös eftersom jag jag en VW
Ja, jag förstår din att du blir förbannad. Dock förstår jag inte hur du orkar lägga ner all energi på för 10 000:- Går man till ett mindre bolag (budget bolag) Så kan det ju inte bli på annat sätt. Som med allt annat så får man vad man betalar för.

Ska bli intressant att prova M5:an till våren..Nu är det nära =)
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Roslund => Jag tror nog du får läsa på lite mer innan du häver ur dig saker som att Vesta skulle vara ett "budget" bolag! Det är ett mkt stort företag med kontor i flera länder än Sverige och det skulle inte förvåna mig om de är "rikare" än många av våra svenska klenoder till försäkringsbolag. Det enda som Vesta har gjort är ju att sätta rimlga premier till skillnad från deras konkurrenter som får se sina sköna vinstmarginaler gå förlorade.

Men åter till GUP, jag tycker att det är tråkigt att du inte fick rätt hos ARN, de brukar gå på konsumenternas linje. Hoppas att det löser sig!

Mvh/ Niclas
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Kan hålla med om att det verkar fnurrigt, men irriterar mig fruktansvärt på den i mina ögon klantiga hanteringen och lögnaktiga argumentationen i både brev, mail samt telefon. Påståenden som är bevisat osanna.
Till exempel att man svarat på mina frågor! En obesvarad fråga är hur Vesta kan begära 10500:- för skrot värderat till 6000:-!
/Gunnar

ol
88
olemi
530iA -04
GUP:
En sak har du iallafall lyckats med, det är att jag kommer tänka mer än 2ggr innan jag tecknar försäkring hos Vesta.Företag som syns ofta hos ARN ska man passa sig för.
Jag tycker Vesta verkar vara lite väl "fyrkantiga" för att jag ska ge mina pengar till dom

Starkt kämpat GUP
Ro
30
Roslund
billös eftersom jag jag en VW
Heden. Jag vet inte hur stor dom är runt om i världen, korrekt. Men jag hade inte hört talas om dem innan jag satt här på forumet så jag tror inte att dom är lika stor som Länsförsäkringar, Trygghansa i sverige som andra svenska välkända bolag. Och nej, jag kan inte hålla med dig om att dom har så rimliga nivåer på försäkringarna, M5 skulle vara flera tusen dyrare där än på LF dock kommer jag inte ihåg exakt summa, ska även påpeka att det handlar om en försäkring som hamnar på runt 35 000:- innan det är klart.. Så procentuellt var det inte så stor skillnad. Dock vet jag att det är många som hittar billigt där. Åter till ämnet, det är faktiskt sällan jag hör talas om någon som får ut för lite för bilarna. Det är klart att dom alltid skambjuder men det går oftast att förhandla med dom. Nu var LF billigare men jag betalar också hellre några kronor extra för en "klenod" försäkring som man vet fungerar.

Ska bli intressant att prova M5:an till våren..Nu är det nära =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.