AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.382

Skräddarsydda högtalarpaket, nåt att ha? Subwoofer i skisack-hålet?

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Länk finns hos lite olika firmor i Tyskland för 259€. Låter ju praktiskt att det man behöver ingår och att man vet att det passar. Min fråga är - är det bra grejor? Prisvärt? Eller kan man lika gärna plocka ihop ett kit hos någon här hemma?

Fråga 2, nån som monterat en SW på detta sätt Länk. Ser ut som en, i mina ögon, praktisk lösning men blir det bra ljud???

/Touchdown

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag har en trevlig lösning på din andra fråga.. Resultatet läggs upp här om några veckor när jag är färdig :)

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
"lägre än glocalnet och hårdare än he-man"
To
290
Touchdown
328i Cab -98
KOm igen nu NiKeMaN! Berätta vad du tänker göra!! Jag tycker skisacklösningen _ser_ bra ut. Vad jag inte kan nåt om är vad det blir för ljud?

/Touchdown

Rainbow går att köpa hos svenska handlare också, har för mig att det ligger i samma prisklass som hos den tyska siten.
Kan ju vara värt att kika på om man inte vill gå över ån efter vatten.
va
82
vagabond
320d -02
Jag har format en baslåda i glasfiber efter den vänstra sidan av bagageutrymmet. Det finns ju ganska många ihåligheter där som kan utnyttjas till volym och då kan man göra framsidan nästan helt plan så att det inte stjäl utrymme. I mitt fall kommer jag att ta bort bakhögtalaren (för att köra framsystem + bas) och vända bashötalaren upp mot hålet där bakhötalaren sitter så att ljudet kommer in i bilen.
Gör man en sluten konstruktion så kan man stoppa in en en 10" utan problem. Jag behövde 23 liter och blev förvånad hur lite det blir i volym egentligen. Denna gång blev det helt mysslyckat bygge iom att jag felbedömde storleken så mycket och framsidan blev kass men principen funkar så när man får lite tid kommer jag bygga en låda som är bättre...tror jag.
To
290
Touchdown
328i Cab -98
MDS säljer Rainbow men inte de "färdiga" paket som finns i Tyskland för våra bilar.

Ang subwoofer i skisackhålet, kan någon ljudkunnig uttala sig om det?

/Touchdown

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Sluten låda spelande genom skidluckan är ett bra och lätt sätt att få bra bas i bilen. Se till att den står så "tätt" som möjligt mot ryggstödet (samma vinkel på baffeln som sätet samt som överkurs någon tätningslist runt baffeln).
Själv har jag en bandpasslåda i M5:an där röret spelar genom skidluckan. Sparar lite plats i bagageutrymmet på det sättet. Bandpasslådor är dock betydligt svårare att få till avstämningsmässigt så sluten låda är att rekommendera om man vill få ett enkelt och smärtfritt bygge.
To
290
Touchdown
328i Cab -98
OK Kane, men ursäkta en novis, fungerar då själva skuffen som en "sluten låda" eller...?

/Touchdown

Ol
36
Olzon 82
550iA M-sport LCI -08

530dA M-sport -11
Ursäkta om jag kanske kommer med en egen fråga mitt i denna tråden men jag tänkte bara fråga om det finns någon lågnivåutgång på BMW business stereon som sitter i 3-serien (e46). Jag har Harman Kardon systemet om det nu spelar någon roll..?

Kan man i annant fall koppla in en ett slutsteg på högtalarkablar med filter osv. eller hur går man tillväga?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Touchdown: Nä, jag menade att du bygger en sluten låda och ställer mot ryggstödet.
Man kan alternativt köra en Open Air bas på en baffel som du fäster mot ryggstödsplåten. Om du har en vettig bilstereofirma i närheten lyssna med dem om de har erfarenhet/rekommendation av sådan installation.
Jag förordar dock första alternativet ljudmässigt. Andra alternativets fördelar är enkelheten samt att det tar mindre plats av bagageutrymmet.

Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Nackdelen med Open-air montering skulle väl bli resonans i plåt och skit ibak, annars er jag nog nästan bara fördelar, tänkte testa det själv i E34:an, DLS säljer basar gjorde för Open Air.
Jag skulle gärna vända på konsensus ovan. Det finns inte många fördelar med "open air" i en bil, mest för att det inte går att få till enligt principen för äkta open air. En så stor baffel att montera elementet i finns inte plats för i en bil, sen har vi som sagt problemet med resonanser osv. Är det dessutom in vanlig sedanmodell så riskerar man att blåsa ur elementet varje gång man stänger dörrarna i kupén eller stänger skuffluckan, det blir inget bra.
Ibland hävdar man att skuffen är den slutna lådan i stället, alltså open air men ändå inte, resultatet blir det samma.
En egen baslåda däremot som får spela genom skidluckan som i exemplet ovan är en bra kompromiss, det gäller bara att få balans i de olika registren tillsammans med övriga högtalare också. Många hävdar att man bör försöka få ljudbilden att komma framifrån så mycket det går, och med viss rätt.
Nästan alltid står man ju vänd mot orkestern osv när man lyssnar, inte tvärt om, och då gäller det att dela baslådan där bak så lågt att den inte går att riktningsbestämma. Det ställer en del krav på de resterande högtalarna, det räcker knappast med midbas och uppåt i resten av kupén.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.