AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.943

530d startar ej halvvarm

He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Då var det min tur...
Har tittat runt på forumet och sett att jag inte är ensam om att få uppleva denna symtomen, jag har också sett att det funnits lite olika lösningar.

ex. spridare, kamaxelgivare mm

Det vore intressant att höra mer av er som upplevt detta.
Vad ni testat? Och framför allt lösningen!

OBS! det är inte nått förpumps problem (bra fart på dieseln vid filtret)
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej HenkePenke!!

Eftersom du sökt har du förmodligen redan läst det som hände en av våra bilar:
Länk

Länk

MEN jag har även varit med om att en 530d INTE startat (då och då) pga pumpproblem (den under förarsätet - ej tankpumpen) och jag kan lova dig att det var "bra flöde" vid filtret ändå - men vid starttillfället var trycket ändå "för lågt"! Minns inte helt säkert men tror att trycket till railpumpen måste vara mellan 3,6(alt 3,8) - 4,2 bar för att elektroniken SKA göra ett startförsök (Gu' va' bra om det i kombiinstrumentet blinkat "LÅGT BRÄNSLETRYCK" när bilF-n ändå så att säga vet om det, för startmotorn snurrar hur piggt som helst - MEN elektroniken gör INGET startförsök pga. trycket).

Mvh/Saij
Min 530d startade inte föräns jag knackade på pumpen "under förarstolen"
Nu går den oftast igång, men den varvar endast 2800rpm, vad kan detta bero på?
Kan det vara så att denna pump går på sista versen?
Fungerar men inte ger rätt tryck?
Tidigare har bilen varit svårstartad men när den väl gick igång så har denb gått hur bra som helst, men nu är den orkeslös pga att den bara varvar 2800rpm..
Tacksam för svar och hjälp!
li
139
linoll
528IA steptronic -97
för mig var det kamaxelgivaren som var problemet , hann dock byta bränslepump tändstift , rengjorde LMM innan utan resultat .
Böt slutligen kamaxelgivare problemet borta!
Du bör ha hjälp av en väldigt liten eller smal person för att komma åt givarens elkontakt är i princip omöjligt för en normalvuxen man att nå in där med handen . Själva bytet gör man lätt på ca 30 minuter behövs en 32 fast nyckel + insexnycklar .
Öv
2
Överkalix
530D Touring -00
Hej på er!

Jag har precis samma fel, min startar inte halvvarm, j... bil. Verkstan som kollat min och även tagit ut felkoder har inte lyckats lista ut felet. När jag läst era inlägg kollade jag vilka koder som fanns med. Gissa, kamaxelgivaren finns med. Ska beställa och byta den innan jag gör något annat. Nu är hoppet tillbaka igen :o)

He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Nu har jag kommit på mitt lösenord igen...

Det som löste "halvvarm startproblemet" var en kamaxelgivare.
Problemet konstaterades med Diagnostik på BMW.
Givaren satt med en skruv och e lätt att byta.

Trevlig sommar.
Öv
2
Överkalix
530D Touring -00
Det är nu tre veckor sedan jag bytte min kamaxelgivare, bilen har startat varenda gång sedan dess.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.