AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.585

Tändhattar till V12 M70 M73

Paap Reeder
Hej!

Föreslår att V12- ägare printar detta inlägg som "bra att ha".

Dessa eländiga tändhattar har ett bräckligt liv.

När jag nu mätte mina kablar ... tro fanken att det åter var avbrott i en av hattarna och då har jag ändå vid liv och kniv ... dragit dom absolut rakt ut ... men tydligen ändå inte.

En sats tändkablar till våra älsklingar kostar som bekant 2570:- på BMW.

Man kan köpa lösa tändhattar hos exvis BBS i Spånga 08-445 77 80. Jag köpte de 2 st sista i landet idag á 290:-/st av fabrikat Bremi.

Vad är det då för märkvärdigt med detta?

Jo ... tändhattarna är märkta Bremi 13 226 K5 vilket står tryckt på gummihylsan men fabriken har nyligen ändrat beteckningen till A5 i s t f K5.

Det innebär att man inte "hittar" rätt hatt vid beställning.

BBS kommer nu att ta hem 5 st ... vilket kommer att ta några veckor innan Bremi får fram dom.

"Tränger" du ner näven ... spec på 3, 4, 5 och 6:an ... så kostar ett litet felvick med knogen 290:- pix!!

MVH /// Paap R ... som nu tänder klockrent på alla 12!
betriebsanleitung3
Jag har tändkablar från mk-motorsport och de verkar hålla.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Hur kom du fram till att det var brott i tändhatten, Ohm-mätte du dem eller för att kolla resistansen?

MVH Robban B
Paap Reeder
... jag "ohmade".
Dom skall ju ligga på 6,0-6,2 Kohm ... inklusive då även hatten för resp kabel på 1Kohm i locket ... men som sagt 4:an gav 0.
Nu kommer ju gnist att hoppa ändå men har nog lättare att missa.

MVH /// Paap R
Fattar inte varför man inte kan köra med 520-35 s tändkablar när de i allafall är 2 st 6 or i bilen (samma fördelarlock) detta beror ju som bekant på 750 rekomenderade stift som har fast "hatt" ej demonterbar. Finns väl bilar me fler hästar som inte kräver dessa special special grejor ? heje papp!

Glömde ! klippte en tändkabel de e ju för f-n en vanlig högspänningsledning med förtend kopparledning detta måste väl va ur gammalt ?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lite läsvärt i ämnet: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Hej Erik du har då länkar till allt! har gjort precis detta me mina kablar. Bor du i närheten av Sala ? själv bor ja 3 mil utanför Ha de bra Niklas!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.