|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 325 E30 som jag tänkte försöka vaxa nu i helgen. Dock har jag ingen större erfarenhet av vaxning så alla tips är välkomna. Bilen är laxsilvermetallic. Väldigt bra i lacken, rost- och stenskottsfri. Väldigt ytliga tvättrepor finns samt att lacken känns lite "matt", troligtvis för att jag inte vaxade den alls förra året. Har ni tips på vad jag ska använda för produkter? Hur ska jag "förbereda" bilen? Vad behöver jag för grejer? Tacksam för svar! | |
|
Länk och du finner läsning i någon vecka. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| zonax rubbing o clener o hårdwax.vaxa inte solen bara,då kan det bli riktigt flammigt... | |
| Sökfunktionen känner jag väl till, men anledningen till att jag postade en helt ny tråd är att jag vill veta om det finns några särskilda produkter som lämpar sig särskilt bra för en laxsilvermetallic bil. | |
|
Inte direkt. Sök så hittar du otroligt mycket. Jag skulle avfettat tvättat bilen ordentligt (gärna högtryck) smörjt in / maskat alla svarta lister/plast. Torkat bilen med frotte eller microfiberduk ordentligt eller blåst med tryckluft för att få bort allt grus och skit. Sprungit och köpt en polermaskin av något slag då den gör arbetet så mycket snabbare och bättre. Köp en blomspruta och några rullar maskeringstape när du ändå är och handlar. Rengjort bilen med någon cleaner utan silicon och slipmedel samt sedan kört med något vax utan silicon. Då du skriver att den är fin i lacken med enbart lite tvättrepor så rekomenderar jag att använda medel helt utan slipmedel. Vilka produkter man använder är upp till tycke och smak finns hur mycket som helst att läsa om ämnet som sagt. Blomsprutan använder du för att blöta upp vaxet/ cleanern om du vill köra mer på ett område. Kör ganska tunnt med medel, jag ser ingen fördel med att vräka på då det mesta ändå hamnar på ställen man inte vill ha vita kritrester. Räkna med att det tar en dag så bunkra proviant, gör arbetet inomhus om du har möjlighet. Då slipper du problem med stark sol och vinden som ev blåser på skräp när du jobbar. -Phil |
|
|
Avfettning Biltvättmedel svamp hink osv Vinylglans Maskeringstape / ev tidningar att lägga på framrutan. Polermaskin + extra svampar Cleaner Vax Ngt lämpligt att polera bort torrt vax med riktigt mjuk frotte eller polertrassel/lammullsättor till maskinen. Tandborste Blomspruta Högtryckstvätt är bra att ha både före och efter jobbet. Mkt lättare att få bort vaxtester från ställen där man inte vill ha dem. Tryckluft är också riktigt smidigt att blåsa bort vaxrester med och damm/grus från bilen innan arbetet börjar. Såhär kan det se ut om man inte gillar vaxrester, eller om man skall in i lackboxen :-) Länk -Phil |
|
| Hade en laxsilvermet förut också... Hade ett vax med silver-pigment ifrån turtle vax som fungerade utmärkt.. | |
|
Skippa mackprodukterna så får du ett mkt bättre resultat. Köp en dubbeltrissig maskin på ex biltema, + ett gäng bra trissor, en vaxpolish och en försegling. jag rekomenderar autosmart som jag själv arbetar med dagligen, och säljer... Har faktiskt nyligen gjort en mini renovering på en e30 som vart overkligt bra, ska se om jag inte har nån bild på den. MVH/ |
|
| Också får jag gå in o rekommendera Trutest Pro Menzerna (polermedel) produkter som slår det mesta med hästlängder även Trutest Pro lackbehandling... | |
|
Tejpa in alla gummi/plastlister!!!!! Mvh J.Sandell |
|
|
gissar att du redan hittat denna Länk men om inte, så håll till godo. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.