AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.280

Problem med avgasvärden

Hej! Jag har sökt och läst igenom de flesta av trådarna på forumet gällande höga avgasvärden, men har inte fått riktig klarhet i vad felet kan vara på min bil.
Jag har iallafall en 318is-92, och när den besiktades idag fick jag följande avgasvärden:
CO: 4,1 (0,5)
CO2500: 8,0 (0,3)
HC: 525 (100)
Lambda: 0,77 (0,97-1,03)

Lambdasonden bytte jag förra sommaren, och jag har kört max 150 mil sedan dess, så jag tycker inte att den borde vara problemet. Avgassystemet läckte tidigare vid katalysatorn och i anslutningen mot grenröret, vilket orsakade ojämn tomgång, men det är nu svetsat och tomgången är helt ok.
Jag har sprayat startgas överallt runt vakuumslangar och dylikt men utan annat resultat än ett snurrigt huvud. Olja, filter och tändstift byttes förra veckan och tändkablarna gav inga underliga värden när jag mätte upp dom.

Jag antar att det är katalysatorn som är boven i detta dramat? Skakade lite på den innan jag satte på avgassystemet men det var då inget som skramlade. Det kan hända att det finns något litet läckage någonstans i avgassystemet som jag missat, men ger det så dåliga värden?
Kan det vara lambdasonden som pajat igen? Hur kan jag enklast kolla detta utan att lämna in till verkstaden?

Har läst att många tankar i x % e85 i tanken för att få ner värdena, men det kan väl knappast hjälpa mig då ALLA värden är kassa?

Hoppas någon har något bra förslag, köpa ny katalaysator ligger såklart längst ner på önskelistan.

Mvh
Tobias
var det orginal lambdan du böt till.
det bästa är nog att byta kat skulle jag tro.
dok verkar lambdan behöva bytas också.
Jag beställde en från Motornord, så jag antar att det inte var original.
Låt säga att lambdan är kass och jag byter den, bör de andra värdena gå till sig då?
Kan tillägga att sen jag bytte lambdan förra sommaren har det varit läckage i avgassystemet innan katalysatorn, kan detta ha gjort att den pajat?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
låter som katten är gången.www.katalysatorteknik.com...
Mätte signalen från lambdan idag och den låg på 0,41 volt mest hela tiden. Kontrollerade också att det inte fanns några läckor i avgassystemet.
Det måste vara katalysatorn som är kass då antar jag? Går det bra att köpa en billigare universalkatalysator och svetsa dit? Den som sitter på nu är ditsvetsad så det är väl antagligen inte original det heller.
Känns ju ganska drygt att lägga ut pengar på en ny katalysator OM det inte skulle vara felet.
Fråga: Blir lambdavärdet bättre om jag byter katalysator? Med nuvarande avgasvärden verkar blandningen alldeles för fet. Tycker det är konstigt då att lambdasignalen verkar rätt. Kanske är sonden som är kass ändå?
Bytte lambdasond och alla värden var perfekta. Fick ut en ny på garantin från Motornord.
Hejsan!
Jag har precis råkat ut för exakt samma sak.....
Ringde upp Mn och fick byta till en ny lambdasond direkt.
Funkar hur bra som helst..
//J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.