AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.617

Korkat att italienimportera själv?

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Efter att ha läst teknikensvärlds reportage om italienimport så slog mig tanken att man kanske skulle prova detta?

Har suttit och kollat lite på italienska sidor efter lämpliga objekt, i annonserna ser bilarna mycket bra ut och priserna är betydligt lägre än Tyskland.
Har tidigare ratat italienimporter men har nu på senare tid börjat tänka att det kanske inte är så illa om man hittar en bil där som man tar hem själv, givetvis med böcker och dokumentation i ordning.

Är detta dumt och riskerar jag att bli tokblåst eller kan man faktiskt göra fynd där nere?
Det mesta som dyker upp här hos diverse handlare känns som skruvade ras och inga direkt sensationella priser.

Någon som privatimporterat från Italien som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Har märkt att de flesta bilar i Italien helt saknar servicebok. Orsaken verkar vara att det helt enkelt inte är normalt att man sköter sådant där nere

Vad jag hört från andra är det betydligt mer komplicerat än det verkar i Aftonbladets artikel. Trickigheten är tydligen de papper man får med sig efter avregistrering i Italien som är "interimspapper" och är ej godkända för inregistrering i Sverige så det blir lite moment22 mellan Italienska och svenska regler

I Tyskland funkar det tydligen att registrera in med de italienska exportpappren men då måste bilen skrivas på en privatperson boende i Tyskland i ett dygn för att få tyska brief som du sen kan använda för att registrera in i Sverige

Och vad jag hört går det ej att köpa exportskyltar och exportförsäkring i Italien vilket Aftonbladet hävdar

Så kolla MYCKET noga innan du gör något köp. Kolla med bilprovningen vilka papper dom godkänner och om dom brukar registrera in bilar som kommer från Italien med italienska papper och italienska reg-skyltar

"Being nice is overrated" - Garfield
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Håller med ovanstående talare (som för övrigt har en likadan bil som mig....), var mycket noggrann. De bilar jag har blivit erbjuden från Italien saknar till 95 % servicebok, och har ofta dåligt reparerade småskador.

Det tillkommer också div. avgifter vid avregistreringsförfarandet (gratis i Tyskland), inget uppseendeväckande men ett par hundra euro får du räkna med. Det kan också ta viss tid att få det gjort.

jag har också hört samma strul med regbeviset.

Frågan är om priserna verkligen är så mycket lägre. Nu vet jag inte var ni letar, men för mig som inte pratar italienska så är det svårt. Via de tyskspråkiga kanalerna av bil-grossister så är priserna i alla fall inte billigare, och ifall de är billigare så är det just på bilar utan servicehistorik, med slarvigt reparerade skador. Ofta är det småfel på dem, tex trasig navigator, tveksam funktion på automatlåda osv. Inget som jag skulle ta hem i alla fall.

Jag ska naturligtvis inte avråda någon, men jag tycker inte det verkar vara värt risken.

Mvh Johan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
De fåtal bilar som intresserat mig har båda haft fullstämplad bok och en eller två ägare, iaf om man får tro annonsen. Vilket gjorde som att det kändes som ett bra köp. Nu har två av dessa bilar redan försvunnit.
Dessutom har BMW i Italien Premium Selection =)
Den språkliga barriären kan jag lösa via en kompis som är italienare. Dock så är han dålig på bilar och föga intresserad...

Men jag ska ta era råd på allvar och ge det lite mer eftertanke. På de bilar jag kollat skiljer det ca 2000Eur mot Tyskland och något mer mot Sverige.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.