|
|
|
|---|---|
|
Detta vekar ju lagom struligt..... Till att börja med så kan man tydligen endast tappa ur 4 av de 11 literna som finns i lådan. För att råda bot på detta så blir man tvungen att "skölja" lådan(tömma och fylla i omgångar för att blanda ut oljan som ej kommer ut). Till detta ska det gå åt ca 14 liter. Pratade med Larsson Motorteknink i Huddinge, han ville ha 4500 för detta jobb. Kan man inte komma undan billigare? | |
|
Jag hade planer på att göra det innan jag sålde min 540ia. Då pratade jag med BMW i kalmar om det och dom ville ha 3000:- för byte av olja och filter i lådan! Hör runt lite! Mvh |
|
|
Jag ska prova göra de själv hos en kille med lyft. Har 10 liter olja och filter redo så får vi se hur länge de räcker. Tror de räcker för att byta två gånger iaf. Vet ju att du är ute efter kompressor så de är nog bra att hålla oljan i lådan frisk. Rekommenderar även en Bilstein Engine Flush till motorn. Synd de inte finns till lådan :-) Nog inte fel att byta oljan i diffen heller. Går 1,1-1,2 liter i den. Där kör jag med Omega 690. |
|
|
ska också försöka mig på det... jo lånar tråden lite ;).. har lite olika höjdskillnader fram och bak.. så till min fråga: ligger växelådan rakt (vågrätt) dvs kan det funka och ha ett vatten pass mot sumpen och höjja bilen framtill för att kompensera stötdämpar/fjäder bytet bak? Mvh//Danne Ge han olja Bara!! |
|
|
Sagt är gjort... btw sket totalt i vattenpass då jag kom på mig själv med att vara för petig... ;) det hela gick smärtfritt förutom. använde en 5 liters dunk till att fylla på oljan med, borra hål i korken tryckte igenom en slang som sluta vid botten och täta med vulk-tejp i genomföringen.. i med oljan i dunken. borra ett litet hål i sidan som jag körde in luftmusntycket i kopplad till tryckluften.. började fylla försiktigt med luft så trycket går ut i slangen dvs oljan går ut genom slangen upp i sumpen. (BmW borde tänkt på att ha en sticka som så många andra) fyllt o klart, polarn uppe i bilen starta gick igenom alla växlar och sumpen va numera tom.. fyllnigen av ny olja har jag hört ska ske snabbt så den inte blir varm.. har redan fyllt på ny olja i dunken som är min "pump"... gissa vad som händer!!!!!!!!! jo vart för optimistiks med trycket i dunken så den small utav he*vete! stor fontän av olja under hela bilen med mig i mitten... tur man köpte 12 liter olja då dryga 4 låg på backen...! =D För att ge ett svar på din fråga så tycker jag inte 4500kr låter allt för dyrt... hoppas dom är seriösa med din bil... dvs bilen lär va kall tar både tid och plats i verkstaden, låt säjja att det tar som för mig dryga 2-3 timmar av slit och söliga kläder, och så lär säkert mekanikern vilja ha upparbetning, så den satta tiden på jobbet lär vara med marginal för acckordet.. låt säjja att tim debiteringen för en mek ligger på ca 1100kr a´3 timmar blir 3300kr.. 14 liter olja kostar dryga 1000kr (jag köpte 12 liter för 870kr inköpspris) antar att du för köra en bit imellan bytena så den nya oljan späder ut den gammla dvs du måste återkomma med din bil.. om dom inte flashar lådan... "paket" priset på 4500kr låter inte så farligt endå... a plus nytt filter kommer inte ihåg priset på d iofs.. Mvh//Fatii Ge han olja Bara!! |
|
| Jag kommer att lämna ifrån mig jobbet till Motorteknik, så slipper jag hålla på med eländet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.