|
|
|
|---|---|
|
jag undrar vilken av bilarna som har bäst väghållning? jag har ju redan en e28 men har aldrig kört en e34. Om jag inte minns helt fel är väl e28 lättare än e34? /jk | |
| förmodlingen e34... | |
|
menar du orginal., eller vilka som passar bäst för optimering?? har sänkt e34 50/20. standard dämp, tycker det e grym väghållning,kränger nästan ingen men ändå inte så där stum "stum".. visst e det en tung bil och ja.. jag har feta däck men den suger sig fast mot backen som..bara den. och då har jag kört de flesta bilar ni kan tänka er som jämförelse. porsche ferrari aston martin olika M-bmw amg-mercor. dock aldrig lotus eller lamboghini men nästan allt annat som rullar men förstå mig rätt,allt är ju relativt och jag sätter inte min bmw mot ngn av ovanstående.,men som referens.. kompis har trimmad e28 går som fan med fin finish,märks att den e lättare men som sagt allt e ju relativt. who´s the man? |
|
| jag menar vilken som passar bäst för ompimering, t.ex byte av dämpare och sådant. e34 an är ju modernare teknikmässigt sett, borde den iaf vara?men jag vet ingenting om den modellen. sen har man ju inte världens bästa ekonomi som student så det är väl inte tänkt att bli några värsting modifieringra. sen tänker jag lite på bromsar, vilken av bilarna är lättast att modifiera där? finns kanske någon bil med bättre bromsar som man kan få att passa med inte allt för stora arbeten? så vilken av dom är lättast att få till en hyffsad väghållning i? | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jag skulle nog säga tveklöst att E28:an är bäst för optimering,mycket pga dess lägre vikt! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Chassiet är rätt lika mellan modellerna. E34 väger dock mer. Men går att lätta. Vidar Strands E34 väger ca 1200kg :) Bromsar kan man ta E32 750 90> 4kolvs oken. Passar rakt på fjäderbenet. Jag kör (körde) powerflexbussningar runtom, bilsteindämpare, M5 krängare mm. Ligger rätt bra på backen, men mycke vill ha mer. köp grejor på ebay.de och ebay.co.uk. halva priset på grejorna där inkl frakt. Pma om du vill veta mer "En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan" |
|
| M635 forever: finns det många sätt att få till bätter väghållning i den billigt? isf vilka delar ska man lägga pengarna på? | |
|
M635 forever> på pappret har en M535 av 1987års mod 50kg mindre tjänstevikt än E34 original. Bara riva ut inredning samt hålborra så är den lätt som en plätt sen. "En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan" |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Billigt och billigt!! Finns väl inget som är billigt vid uppgraderingar! =( Men ett bra sätt att förbättra väghållningen,är att byta samtliga bussningar och leder, vilka ofta försämrar väghållningen avsevärt när de är gamla och torra. Nästa steg är ju att köpa en uppsättning sportfjädrar och dämpare. Vill man gå vidare ytterligare kan man ju modifiera dit kränghämmare/stabilisatorstag från E28 M5. Fjäderbensstag bättrar på väghållningen ytterligare om man ger sig ut i kurvor i hög fart,då dessa ger karossen mer vridtstyvhet. robber! Går säkert att få en Rolls Royce lättare än en E28:a med ! ;-) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
M635 forever: okej okej. hur gör man med bromsarna då? vet du om det finns några ok osv som passar bolt on från ngn annan bil? eller kanske inte bolt on men inte några större mods. vet du var man kan få tag på billiga bussningar till e28? //jk |
|
|
bilstien sprint dämpare, byggt om fjäderbenen fram så jag kan annvända 2,25" fjädrar bak funkar 2,25" fjädrar rakt på bilstien dämpare man behöver bara ändra fjädersätena (2,25" fjädrar endast pga dom är billigare samt arr sportfjädrar är tok förmjuka. Sportfjäder sattser hör hemma i soptunnan! ) . justerbara k-hämmare (e28m5 är fel dim och man får konstig ballans i bilen) Bromsar fram e32 4kolv, bak e34 540/m5, 750 huvudcylinder. Solida bussningar i bakvagnen, nersvarvad 750 bussning i det bakre tryckstaget i framvagnen. (om man ska köra med solida bussningar i framvagnen då behöver man bygga om stagen radikalt) När man annvänder 2,25" fjäder så är det möjligt att fälla fjäderbenet fram så en justerbar topplagring gör så man har möjlighet att få lite bättre hjulvinklar. Bak kan man åter ställa vinklarna lite genom att flytta upp bakbalken ca 10 mm samt att flytta upp fästpunkterna till bärarmarna i bakvagnsbalken Fäderbensstag gör verken bu eller bä tills man kör på det extremaste så karossen börjar flexa. Utan tvekan så har e28 ett bättre utgångsläge att svänga med än e34 |
|
| Pelle: Vilken dimension använder du på dina k-hämnare (Verrera?)? Om man använder M5/ M635 (25mm) fram, vad vore lämpligt bak då enligt dig för gata/bankörning? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.