AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.317

Komfortöppning - 330Ci Cab - 2004

Sida 2 av 3
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Hörde någon som påstod att BMW tar bort fjärrstyrningen på service, för att man inte skall råka cabba ner av misstag när man lämnar bilen och stoppar nyckeln i ficka. Om det finns någon sanning i detta vill jag inte uttala mig om.
Men solen skiner ju så det är bara att behålla cabben nere!
bu
193
burner
M2 lci -18
Hmm helt klart intressant.. tycker det låter vettigt att kan man cabba ner genom nyckeln i dörren så har man samma funktion i fjärren..

Inte långt kvar på jobbet nu (1-2timmar) sen sätter man sig i dieseln och drar hemåt.. så ikväll skall jag testa som sagt om de går på min -01a. Går det genom dörren så finns ju funktionen och då kanske de ligger i något du säger att BMW kan ta bort funktionen eller så.. eftersom säljaren på M-Bilar i västerås sa till mig att de inte skulle gå pga klämrisk av armar och dyligt.. låter fånigt tycker jag men men upp till bevis =)

/burner
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det kommer att vara många som testar det här i helgen och till nästa vecka kanske vi tom VET :-)

Klämriksen är ju en tanke, men varför skulle klämrisken vara större när man står UTANFÖR bilen mot när man sitter inne i densamma? Inte nån logik som jag förstår mig på iaf. Men så är jag inte Hr Dr Ingenieur på BMW heller.

Och det lilla jag förstår kring datorer och program och system o dyl säger mig att har någon sagt att en sak inte ska gå, kan man gå in och ändra i systemet så att det visst går. Allt handlar ju till sist bara om 1 och 0, eller har jag helt fel :-)

Och sen kan det väl vara så att man har en inställning från fabrik som hindrar folks lössläppta armar och ben (och ev andra kroppsdelar :-o) från att fastna, men om jag som kund av någon anledning vill ha det annorlunda borde det ju gå att fixa. Om det sen ska vara gratis eller inte, ja ...

Vi forskar vidare på våra respektive håll helt enkelt och så ska väl sanningen uppdagas inom kort.

Kört lugnt, och gärna nercabbat i helgen!!!

Niklas

Fransosen
C@
102
C@||€
328iM -00
Testade detta på min 328iM -00 (dock ingen cab) och det funkade klockrent. Höll inne upplåsningsknappen på nyckeln ett tag och vips så åkte alla fyra rutorna ner. Framrutorna började lite tidigare än bak. Funkade även vid låsning av bilen.

Coolt, tack för tipset grabbar...
bu
193
burner
M2 lci -18
Så där.. testade med fjärren på min 330 cab -01a igår kväll när jag kom hem.. fick inte till det.. tesade sedan med nyckeln i dörren och funkade direkt.. så att de bara funkar på nyare kanske är sant om de inte är extra utrustning så därför man själv har de.. men tror då att bmw kanske ha avaktiverat fjärr funktionen på cabbarna.. får åka till bmw här i stan på måndag och höra med dom =)
Jag återkommer.. tyvärr drar de ner kall luft över vårt land över sista april här så nercabbat som man hade hoppats på kan, går inte men än är det inte försent att bli varmt igen =)

/burner
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Har prövat nu i helgen ett par gånger.

Tryck på knappen för att låsa upp, släpp och tryck igen. Då åker rutorna ner och cabben börjar röra på sig. Ibland kommer det en lång bit, ibland en kort bit, men den sstannar alltid innan hela nedcabbningen är klar. Då får man släppa knappen och trycka in igen. På min tar det en "liten" stund innan sakerna börjar röra på sig, men till sist är trasan nere. Eftersom det inte fungerar klockrent är ju övningen inte så effektfull som man kunde önska.

Fattar inte varför det börjar röra på sig men slutar efter ett tag????

Jag har inte haft min sen ny så jag kan inte svara på om denna funktion är något som man av/aktiverat på min sen den köptes.

Ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag över att det inte fungerar!!!!

Tur att det är ledigt från jobbet i morgon så man kan göra nåt vettigt :-D Alltså åka till BMW och försöka "laga" felet.

Återkommer med uppdatering.

Niklas

Fransosen
ka
14
kalaspuff
325 cab -04
Japp det fungerar till min 04
bu
193
burner
M2 lci -18
Testade funkade dock inte alls på min.. har testat lite.. så skall också till BMW imorgon och kolla om det är så att funktionen i fjärren är avaktiverad.. i så fall skall den genast läggas till som jag vill ha det =)
Synd bara att det är så kallt ute.. värmen kunde ha fått hålla sig över sista april tycker jag men men inget att göra åt nu.

/burner
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Nu så... nu är problemet löst! :)

OM man kan köra ner cabben/rutorna via "nyckel i låset å vrida" så har bilen programvaran som krävs för att kunna cabba ner via fjärrnyckel också.
Då behövs det en omprogramering av nycklarna för att det skall fungera.

Så nu är tid bokad för nyckelprogramering :)

Så, alla som det inte fungerar för, dags att boka tid för Era nycklar också?

// C
Visa användare
76
Johan_W
330CI Cab -01
Vad kostar det att programmera om nyklarna?

Mvh
Johan

Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Runt 1000pix ville dom rackarna ha :(
bu
193
burner
M2 lci -18
Okej låter jätte bra det.. var på BMW i stan och dom hade så klart ingen tid idag men vad gör de när de inte cab-väder riktigt.. men blivit rätt bra väder idag. Bokade i alla fall tid på bmw onsdag morgon kl 07.00.. men inget pris snackades.. men nu vet jag i alla fall att det skall gå så inget snack om saken på onsdag då.

/burner
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Hoppas bara att ni som nu lägger några sköna slantar på att programera nyckeln oxå får det att fungera klockrent.

Vore ju trist om ni skulle uppleva samma som jag, att det fungerar "sådär"

Måste få svar från BMW varför det inte fungerar klockrent!

Niklas

Fransosen
bu
193
burner
M2 lci -18
Okej.. nu har jag varit på BMW och kollat in bilen min för denna funktion.. och först så trodde man att bilen hade fel programvaru version i bilen.. typ v1.4 och v1.5 skulle kunna tänkas ha fjärr nercabbings funktionen eftersom det går med nyckeln så tycker meken att de skall gå aktivera med fjärren också.. så han hittade inget och tänkte uppdatera programvaran men ringde BMW supporten och hörde.. och då sa dom att det skall inte gå på nyare BMW pga klämrisken så svårare än så var det tyvärr inte.
Tycker detta låter konstigt då fler av er har nyare bil än mig och kan cabba ner med fjärren och vissa bara ibland.. så tycker detta är något värt att forska vidare i.. klart det gäller att ändra från en 0:a till 1:a i programvaran så verkar som BMW inte vill att man skall kunna fjärrstyra detta pga klämrisk mm

Får ni andra svar mm så hojta mer än gärna till.

Kan tillägga att dom tog inget betalt för den timman bilen var inne och uppkopplad så tummen upp!

/burner
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Kan bara instämma med burner.
Funktionen är borttagen ur deras "omprogrameringsprogram" numera p.g.a klämrisk!

Så det går inte längre att koda om fjärrnercabbning, utan det blir nog att kika på en installationsmodul istället verkar det som?!?!

om ingen har möjlighet att "hacka" systemet och akvitera funktionen ändå?
Funktionen finns ju i bilen, men går ej längre att aktivera hos BMW :(
es
49
esmir
Z4 2,5si 06
635d 3,0d 09
På min 330 cabbe så går det med nyckel och fjärr, dock lite osäkert med fjärren där,
Kan detta bero på att batterierna i nycklarna laddas när nyckeln sitter i och är lite halvtaskiga hela tiden ?
Har själv i alla fall upplevt att de gammla nycklar med vanlig batteri i hadde mycket längre räckvid
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Har inte fått svar från BMW-killen än :-(

Men Esmir kanske har en tanke där, att det är batterierna i nyckeln som är lite kassa. Kan ju tänkas att dom funkar bra för att öppna låset, en kort signal som inte drar så mycket ström, men när trasan ska ner så handlar det ju om en 25-30 sekunder så batteriet kanske inte orkar.

Har märkt att ju närmare man står bilen desto bättre fungerar det, även om det inte fungarar klockrent, men men ....

Men man har ju inte nån jättelust att köpa en ny nyckel bara för att prova, dom är liksom lite för dyra för det.

Niklas

Fransosen
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Har precis kollat på min nyförvärvarde 330-03 som är svensksåld. Funkar perfekt både upp och ner med nyckeln.
Dessvärre fick man göra av med den gamla z3 an.
Solen skiner måste ut och glida.
Trevlig söndag på Er alla.
Ma
59
Mathie
E46 Cab-04
E61-07
Någon som vet om tändningen måste vara till för att nyckeln skall laddas, eller räcker det att nyckeln sitter i tändlåset?

Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
ja har en bmw 325i cab -03...på dörrlåset funkar det i cabba ner o up...men då måste ja oxå ha de funktionen då....har bokat tid för omprogrammering av nycklarna...

Bmw Long Life !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.