AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.318

Komfortöppning - 330Ci Cab - 2004

Sida 1 av 3
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Hej gott folk!

Undrar lite ang. komfortöppning och att kunna cabba ner via nyckel.

Hur vet man om man har en sådan modul installerad i bilen.
Har provat att cabba ner med nyckel, och tji fick man, det funkade inte.
Tänkte jag skulle snacka lite med BMW ang om det går att lösa.

Har just nu HT på, så jag kan inte prova att cabba ner så enkelt, men fönstren borde väl ändå gå att få ner med nyckeln om man får igång komfortfunktionen?

Någon som har tips? Vore mycket tacksam för lite snabba å skoj svar!

// C
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Om du vill få ned rutorna så är det bara att hålla in upplåsningsknappen ett par sekunder extra. Så är det iaf. på de E46 jag har provat, dessa har dock varit sedaner eller touring, men fönstermekanismen borde vara den samma.

Mvh/ Niclas
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Tackar för snabbt svar, men det fungerar inte! :(

Tror att komfortöppning antingen fungerar, å då åker rutor + cab ner via nyckel, eller så är det inte aktiverat/fungerar inte, så få åker varken rutor eller cab ner :(

Men är det kanske någon som vet HUR man vet om man har komfort tjossan på bilen ö.h.t, och om det isf går att aktivera det?!

// C
Si
97
Simz
BMW 330Ci -01
haha prova på min. Det fungera ju riktigt bra.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Prova att stoppa in nyckeln i dörrlåset och vrid nyckeln åt det hållet som normalt låser upp dörren. Men håll kvar nyckeln i det läget i några sekunder, då borde rutorna åka ned och vice versa om du vrider nyckeln åt andra hållet om rutorna är nere.

Mvh/ Niclas
bu
193
burner
M2 lci -18
Har testat detta på min 330 cab men inget händer när man håller in upplåsnings knappen.. samma gäller på en 320 Diesel Touring som jag kör med när man kör mellan till jobbet (50-60mil enkel vända) har dock inte prövat att stoppa in själva nyckeln i någon av bilarna.. men kan skall testa på dieseln imorgen (jobbar natt nu) får testa de på cabben när jag kommer hem på fredag. Annars tror jag kanske man måste aktivera/programmera dettta hos bmw kanske?

/burner
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det ska fungera, men vet inte om det ingår som standard eller om det kommer med i nåt paket. Finns en annan tråd om detta.

På min funkar det, med viss tveksamhet :-( Det verkar som om "kontakten" mellan nyckeln och bilen lätt "går av" varför man måste släppa knappen och börja om.

Det kan vara så att den funktionen spärras bort när man har HT på. Jag prövade inte den funktionen nåt i vintras när jag hade bilen avställd med HT.

Niklas

Fransosen
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Fransosen, du skulle inte kunna länka till den andra tråden tror du?
Har letat som en galning efter ett svar på detta, men hittar inget :(

Vet heller inte om komfortöppning är standard eller något som man måste ha valt från fabrik när bilen köptes?
// C
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fransosen,
Jag har samma problem som dig. Det klipper väldigt lätt och man får släppa och hålla in igen. Har provat nära, långt ifrån, från olika vinklar etc men det finns ingen logik. Ibland funkar det klockrent o ibland får man hålla in 4 gånger för att komma hela vägen.
Rätt irriterande..

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
c14ym0re

inte för att på något sätt låta dryg men pröva med att söka inlägg, jag minns inte rubriken på tråden tyvärr.

Skulle gärna lägga upp en länk OM jag bara visste hur.

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Anders S.

Jag har ställt frågan till min kontakt på BMW för att se hur dom svarar. Antaglingen: BYT BILEN :-D

Men vi får se vad dom säger så ska jag försöka komma ihåg att posta svaret här.

Såg förresten att du ska sälja din bil??!! Vad står på tur, den nya cabben eller nåt annat spännande?

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
C14ym0re

Letade och fann i alla fall rubriken på tråden jag syftade till.

Cabba ner fjärrstyrt E46

Vet inte om den ger så mycket mer hjälp men den var det i alla fall.

Som jag skrev till Anders så har jag frågat en kille på BMW varför min strular och ska se om vi kan få nån fason på mitt strul.

om du skickar in ditt Reg-nummer eller chassinummer till BMW så kan dom se om du har det som behövs eller inte. Fast om jag tolkat saker och ting rätt så med tanke på att din bil är så pass ny så borde du ha det som behövs. Kan det vara så att som jag skrev tidigare att du inte får det att funka just för att du har din HT på??

Niklas

Fransosen
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fransosen,

Intressant att se om dom har något bra svar. Verkar ju vara ett vanligt fel med nercabbning med hjälp av nyckeln.

OT: Tänkte sälja cabben och köpa kombi, barn på gång... :)

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Anders S.

Ja, det ska verkligen bli spännande att se vilket roligt svar jag får från BMW. Man är ju alltid orolig att svaret ska bli dyrt s a s :-)

O.T. Grattis till dig som ska bli pappa!!!

Niklas

Fransosen
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Enligt Autopartner i Linköping så går det inte programmera om fjärren så man kan cabba ner fjärrstyrt?

Jag har dock komfortöppning eftersom att jag kan cabba ner i nykellåset

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
"lägre än glocalnet och hårdare än he-man"
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Jag kan också cabba ner om jag håller nyckeln vriden i låset en längre stund.
Så då menas det att man har komfortmodulen i bilen om det grejer fungerar alltså?

Men de låter ju inge skoj om man inte skulle kunna programera kom nyckeln för att kunna göra det på distans då :(

Är det en säker källa? eller är de nån mupp som bara gissar lite?

// C
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Spänningen är oliiiiiidlig i denna fråga.

Som det verkar som har iaf jag och Anders S möjligheten att styra detta via våra nyklar, även om framgången uteblir ibland.

Att det skulle vara så att vissa bilar har den möjligheten och andra inte låter lite skumt, men skulle inte förvåna mig. Det kan ju iofs ha med årsmodellen att göra!?!?! Fast att en -02 inte har det, en -03 har det, en -04 inte har det för att sen återkomma i en -06 rimmar inte med nån logik alls. Fast jag har ju förstås inte koll på dessa bilars utrustningsspecar förstås. Har läst min, och kan inte se nåt som skulle kunna tydas vara en tillägg för just denna funktion.

Jag inväntar med spänning svaret från "min mekaniker" på Borgs i Vällingby och lägger ut i en post i tråden så fort jag fått besked.

Niklas

Fransosen
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Håller med Fransosen, spänningen ligger på TOP! :)

Finns ingen logik i det hela alls...
Varför fungera på 2003, men inte på 2002 och 2004?!? skummt!

Borde ändå vara något som går att koda i nyckel/bil.
Det är iaf min stora förhoppning.
bu
193
burner
M2 lci -18
Håller med.. v min förvåning så fälldes fönstren ner genom nyckeln nu idag när jag testade på 320 Dieseln touringen.. och det är en -05a.
Har tyvärr inte min cab här nere nu så kan ej testa med att stoppa in nyckeln i dörren för test men sist jag testade hemma på gården gick de inte med fjärren med min cab eller denna touring men tydligen funkar inte fjärren alla gånger då jag stod ute idag och testade och verkar som de är lite känsligt det där.

Min cab är en -01a visserligen.. men ändå, var på M-Bilar i västerås här idag och frågade och dom kunde inte kolla genom bilens reg om funktinen finns eller inte utan istället fick service killen till en av bilförsäljarna som kom och berättade för mig att på mn 01a finns det inte och på nyare visste han inte så mycket för då borde det även finnas "klämm-skydd" så folk inte kommer i kläm med armar och dyligt.. så de trodde han inte det fanns alls så nej fick jag som svar. Men på sedan/Cupe och touringar visste han att fälla ner fönstren skulle gå.. så med andra ord fick man inte så mycket vettigt till svar.. får helt enkelt testa med nyckeln i dörren när jag kommer hem, funkar det då så vet jag att det skall gå med fjärren också. Jag återkommer imorgon kväll när jag kommit och har testat.

/burner
bu
193
burner
M2 lci -18
Okej, har kollat på en annan typ av bil senare idag här nere i västerås där jag bos hos några jag känner då jag jobbar här nere.. och dom har en Z4 -03 som togs ut för sommarbruk idag.. och vi fick heller inte till att den skulle cabba ner med fjärren men stoppar man in nyckeln i dörren och fälls fönstren ner och sedan cabben.. är det så att det bara är lite knas med fjärren för det skall väl gå med fjärren om de går i dörren va?

/burner
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Minst sagt spännande detta :-D

Min funkar med nyckeln i dörren. Nu har jag iofs bytt mojj på vänstersidan så jag har inte nåt nyckelhål längre så jag kan inte använda mig av detta.

Det skumma är ju att min, och Anders S, funkar ibland med fjärren. Så min slutsats är att funkar det i dörren så funkar det med fjärren, men att fjärren är känslig och lätt tappar kontakten med mottagaren som sitter i bilen. Har för mig att mottagaren är den svarta lilla lådan som sitter nedanför/bakom armstödet på kardantunneln, men jag vet inte. Nån?

Hur som helst, detta är en märklig fråga som inte verkar få nåt bra svar just än i alla fall. Hoppas att lösningen kommer när jag får svar från Borgs, om jag får det vill säga.

Ser ut att bli en cabb-helg :-) Och vi kanske klarar oss utan att kunna cabba ner fjärrstyrt även om det är "praktiskt"!!??

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.