AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
903

Kalibrera färddatorn

Ma
16
Mattan71
525d Touring -02
Hej
Passade på att tanka nu när det är priskrig för en gång skull på diesel, (7.74kr/l).
Skulle som vanligt nollställa trippmätaren efteråt. Jag tyckte att jag hade fått i lite för mycket soppa i förhållande till mina körda mil, så jag bsetämde mig för att "nolla" förbrukningsmätningen. Döm om min skräck när jag så sakteliga rullar därifrån med en snittförbrukning på ca 2 l/milen.

Mina tankar är åt två håll.
Antingen har kalibreringen gått helt åt H-vete. Eller så har det hänt något med bränsletillförseln. Men den går ju som den alltid har gjort. Så jag tycker att just det ligger lite långt borta, men jag har ju haft otur tidigare...

Jag har för mig att jag har sett eller hört att man skulle kunna kalibrera färddatorn själv. Går det?
Vi har bara den enklaste varianten skulle jag tro av färddator.

Tacksam för lite tips.

Mvh // Mats
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Prova att istället nolla mätaren när du ligger och kör i konstant fart på landsväg så blir det nog en betydligt lägre siffra , att mätaren visar 2l/milen precis efter nollningen är inget konstigt då bilen antagligen drog just det momentant vid nollningen , sjönk inte siffran ganska snabbt när du körde vidare sedan? Iövrigt tror jag inte att den går att kalibrera.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Som Hewi säger,den börjar med sådana höga siffror när du nollat den och börjar köra men räknar ner snabbt
gu
99
guybrush
518i -90
525i -94
318i -03
530d -04
Min har gjort precis likadant. Jag nolla och direkt låg den på 2L/m
Men saken är den att den räknar inte ner! =( den ligger konstant på 2l/m

... och det stämmer inte! det vet jag.

MVH
/Mattias

... Do u speek BMW?
Ma
16
Mattan71
525d Touring -02
Tack för svaren.
Måste erkänna min alltför snabba okunskap, eller skräck kanske jag också kan kalla den i detta fall ;-)
Visst har ni rätt grabbar. Gjorde precis vad ni föreslog när jag åkte hem. Nu ligger den där den ska ligga, puh.
Nu kan jag tanka igen utan att tro att jag har en törstig jänke v8 som jag hade tidigare...

// Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.