AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.567

byte av fjädrar e39

un
29
undrex
523i -96
hejsan!

idag när jag körde ut från parkeringen så hörde jag hur det small utav bara helvete så jag gick ur bilen och där låg en del av min fjäder fram misstänker jag.

Någon som skulle kunna tipsa miig om hur jag skall gå tillväga för att byta en fjäder fram? Jag misstänker även att den kan ha gått bak också med tanke på hur låg den är där med. Är detta jobbet något som en amatör skulle kunna klara av själv eller måste jag lämna bort den?

tacksam för svar

mvh
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
har du meckar vaner som sitter i ryggmärgen,så klarar du det med rätt verktyg.lite otäckt är det,om du förstår vad jag menar.det är ju lite kraft i en fjäder som sakt...
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Fram tar loss hela fjäderbenet med fjädern. Blir mycket lättare och meka då. Vet ej hur dina dämpare är men mina med sportchassi är dubbelverkande som betyder att dom inte åker upp av sig själva vid montering. Kan tänka mig att det är j*****t jobbit och montera på plats med fjäderspännare. Som sagt ta ut hela fjäderbenet... blir mycket lättare.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Fram är ganska "enkelt" med rätt verkyg som ovanstående svarare skriver.Däremot att byta bak är mera tidskrävande för man måste ta ur baksätet, ryggstödet, hatthyllan, lossa högtalarna som döljer övre infästning av fjäderbenet.Sedan när man lossat allt nere och uppe, lossa bromsoket, lirka ut fjäderbenet.Använd sedan fjäderspännare för att dra ihop ihop fjädern.

mvh
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Hur lossar man högtalarana bak?
Har hört att dom är limmade?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.