AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
877

Värdering 530iA e39 -02

SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Hej

Försöker nu bli av med familjens 530iA e39 utan framgång. Bilen har ett antal gånger varit på blocket men ingen nappar eller ens hör av sig. Ska nu sänka priset men till vad??
Så här der den ut Länk

MVH Oskar
Gissningsvis är det miltalet som skrämmer spekulanterna?

Knappt man vågar köra en bil över 15000 mil då effekten verkar vara rent förödande på begagnatmarknaden... Varje fall om man vill ha ut hyfsat med pengar för sin bil.

Själv (och jag är amatör) skulle jag inte heller lägga 139 000 på en som gått mellan 18 000 - 19 000 mil. Sannolikt inte ens om det vore en 540. Kanske däremot om den gått mellan 9000 - 13000 mil! Rädd för att du måste sänka rejält. Kanske till 120 000 i första hand? Men som sagt, jag är amatör så låt några andra ge råd också.

Tar emot psykologiskt att lägga över 100 000 kr för en bil som strax gått 20 000 mil tror jag. Vilket ju egentligen är fel då en bil som din säkert kan gå länge till utan alltför för mycket underhåll, den ser som sagt mycket fin ut.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Milen i kombination med en relativt klen utrustningsnivå är säkert det som gör att intresset är svalt. Att den är svensksåld med få ägare är självklart positivt men det väger inte upp det andra. Det finns gott om begagnade E39T och många av dessa är mycket välutrustade och har färre mil (dock kanske inte alltid ärliga) och då hamnar dessa i regel före din på listan över intressanta objekt.

Vill du bli av med bilen så är det nog så att priset måste ner en bit.

___
//Ulf
En referens som kanske kan vara till viss hjälp: I somras sålde jag min 525iAT -02 med extremt hög utrustningsgrad och i nyskick som jag hämtat från en BMW-handlare i Tyskland för 150000:-. Den hade gått 13500 (fullt dokumenterade) mil.
Liksom Ulf tror jag att mil och utrustningsgrad är det som gör bilen svårsåld till det priset. Själv hör jag till dem som hellre köper en nyare bil som är välskött/-servad och som gått lite längre än en äldre kortmilare, men de flesta ser nog snarare på de påtalade minuspunkterna. Jag har fått intrycket att många bilspekulanter ägnar sig åt siffermagi och att gränserna utgörs av jämna 5000-tal, och att potentiella köpare snabbt blir färre när 10- och 15000 mil passeras och när man närmar sig 20000 finns det inte många intresenter kvar.

Mvh
Mikael
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag tror också att den faller på milen. Jag sålde en importerad -01:a för några månader sedan, som hade gått 17000 mil. Den var extremt svårsåld, trots extremt gott skick. Nu var den snålutrustad och glaciärgrön, men jag sålde den för strax under 120'.

Dessvärre är köparna alltför milstyrda, därför finns så mycket skruvade bilar. De betalar hellre 130' för en 30000-milare skruvad till 8000 mil än en ärlig 18000-milare....

Jag tror att det bara är att vänta på rätt köpare, till slut dyker en sådan upp. Men ta bättre bilder med sommarhjulen monterade först!

mvh Johan
Själv tycker jag inte att den är dåligt utrustad alls. Tvärtom, den har väldigt bra utrustning! Dock håller jag med om att det sannolikt är miltalet som sätter stopp för de flesta spekulanterna. För att en långmilare ska vara säljbar anser jag att den måste vara rejält mycket billigare än motsv bilar med mindre miltal. Själv har jag förhoppningsvis kommit över min värsta milskräck. Köpte en 9-5 aero i fredags med 21000mil i ett exceptionellt skick för att pris de flesta inte tror är sant. Konsekvensen för mig är att jag måste förbereda mig på att bli den sista ägaren på bilen.

Gällande aktuell 530 så tycker jag inte att bilen i kombination med priset kommunicerar att säljaren är angelägen att verkligen få till en försäljning. Mitt tips är att exprimentera med olika prissättningar. Ett sätt kan t ex vara att sätta ut den för 89 000 och få budgivning. Får man inte tillräckligt behöver man inte sälja den. Hursomhelst lycka till din försäljning!

Simon_en: 21000 mil pffft det är väl inget. Min nuvarande sparbössa hade gått 22000 när jag köpte den. :)
Köpte en gång en 855 som gått 26000.
En kusin köpte en fem år gammal V70 som gått 70000 för 65000.
Som sagt alla är inte rädda för mil så länge de motsvaras av priset.
Vidare har du en poäng vad gäller utrustningen. Man tenderar att förblindas av den höga utrustningsgraden som många BMW erbjuder. Min nuvarande har något högre utrustningsnivå än trådens objekt och i grund och botten är det en hel del, men när man haft bilar med massage, navi, aut. baklucka, glastaklucka etc etc, blir det en kompromiss och det känns lite tomt. Allt är relativt och jag var inte missnöjd med utrustningen på de bilar jag ägde före BMW som alla erbjöd en betydligt lägre utrustningsnivå. Men det är i relation till andra E39 bilen ställs och då är objektet relativt enkelt utrustat.

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.