|
|
|
|---|---|
|
Köpte en uppsättning begagnade 8" E39 M5-fälgar (Style 66), slog på de halvrisiga däck jag fick med när jag köpte bilen (255/40/17 bak, 225/45/17 fram), köpte lämpliga centrumringar, monterade på bilen och gav mej ut på vägarna. Bilen blev näst intill helt okörbar, vandrar och drar åt båda håll samt vibrerar konstigt kring 100 km/h. Hissade upp bilen och såg att högra framdäcket verkar vara lite, lite ojämt när man snurrar på det. Dessutom verkar bakhjulen ha ca 1 cm större rullomkrets än framhjulen. Kan detta orsaka detta extremt läskiga vägbeteende ? Fälgarna var inga problem att balansera, så jag tror inte det är fälgarna som är bekymret. Gjorde en hjulinställning just innan jag bytte till sommarhjulen också. Jag antar att det blir till att köpa nya däck, men vad ska man satsa på för dimensioner ? Det som sätter gränserna är fälgarna, 8" breda och 17" stora. Vill ju gärna ha lite bredare bak än fram, men bilen ska ju gå att köra också. Funderar på nåt i stil med 245 bak och 225 eller 215 fram, men vad ska man ha för profil då ? Finns det någon tabell eller liknande med "rekommenderade" dimensioner / profiler ? | |
| Beställde nya däck igår. Goodyear Eagle F1 i 255/40/17 samt 225/45/17 blev det. Hoppas det löser problemet. Förstår egentligen inte varför bilen spårar för att däcken är slitna när de inte är bredare än vinterdäcken (som gick perfekt) fram, men eftersom fälgarna har exakt samma dimensioner som vinterfälgarna (och gick fint att balansera) så lämnar det bara däcken som problemkälla. Om jag inte förstörde nåt i framvagnen när jag hissade bilen, dvs. | |
| E34:an kan bete sig väldigt lustigt när däcken inte är ok. Min M5:A jag hade bytte jag bakdäcken på till ett annat fabrikat och blien blev helskum att köra, sladdrig och riktigt otäck att köra om med så det helt klart vara däcken | |
| Glapp i framvagn/bakvagn framträder tydligare när man får på fetare däck. Har lite slitna silentblock på min E34 och det märks ordentligt när 255:orna åker på. Med vinterdäck så är det inga problem. | |
|
Åhå .. ja, det är väl bara att ta fram min stackars plånbok igen och få framvagn, silentblock osv genomgångna om inte däcken hjälper då. Jag fattar att bilen kan bli lite spårkänslig med bredare sulor, men så här jävligt kan det ju inte ska vara. hall112: Bytte du till en annan bredd och/eller storlek, eller bara till annat fabrikat ? Kan tänka mej att det finns rätt många på det här forumet som har minst lika breda däck som mej på sina E34:or. Hur beter sej era bilar ? Vore rätt trist om man skulle bli tvungen att sälja dom nyinköpta fälgarna och däcken och handla 195/65/15 runt om bara för att bilen ska bli körbar :) |
|
|
Måste tyvärr säga att Goodyear Eagle F1 är dom minst passande däck du kan köpa till din BMW. Jag köpte en uppsättning 225/45-17" i sommras och vips så hade jag vibrationer runt 100kmh,var iväg 3 gånger och fick däcken av krängda och om balanserade från skratch utan resultat,sista firman (Euromaster) upplyste mig att dom hade massor av kunder med samma problem med just dom däcken och dom flesta var BMW ägare. Nu har jag köpt Nokian NRY och problemet är helt borta. Men har du halvslitna casterstag,silentblock osv så är det som bäddat för vibrationer med breda och stora däck. Kolla på www.waarwest.se dom har det mesta till framvagn och till bra priser |
|
| Men för fan ... :) Att man aldrig kan göra nåt rätt! Tack för svaren ändå! | |
|
Hade samma problem med näst intill livsfarliga spårningar på min E34 när jag hade däck med V mönster fram. Det löste sej då jag löd min däckgubbes råd att sätta på ett mer konventionellt mönster. Då blev bilen helt underbar. Så E34,an är nog väldigt krävande på däck. Slår också ett slag för Nokian NRY, fantastiskt fina däck. mvh Göran/Forry |
|
|
hade ett liknande prob med min.,köpte beggade fälg/däck-m5.. 225/255. bilen vart lite som en orm ibland och med mkt distinkta vibrationer vid typ 80 t 120.men även det skiljde. riktade alla fälgarna hos intera och bilen går spikrakt who´s the man? |
|
|
Har mailat försäljaren nu för att undersöka möjligheten att byta till Nokian NRY istället. Om jag har tur kanske dom inte har skickat iväg däcken än. Har inget V-mönster på mina nuvarande däck (Pirelli P-Zero Rosso), men de är rätt slitna. |
|
| guwib: riktade fälgarna ? hade du testat balansera innan det, och hur gick det i så fall ? mina fälgar var inga problem att balansera heller, fick 0/0 på varenda hjul även om det blev rätt många vikter på en av fälgarna. Du bytte alltså inte däck, utan riktade bara själva fälgarna och monterade hela kalaset igen ? | |
|
Hoppas det går bra att byta till nokian NRY däck för dig. Dom är ju riktigt snygga dom me,det är ju typ av ett V-mönster på dom åxå fast med 2 breda spår i mitten,funkar riktigt bra på min bil. problemet dom har med F1 däcken är att dom är 8:a kantiga |
|
| Har fått precis samma problem med däck fälgar jag köpte på blocket. Bilen går som ett skott, spikrakt på plan väg. Dessvärre har den blivit jätte spårkännslig. Det är V-mönster på däcken kan det hjälpa om jag byter framdäcken? | |
Vantage |
Lägger till lite egna erfarenheter av Good Year F1 ( 225/45-17" ). Gick skapligt i början, men var lite spårkänsliga. Med tiden när däcken blev slitna så började dom vibrera och spåra alltmer. Körde med 3kg i däcken runtom ska tilläggas. Hade dessa GY däck på min E39:a och skall byta till Maxxis nu istället. Kört med Maxxis på min andra bil ( 325 -94 ) och är mäkta imponerad av detta däck. Men som en del i tråden skrivit tidigare, Nokian är de bästa däcken både sommar som vinter... Vantage |
|
Efter många om och men har jag nu äntligen fått de nya Nokian-däcken monterade. Skillnaden är helt enorm! Har inte hunnit testa någon extremt spårig väg än, men av vibrationerna som tidigare uppstod mellan 90 och 110 km/h har jag än inte märkt något alls (innan vibrerade hela bilen, man blev nästan orolig att backspegeln skulle lossna). Ärligt talat trodde jag inte att det skulle bli så mycket bättre bara av att byta däck. Tusen tack för tipsen, festlund och ni andra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.