|
|
|
|---|---|
|
Hej! Byter till sommardäck nästa måndag... Ni som vet - vad ska jag kränga på 18" m-fälgarna? Det ska vara utan RFT, men spelar fabrikatet någon roll???? Danke! | |
|
Fabrikatet spelar inte så stor roll förutsatt att de har däck i den dimension du söker. Vilka egenskaper prioriterar du? Continental Sport Contact 2/3 har fått bra recensioner. |
|
|
Jag har själv kört med Contnental Sport Contact 2 på alla mina bilar de senaste 3-4 åren. Superbra däck som är hyfsat tysta och med en klart godkänd slitstyrka. På den ena bilen har Jag nu Sport contact 3 som är makrkant mindre spårkänsligt, mycket pga en något smalare slitbana mot föregångaren. Det är riktigt tyst (225 40 18) för att vara ett lågprofildäck. Rekommenderas. |
|
|
Som Bones säger så spelar det ingen roll så länge du har de rätta dimensionerna. Om du inte kör på RFT-däck, så rekomenderar jag att du köper en flaska med däcklagningsskum. Finns bland annat på BMW. Kan ju vara bra i nöd fall =) |
|
| efter lite tidspanik så åkte rft-sulorna som jag fick med bilen på i alla fall.. nu ska vi se om de är så värdelösa som folk säger... än har jag inte spårat ur iaf!!! | |
|
Hej Marcus555, Ska bli intressant att höra vad du tycker om RFT-däcken. Jag har i vinter kört på "vanliga" friktionsdäck (Gislaved SoftFrost 2) och blev nästan chockad av skillnaden mot mina originalmonterade Michelin RFT sommardäck map komfort och ljudnivå. Nu har jag sedan 3 veckor kört på mina RFT sommardäck igen och det känns som att att jag kör på dubbade vinterdäck jämfört med friktionsdäcken. Det är stötigt och bullrigt nåt alldeles fördjävligt. Det må väl vara om BMW vill satsa på denna teknik nere på kontinenten där asfalten är slät och tjälskott är ett okänt begrepp, men på våra usla vägar duger det inte. Ser dessutom i konfiguratorn på bmw.se att det numera verkar gå att välja fälgar med universaldäck, är det månne vanliga däck och inte RFT? /EzyRider |
|
|
EzyRider: Vart ser du att det går att välja "universaldäck" på www.bmw.se -> "BMW Bilkonfigurator"? Är det under någon speciell modell, jag hittar inte? Mvh, /Wille |
|
|
Jag har kört på dubbade hakka sen jag skaffade bilen och vad gäller ljudnivån så märkte jag ingen större skillnad när jag satte på rft-däcken nu... lite bättre blev det nog... nu i början är ju däcken stenhårda så det blev lite stötigt också, men det ska visst bli bättre efter ett par hundra mil. har bara kört 50 än... jag återkommer! =) |
|
Vantage |
Har testat ett nytt märke som min Däck-Krängare bad mej testa ( jag ÄR KRÄSEN ). Han påstod att Taxi-chaffisarna tyckte däcket var bra och dom rullade med detta !! Sagt och gjort, fick ett väldigt bra pris och han krängde på 215/45-17" på nya Fälgar. Pris: Komplett på fälg = 5600:- Däckmärke: Maxis ( Samma mönster som GoodYear F1 fast slitsade hela vägen ner på kanterna ). Omdöme: + Går väldigt stadigt på spåriga vägar och är inte lika spårkänsliga som GoodYear däcken. + Är otroligt slitstarka ( 8 mm nya ) efter körda 2100 mil förra sommaren finns det 6,5 mm kvar på alla däcken. + Billiga däck 800:- ( Lite kompis pris är det såklart ). + Lägre vägljud än GoodYear F1. - Betydligt sämre våtegenskaper än GoodYear !! Troligtsvis pga hårdare gummiblandning. Slutsats: Ett bra däck som hittills imponerat både prestanda mässigt och kvalitetsmässigt. Ett minus dock att regnegenskaperna är så pass sämre än GoodYears däck som har väldigt bra sådana. Däremot så reagerar Maxis däcket betydligt snabbare i kurvorna ( torr vägbana ) än GoodYear däcket. Skulle vara kul om fler har testat detta däck och höra dessa omdömen. Man vet ju inte om kvaliteten varierar bland större parti av detta däck ?? Funderar att byta till detta på min andra kärra oxå där jag har GoodYear F1 225/45-17" monterat just nu med ca 2,5-3mm kvar efter +4000 mil körda. Vantage |
| Jag som upplevt rft som mindre positivt konstaterar att de är betydligt tyngre än std=mer massa ofjädrad vikt=långsammare reaktioner och högre förbrukning b la. Vantage: taxigubbar som kör mkt vill ha mkt mil. Sen vad de får för produkt att frakta sina passagerare säkert med säger nog sig självt va? Mvh asken | |
|
Wille W, jag var lite för snabb på tangenterna, det är inte i konfiguratorn du kan se detta utan om du istället öppnar basversionen på bmw.se, klickar på 1 i menyn och sedan väljer BMW 1-serie (3-dörrar) i undermenyn så kan du där välja färger och fälgar. I fälgmenyn finns Stjärneker 142 17 tum samt V-eker 217 18 tum med universaldäck. /EzyRider |
|
|
Jag var inne och skrev på papper på en 130 idag, fick svaret att RFT var det enda som det gick att få till bilen. Det är ju generation 3 eller egentligen 2 av RFT de är inne på, dessa ska vara bättre än de första som e87 levererades med. Bra tips EzyRider, ska visa det för säljaren i veckan så får han reda ut det åt mig. Mvh, /Wille |
|
|
Wille W, grattis till en schysst bil. Men vad menar säljaren egentligen med generation 2 eller 3 av RFT? Däckfabrikat? Ny teknik? Det enda jag hittat om detta är att man mjukat upp däcksidorna så att körsträckan med tomt däck minskar rejält. Vad är då vitsen med RFT? Kräv en ordentlig motivering av din säljare. Han ska väl för bövelen se till att din bil utrustas med adekvata däck, inte minst med tanke på priset på bilen. Tidigare M-modeller såldes ju med vanliga däck, inget reservdäck och med ett M-Mobility Kit som standard. Det borde väl funka även på 1-serien? |
|
|
Tackar, det känns jäkligt bra att äntligen bestämt sig :) Jorå, han ska få ge mig en ordentlig förklaring på vad "universaldäck" och jag ska ställa frågan igen om det finns några alternativ till RFT. Blir det ett påslag på priset så kan det säkerligen inte matcha det pris jag kan få vid sidan om Annars verkar det som om man är hänvisad till RFT, i mitt fall där jag prutade rätt bra på priset finns inte så många tjänster från säljaren att kalla in;) Mvh, /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.