|
|
|
|---|---|
|
Har nu kört ett par veckor efter att motorn kom i bilen igen och den går ju klockren med klockrena avgasvärden och inga felkoder enligt autodiagnosen och så men det har dykt upp ett litet problem som antingen är ett laddproblem (men det känns lite långsökt) eller något slags spänningsfall. Detta uppenbarar sej när jag kört många korta sträckor på raken med uppstarter mellan. Detta uppenbarar sej bara när man tex kommer till ett rödljus och då står på tomgång, då börjar det med att abs-lampan börjar lysa, sen kommer texten ACS nicht activ eller nåt liknande (kass på tyska) i kontrollpanelen och allt börjar lysa svagt i bilen, om jag inte då slänger i neutralen och varvar motorn på typ 4000 varv i någon sekund så dör den av spänningsbrist. Men om jag varvar den så att generatorn laddar mera så försvinner detta och jag kan utan problem köra till nästa uppstart. Jag har sprillans nytt batteri, nya kolbanor i generatorn och nytt laddrelä, och därmed lyser heller inte laddningslampan. När problemet får fortgå och jag inte varvar upp den så dör servostyrningen till slut inna bilen dör. Någon som har en teori om vad som händer? MVH Robban B | |
Paap Reeder |
Robban! Vad tror du om att ansluta en digi-voltmätare till ciguttaget och kolla av spänningen under symptomen? Har du tillgång till en tångampmätare skulle du samtidigt kunna ha den på pluskabeln. Om spänningen sjunker men normalt med ström tas ut från batt är batt kass. Min toeri är trots allt batteriet. Jag har fått lära mig att ett fabriksnytt batt inte alltid är helt friskt. Det händer även Tudor original ibland och ofta med "vissa andra" fabrikat. Har nyligen erfarenhet från en kamrat som kunde mala och mala och mala med starten men den gick inte igång. En av cellerna var nära kortslutning så under startsekvensen sjönk spänningen antagligen till 7-8 volt. Har för mig att han beskrev att alla lampor blinkade hit och dit. MVH /// Paap R |
|
Hej Robban! Det var jag som det malde och malde och ingenting hände så det blev ett nytt batteri och allt funkar som det ska nu. En misstanke är väl att det tjyvar nånstans men har du mätt batteriet när den har stannat för dig? Lyft minuspolen på batteriet,lägg svart kabel från voltmätarn på minuspolen och röd voltmätarsladd på karossen,får du utslag då så tjuvar den nånstans. Mitt förra batteri visade (nyladdat men inte nytt) 12,70,efter startförsök slank det ner till 10,20 och det räckte inte till för fler försök Mvh Dic. |
|
|
Hmm mycket intressant, jag har inte alls tänkt i dem banorna då jag gick i kanske falsk trygghet då jag köpte nytt batteri, får åka förbi jobbet ikväll och mäta! Återkommer med resultat... MVH Robban B |
|
|
Mätningsresultat: 2000 rpm laddar 12,7 (shit vad lite) 12,08-12,16 obelastat med avstängd tändning 10,99 under startögonblicket 11,66 direkt efter start Kan det ha något att göra med att jag glömt ladda batteriet innan jag monterade i det när jag köpte det kanske, antar att det är bara grundladdat när man köper det trots att det visade 12,7 volt på mätaren då!?:) MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
"12,08-12,16 obelastat med avstängd tändning" ??? ... släng skiten i piisgroopen ... som en plutonchef alltid svarade om man ställde en knepig fråga. Batteriet är slut ... nu finns det bättre kunskapsbröder än jag på detta ... men enligt min uppfattning tar inte batt emot laddning därav den låga laddspänningen. Tudor lämnar inter ut batt maed lägre polspänning i viloläge än 12,5. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... passerar du 08-området under helgen ... är inte hemma själv men kan ställa ut det på lämplig plats för pick up ... kan du få låna/köpa ett av mina M70-batt som jag mätte på idag efter säkert 2 mån = 12,73V vilospänning. MVH /// Paap R |
|
Köp en "ny" laddare svensk, kommer inte ihåg va den heter men den kan skrämma liv i de flesta "kassa" batterier. Den mäter tiden för att uppnä toppspänning och mer eller mindre skrämmer liv i batteriet för 450 kr ett toppladdat batteri ska ha minst 14volt låter som kolen i generatorn :-( |
|
| Ett nytt batteri är väl vidhäftat med någon form av garanti? Hoppa över pissgropen och byt mot ett schysst där det köptes!/Lysmasken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.