AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.442

Kylarvattnet försvinner, vet inte vart ?

e3
49
e34 Ac Schnitzer
525i AC Schnitzer -95
750i -91
Har kontrollerat alla slangar, anslutningar m.m, dock ej något läckage. Har gjort kompressions prov, och det ligger runt 15kg. Kokar ej. ingen vatten i oljan, eller tvärtom. Den ryker dock väldigt vitt, och går illa vid start.
Nån som har en idé ?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Om den ryker vitt då betyder det att det finns vatten/fukt i förbräningen så kanske nån cylinder är sprucken? Min ryker vit när jag startar den men sen försvinner det.

Det behöver inte blandas nåt olja med vatten om den är sprucken på "rätt" ställe men då borde kompen vara sämre än på andra cylindrar!
Kan vara vatten pumpen då fläkten blåser bort vatten...

Har du testat att låte den gå på tomgong en längre stund?

BMW - Beroende Med Wilja!
tycker att det låter som topplocks packningen är dålig
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Inte säkert att det är topp el. liknande. Har haft samma problem nu i flera månader och har nu tillslut hittat felet. Det var en kylarslang som går under insuget som det var en liten spricka i. Såg aldrig att den var sprucken utan upptäckte det av en ren slump.

Att bilen ryker vitt kan bero på kondens i avggas. Jag hade det problemet med, och efter inlägg här på ap så var det många som sa att det var toppen som var problemet. Åk till verkstad och provtryck kylsystemet är mitt tips.
Re
111
Rert
e39 523
Dyrt att byta toppacknig utan att veta, hjälpte dock för mig
du har ingen blå hinna framrutan inne i kupen? i såfall kan du ha ett yttre läkage
Vitrök (vattenånga) beror med säkerhet på kondens i avgassystemet, det rymmer 10-tals liter som tar tid att köra ur. OM (vilket vi inte skall hoppas) det är spricka i toppen som då skulle kunna förbinda en kylkanal med förbränningsrummet så är det förbränningsgaserna som går ut i kylsystemet, inte tvärt om. Tänk på tryckskillnaden, det är runt 40-50 bar vid förbränningen, mot kanske runt 1 bar ute i kylsystemet. Vid stillastående motor kan det teoretiskt sippra in lite kylvätska beroende på kolvar och ventilers läge, det kan märkas lite vid start men ger ingen vattenånga efter en liten stunds drift.
Provtryck kylsystemet, vänta en längre tid med tryck och kolla om det kommer nån vätska. Många läckor kan vara svåra att se, kanske trycks bara vätskan ut vid körning när systemet är under tryck osv.

FP
Re
111
Rert
e39 523
I insugstakten på en motor är det undertryck, klart den kan suga in vatten, å sen vet man ju inte hur packningen är paj, om trycket i cylindern trycker pakningen tät under komp- ock förbränningstakten, och sedan är det ju faktiskt vanligt att han både läker in vatten och ut bränsleblandning ut i kylsystemet, undersök först alla slangar och skarvar nogrant, annars tippar jag på toppakningen, som sagt det var problemet när min drog vatten
Visst kan det vara så. Men åter igen, tryckskillnaden mellan insug och förbränning, studera ett indikatordiagram för olika förbränningsmotorer... En intressant fråga är: Hur blir det på en turbomotor?
Frågan är, bubblar det i kylarens påfyllning? Avgaser i kylvätskan är lätt att påvisa för en verkstad, så slipper man tveka.

FP
76
Böss
740IA -95
Min tog vatten under en tid, till sist upptäckte jag att det var ett läck i den lilla cirkulationspumpen till värmesystemet. Var svårt att upptäcka, men den blev tät med lite packning på tub.

\\M
Hde liknande problem på min men där vart det imma på vindrutan i bilen så det var värme paketet som det ångade ut genom, löste det tillfälligt nu med en påse kanel, funkar kanon och luktar härligt
Al
14
Aleksi
525i-95
kolla givaren som sitter under expansions kärlet hade läckage där
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Ursäkta, en påse kanel??? Är det ett Bosse bildoktorn tips.
Hur fungerar detta?

Mackan (som också använder kanel fast inte i bilen)
kanel är ett gammalt knep som funkar ganska hysat sen luktar det även nybakade bullar me fast är inte att rekomendera för nyare bilar. men det finns ju även tillsatser som man kan köpa på macken som funkar bättre dom oxå från under 100 lappen å uppåt men det är ju om det läcker ifrån kyllaren förstås.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.