|
|
|
|---|---|
|
Hur vanligt är det att bältessträckaren "lägger av"? Vad kostar det att byta och släcka felkoden? Nån som vet? Har precis fått besked om att "min" Z3 (bara några timmar tills det blir min förhoppningsvis) har detta felet. Tacksam för alla erfarenheter/synpunkter. /Pane | |
|
Jag vet att min Z:a hade samma problem när jag köpte den. Detta åtgärdades dock av Borg:s bil i Helsingborg. Tror inte kostnaden var så jättemycket....se om jag har något kvitto liggandes där hemma. Mvh K |
|
|
CompaktK: Ok låter fint. Fick en uppskattning från Carlia Bil i Falun på ca 3000:- hälften var delar och hälften arbete. /Pane |
|
|
Det är troligtvis ganska enkelt att åtgärda felet själv, lite beroende på hur händig du är. Har själv detta felet på Z3:an, har åtgärdat felet men inte släckt lampan än (bilen står på pallbockar), men jag är 99% säker att på att jag hittade felet, jobbar med att utveckla bälten. Felet är troligtvis att kabelanslutningen till bältessträckaren glappar. Kontakten ligger emot golvmattan så när du kör stolen fram och sedan bakåt glappar det till för en millisek mellan kontakten och bältessträckaren och då bryts den slutna kretsen som kontrollerar att bältessträckaren är rätt kontakterad och srs lampan tänds. Slocknar ju tyvärr inte av sig själv även om allt är ok. BMW har tydligen packat prylarna lite fel. De har försökt att förhindra felet genom att sätta på en täckkåpa över kontakten och dra fast det med ett enkelt bunt band =), detta glappar dock upp. Det jag gjorde var att ta ur stolen titta vart kontakten legat emot mattan (syns tydligt) och helt enkelt fräsa bort den del av golvmattan som är ivägen. (kommer inte synas när stolen är på plats) skaffade ett nytt buntband och drog åt hårt runt kontakten. Monterade tillbaka stolen. Kollade att kontakten gick fritt. Förhoppnings vis skall detta funka. Det är troligtvis inget fel på bältessträckaren. |
|
|
Mektips kommer inom kort. ________ Bilblogg: Länk |
|
| kanske att kontakten (kabeln från bilen) kan vara lite glappig, men får den bara sitta still så funkar nog även den gammla kontakten. | |
|
bourbon: Tack för tipset. Ska ta ur stolen och kolla på kablagen innan jag tar tag i byte av bältesträckaren. Reservdelskillen på BMW påstod att de aldrig varit med om att det varit fel på annat än kablage/kontakter på de bilar de haft inne. Fick också veta att de inte tar tillbaka en bältessträckare som de lämnat över till kund så det gäller att vara säker på sin sak innan man handlar (bältessträckaren kostar ca 1200:-). En märkesoberoende verkstad upplyste mig om att det var olika felkoder för kablage och bältessträckaren. Har just nu samma fel på min 525 och där är jag säker på att det är bältessträckaren som är felet och ska bytas bara BMW får hem den. Mugge: Ser fram emot ditt mektips! /Pane |
|
|
Har fortfarande väldigt svårt att tänka mig att bältessträckaren någonsin kan krångla. I tändaren som sitter i gasgeneratorn går det en ledning rakt igenom, den som gör att krutet tänds (de två piggarna som syns i kontakten på bältessträckaren). Högst otroligt att skulle gått av innuti tändaren. Denna ledning måste leda en för svag ström för att srs lampan skall tändas. skriv gärna vad som var felet när du hittar det, intressant att veta. |
|
| Nu har jag kopplat förbi kontakten (skarven) under stolen genom att löda ihop kablarna direkt. Ska jag ur med stolen igen så måste jag klippa kablarna och skarva om igen men det tar jag bara man slipper glappkontakt i framtiden (har redan gjort samma manöver i min 525a med lyckat resultat). Ska åka förbi min hovmek i veckan för att prova att släcka felkoden. Kommer tillbaka med resultatet. /Pane | |
|
Sådärja! Åkte precis förbi verkstaden och fick felkoden raderad så nu är SRS systemet åter i bruk. Det känns skönt. Alltid irriterande när någon kontrollampa lyser och indikerar fel i ett system. Tidsåtgång var 1 timme för att ta stolen ur och sen i igen (inklusive damsugning av mattan under stolen samt rengöring av underrede som man normalt inte kommer åt). 1 timme för att åka till och från verkstaden och radera felkoden. Totalt 2 timmar fritid samt lite fikabröd till killarna på verkstaden. Helt OK! Cruisa lugnt i sommar!! /Pane |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.