|
|
|
|---|---|
Jeppe W |
Ska som rubriken antyder till å byta vippor på 535:an, måste man lyfta ur toppen eller är det möjligt att få ut vipparmsaxlarna ändå? Anledning till bytet är att en missad växel skickade 3:ans insugsvippa till himlen i två delar... |
|
antagligen är det urfasat i vipparmsaxlarna för toppbultarna och då kan man inte dra ut dem utan att toppbultarna lossas för den axeln, och gör du det kommer det antagligen att börja läcka sedan, så det är inte att rek. MVH Micke |
|
|
jo precis, toppbultarna håller ju fast axlarna så de måste ju bort. jag skulle nog iaf testa att byta med toppen på plats. det är ju bara några bultar som behöver lossas då axeln är tvådelad. går det så går det... |
|
Paap Reeder |
... jag har bytt min insugsvippa på 2:an med toppen kvar. Orskaken är inte en missad växel utan att du har för stort spel. Jag hade ca 0,5 i s t f 0,25 på den vippan med en 284-kam och ... pang. Accelerationskraften blir för stor på vippan om den inte får börja alldeles från start s a s när nocken kommer. Först motorn stenkall - efter en utenatt!! Lossa de 4 översta toppbultarna. På di nkanske du har torx sträckbult då är det knepigare att dra sedan. På min sitter det ju hederliga 19,9.bult som tål uppåt 12 kgm. Jag drog mina till 10 kgm ... och det gick i säkert 15 kmil. Har du sträckbult skulle jag byta dom .... tyvärr säljs dom bara per sats ... och sedan dra 10 grader utöver rek på dom 4:a. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... lossa inte de nedre bultarna ty då kan toppen bli skev i längsled. OBS detta är bara mina förslag! MVH /// Paap R |
Jeppe W |
Kanon, får bli snikbyte av endast trean då tillsvidare... På min sitter det vanliga sexkantbultar utan märkning, är det sträckbultar månne? Ska samtidigt justera in spel på de övriga! |
Jeppe W |
Glömde säga att en vippa numer kostar 345:- ink moms (original).... :P |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.