|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Sani: La 100' när jag hämtade den. | |
|
Det finns ju många faktorer att ta hänsyn till gällande ekonomi. Som någon vis man sa " det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna". Mvh Jonas |
|
|
Undrar vilken kreditbolag som går med på att man köper en bil för 640.000, lägger 100 kkr kontant, lånar alltså 540 kkr. Säg att man lägger en restskuld på 50% på 3 år då blir månadskostnaden cirka 9000 i månaden. Tror inte något kreditbolag ställer upp på den kalkylen om man har en månadsinkomst som är 25000 i månaden. Men det kanske är så enkelt att med 25k/mån avsågs netto och inte brutto? |
|
| 100kkr är ju inte ens 20% av 640 kkr så det verkar lite konstigt. | |
| En annan sak som slog mig är att det kanske rör sig om att man har lånat på en lägenhet/hus som har stigit i värde, då är det ju inte så märkvärdigt att låna 500 kkr som ett bolån utan amortering, det blir ju ingen stor kostnad per månad, fast då har man ju snarare realiserat en framtida kapitalvinst vilket då inte kan jämföras med att säga att man har "råd" att köpa en bil för 640kkr på en lön på 25' i månaden. | |
|
kan vi lägga ner det här med inkomst och återgå till ämnet. Det spelar ingen roll hur mycket folkt tjänar, med 25k har man råd med en bil för 640 det bror bara på andra utgifter och hur de ligger till. |
|
|
Lånar tråden lite istället för att skapa nu.. har inte varit så insatt i utvecklingen av den nya M3an men visst är den för grym, men vet någon den kommer som cab version inom snar framtid? och kommer bmw göra som med vanliga cupen och sätta plåt tak på bilen? visst plåtcab är säkert trelvigt på många sätt.. men känner att tyg är trevligare på en cab men men. /burner |
|
|
Cabben är på gång. Gissningsvis sena hösten eller våren -08. Den får plåttak precis som vanliga cabben. Sedanmodellen väntas också ha premiär våren 2008. Om det blir en touring återstår att se! Mvh Jonas |
|
|
Lite kul det här med jämförelsen Ferarri och BMW. Det påminner mig om en bilmässa för rätt länge sedan när Z8 var helt ny. Den stod då och blänkte i BMWs monter med en prislapp på 1 190 000. Lite längre ner stod Ferarri med sin monter och Modenan som var helt ny med en prislapp på 1 240 000. Alltså ni som kommer i håg när Modenan kom, den var ju inte liiiiite snygg... Det kändes som ett skämt att BMW ville ha nästan lika mycket för sin cab som den sjuuukt snygga Ferarrin som stod en bit ner... Hmm.. Let me think... Splitter ny 360 eller en Z8? :D |
|
| johisco jag hade valt bmw:n... den är så himla snygg och vacker och se bara idag hur värdet håller sig | |
|
bmw_jerry: Lätt att vara efterklok... Jag tvivlar hårt på att du hade valt BMWn.. Visst, du hade valt den med det du vet i dag men knappast för 10 år sen.. Det var ju precis därför att det blev en sån megaflopp när den kom som den är eftertraktad i dag. Finns ju så få så de som finns går ju för upp emot miljonen fortfarande. |
|
| Ferrari alla dagar i veckan, man måste nästan va märkes blind om man anser att Z8 är snyggare, värdeminskningen är nog inte Ferraris svaga sida heller, den håller sig i bra värde under många år, skulle vilja se en bmw från 96 som kostar äver 500k som 360 gör exempelvis | |
| Nu är det ju så att man får inte en Z8 till skänks direkt utan dom är prissatta i ungefär samma region som en Ferrari 360 Modena. Lite OffTopic så fanns det inga Ferrari 360 -96 heller., dom kom några år senare och kostar långt över 500k... | |
| GE: jag menade 348 ,355, 456. skrev litte fel där såg jag :D | |
|
Ok, jag tog i lite med 10 år då... 360 lanserades 99 och Z8 ungefär samtidigt runt 00. Hur som helst, Z8 får ju anses som en flopp då de bara sålde hälften så många som Ferrari gjorde av sin 360. Dessutom har Ferrari som motto att tillverka 1 bil mindre än efterfrågan.. ;) Förresten; jag hörde något surr om att kommande "Z9" ska börja någonstans runt 8-900 000 i startpris. Då betyder det väl att de har lärt sig sin läxa.. Att Z8 kostade 1 150 000 när den kom måste ju med inflation vara över 1,5 miljoner i dag. För en BMW....! Ok, nog med OT! ;D |
|
|
Väljer också Ferrarin med lätthet. Z8 är snygg men inte för den pengen. Ferrari har av hävd bra andrahandsvärde. Lite märkligt iofs för de som handlar Ferrari har ju i regel råd och varför då lägga 1,4 för en 430 05-06 när man kan få en ny för 1,6. Visserligen leveranstid som heter duga men ny bil är alltid ny bil. Mvh Jonas |
|
|
Det är nog, som du säger, leveranstiden som avgör - hur kul är det att få ut sin nya Ferrari när det börjar susas om en efterträdare...inte så konstigt att kontrakten då säljs för 200k+ ! 360:n är lite som Porsche 996 för mig - fin, men en "mellanvariant"!? Både 355 & 430 är vackrare, likaså 993 & 997. (Ursäkta OT...för att hålla mig till tråden kan jag bara säga att M3 cab med V8 + plåttak = våt dröm) :) |
|
| tror att caben kan bli riktigt speciellt i vitt med röd eller brun inredning.. wow .. synd bara att man ej har råd | |
|
För att återgå till trådskaparens frågeställning. Jag planerar också att beställa en M3 E92... ...om så där 15-16 år när dom första 10-12 ägarna tröttnat på den. Då lär prisläget hamna lite närmare min nivå så att säga. Om inte reparationskostnaderna driver mig till personlig konkurs då förstås... ;) /L |
|
|
Borde sova nu, men låg och funderade på hur gott det skulle kännas att somna med vetskapen om att en melbourne röd M3 stod på uppfarten och bestämde mig för att surfa in på BMW:s site och se vad den kostar etc. Hittade inga priser så jag tog mig hit. Jag skrattade lite lågt (eftersom min fru och min dotter ligger ett par meter ifrån mig och sover) när jag läste inläggen om inkomst. Jag har en hyfsad inkomst men inga som helst pengar över eftersom jag LÄTT skulle platsa i programmet lyxfällan. :-) Jag har en förmåga att skapa glädjekalkyler kring vad som helst och jag skulle säkert kunna övertyga mig själv om att jag faktiskt skulle kunna köpa den här bilen (jag kan ju alltid skära ned på det där och det där...vilket jag iofs aldrig gör sen när det väl kommer till kritan) men min fru skulle antagligen lämna mig på fläcken (vilket iofs skulle göra min ekonomi avsevärt mycket bättre) och hon är rätt bra att ha tycker jag. Insats kan jag alltid komma undan genom att bekräfta för BMW att jag kör mer än 3000 mil om året i tjänst (lysande körprofil för den här typen av bil) och sen blundar jag bara för alla problem tills första fakturan kommer och har mitt självklara gräl med hustrun som sen mynnar ut i att "det var väl inte så j-vla smart din oansvariga halvfigur till småbarnsfar" men sen står den där...,min melbourne röda penisförlängare. En sak har jag lärt mig tro´t eller ej, men vad jag än unnar mig så går det ett par veckor och sen kommer ångesten kring att den stora lyckan och glädjen med alla saker infinner sig som mest innan jag fått prylen/bilen/whatever, man vänjer sig ganska fort oavsett. Natti natti från en övertrött dålig pappa. Liten parantes förresten: En god vän till mig fick höra från sin fru att "vore det inte bättre om du hade haft stor ***, då hade vi sluppit det här köpet,?" - Hur skön är inte den kommentaren?! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.