|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte vid hjulskifte i helgen att vänster bakfjäder var av längst ner. Verkar vara ett typfel på dessa bilar, och nu ska den såklart bytas. Antar att man måste byta bådea fjädrarna på samma axel samtidigt, för att undvika konstigheter. Mina frågor är då 1. Kan jag byta fjädrarna själv i GDS-hall med lift som lyfter i bilens lyftpunkter och är det värt besväret? Behöver jag investera multum i verktyg? 2. Vad kostar originalfjädrarna ungefär? 3. Om jag lämnar in på verkstad, vad är en rimlig kostnad för detta? 4. Vilken verkstad kan rekommenderas för ett till synes enkelt ingrepp, gärna i Solna, City eller däromkring? /Fredrik | |
|
Hej, Råkade nyligen ut för samma sak själv. 2. Ca 800/fjäder 3. Räkna med 2500-3000 //Peppe |
|
|
1. Ja det kan du men det är en del bök, du kanske akn låna verktyg av en bekant, inte värt köpa allt för ett engångsjobb. 4. Bil&motorteknik i Huddinge 087110687 är mitt tips. doktor Per fixar grejen. Mvh Asken |
|
|
Tack för era svar. Om jag antar att min bil inte är modifierad från original, kan man på BMW då se i sin databas exakt vilka fjädrar den ska ha? Jag är ganska så säker på att bilen inte har någon sänkning eller så, men om den skulle ha det?! /Fredrik |
|
| Du kan själv kolla här Länk | |
|
Hejsan! Mycket vanligt problem med E46. Bytte båda mina fjädrar som jag köpte på "Stackefält" här i Örebro. kostade ca 1200 kr för båda och jobbet tog väl ca 2 timmar. Fjäderspännare Garagedomkraft för att hissa upp bakvagnen Lite bökigt men fungerade bra med fjäderspännare. Ett tips är att kontrollera så att fjädertallrikarna av gummi som ligger under bakfjädrarna är fräscha, annars byt dessa med. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Tid bokad hos Per i Huddinge. Han var mycket trevlig och uppskattade kostnaden till ca 1700-1800 för fjädrarna och 500-600 för arbetet. Känns ok. BMW i Solna uppskattade kostnaden till ca 3500-3800...och hade dessutom 2+ veckors kö innan man kunde få tid! /Fredrik |
|
|
Hej! Samma problem som TS. Däckbyte varpå det upptäcks att fjädern höger bak är av (konstigt att jag inte upptäckt det innan kan man tycka). Läste någonstans att detta kan gå på Goodwill. Stämmer det? Vidare så undrar jag om det finns några andra fjädrar som är lite hållbara som man kan använda? Och för det tredje. Hur nödvändigt är det att byta snabbt? Fjädern är bara av längst ner. Tacksam för svar. |
|
|
kvasar2000: Det är ju inget som är akut, det var jag själv som upptäckte det. Varken bmw förbesiktning eller bilprovningen noterade detta. Men det är ju alltid bra att byta ut fjädrarna så fort som möjligt. Själv köpte jag svenkstillverkade fjädrar på stackefält och de håller än. Tydligen så är det ett materialfel i bmw´s originalfjädrar som gör att de går av på sista varvet. Passa på att byta ut gummitallrikarna under fjädrarna när du byter, för de blir dåliga med tiden. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
| Tack för svar! Kan detta gå på goodwill som någon har nämnt? | |
|
Lyfter tråden lite, Märkte nu i helgen att bägge mina bakfjädrar har gått av en bit längst ner på min 330xi E46 '02. Så måste byta dom, då är frågan, är det samma fjädrar bak på 330 e46, som 330xi e46? samt Tips var man ska handla? Mvh Emil |
|
|
Delve: Ja det är samma fjädrar. De går att köpa på diverse ställen, men priserna varierar. Mekonomen 828:- styck. Ad Center och Bmw ligger på c:a detsamma. Sen har du Biltema som tar 349:- styck. (Hur bra som helst i mitt tycke) Inte ett dugg sämre än de dyrare. Står på deras hemsida till E30, men det är precis samma fjäder bak. Mitt tips är att köpa dem på Biltema. Kan du byta själv kommer du billigt undan. Det du behöver är domkraft och 18 nyckel. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Tack för svar, lagt en beställning nu. Hoppas dom passar bara. Dock mailade jag Länk och frågade om fjädrarna passa, för dom hade till e46, dock påstog han att dom inte passade. Men beställt via butik i stan till 330. Så borde få lämna tillbaka ifall de inte passar iaf :) landade på ca 1100kr för två, förstärka dessutom. Med en viss rabatt ;) BMW ville ha ca 1100 st. Återkommer med resultat. |
|
| Jag kollade för säkerhets skull på realoem innan jag skrev också. De förstärkta är för touring annars samma. | |
| Jag kollade för säkerhets skull på realoem innan jag skrev också. De förstärkta är för touring annars samma. | |
| okej, då borde det passa då =) | |
|
hej Har du tagit hänsyn till att det är en 4 wd?Inte alls säkert att det är samma som till "vanliga" 330.Stötdämparna är def. inte samma. Håkan |
|
| Har hämtat ut nya bakfjädrar nu, men inte kollat ifall dom passar, förhoppningsvis blir det av i helgen! Bara att hoppas på de bästa :) | |
|
Om det är samma för 2wd resp 4wd vet jag inte men jag vet att det är andra fjädrar till 2wd utan dragkrok jämfört med 2wd med dragkrok. Jag har eftermonterat krok och BMW tipsade då om att jag brode byta fjädrar också men jag sa att eftersom jag mest kör cykelhållare på kroken så byter jag till dragkroksfjädrar när existerande fjädrar går sönder. Sen är det väl kanske så att många olika fjädrar passar men vad sedan BMW anser vara optimalt för just din bil är en annan sak. Dämpare och fjädrar ska ju helt lira bra ihopa. För mjuka fjädrar sliter kanske mer dämpare och omvänt. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.