|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Setat och snokat flera timmar nu om å turbokonventera en Bmw 325 e36 (1993) och tycker att det är mycket snack hit och dit hur man ska och inte ska göra + att 60% av alla trådar står det -"använd sök funktionen" så nu vill jag ha svar på tal på några saker om det är möjligt; Och vill tilläga att bilen som sades är en 325:a med en 192hk vanos motor på 2.5l och bilen är av 1993 år modell och jag hade tänkt å göra en turbokonventering på den i bemärkelsen "snik" och vill veta vad jag helt enkelt behöver ha för grejjor, helst utan å öppna motorn (iaf i år). Så till frågorna; 1. Är det något mer en det här jag behöver inhandla till min "snik konventering"? * 535 LMM * 340cc spridare * Grenrör med passande turbo. * Intercooler. * Tryckrör. * Bypas, återcirkulerande? kanske en evo 6 bypas? * Ställbar BTR (som ska vara ca?bar) * Laddtrycksmätare * Downpipe ifrån turbo och ner till katten * ska man ha extern eller intärn wg? Och hur ska man göra med oljereturen, bora hål i oljetråget? Lösningar lättast på det? Och hur mycket törs jag ladda med detta utan å öppna motorn? 0,7-0,8? och det bör ge ca 215-250hk?? 2. Lär jag göra något med styrboxen? Mappa? Chippa? Kan jag slänga på alla grejjor och sen bara vrida om nyckeln och starta? 3. Och då den eviga frågan, Besiktningen!! Kan man bara byta ut turbo grenröret med turbo på och sätta dit org grenröret och åka in utan att bilen går som en påse skit? lr lär man byta tillbaks spridare och lmm och hela skiten? Och bilder på folk som konventerat denna motor på detta vis får gärna lägga hit en länk eller maila mig bilder samt göra lite utlåtande om saker och ting! Tack på förhand och snälla, skriv inte sök så hittar du!! För jag har sökt och vill nu ha bekräftat ovanstående! =) Mvh Tommy www.tommtferlin.com | |
|
Vid 0,7 bars laddtryck ska motorn lämna 326 hästkrafter teoretiskt sett. Vid 0,8 bars laddtryck har du 345 hästkrafter. Har du rätt kringutrustning ska detta inte vara en omöjlighet! |
|
|
Om du menar använda en luft mängds måtare från en 535:a med 6 cyl motor så funkar det inte. Det är på 325/525 med m20 man kan använda en sån. Tror inte motorn blir så långlivad med 0,7-0,8bar och oöppnad motor, men ca 0,5 ska väl funka en stund. /// Kristian |
|
|
Tipsaren: Det går visst! Finns en kille som kör med sin 325 E36,motorn är oöppnad och den laddar 1 bar. Sitter ett SMT6 Piggyback-system på samt att den är mappad. |
|
|
Okej så om jag håller mig vid 0,5 bar då, borde ju i sådant fall ge runt en 260hk och då borde även motorn hålla? Iof är ju allt relativt... Ang Lmm funkar den ifrån e36 ans m3:a då? Och spridare kanske man kan ta ifrån m5:an dom på 380cc? Och turbon, kan man typ ta en og saab 900s turbo som ska funka för 300hk, tänkte den är ju inte så stor samt har inbyggd wg så det får plats? Lr vilken turbo kan funka bra? Oljereturen till turbon tar man och borrar ifrån tråget då lr? Och styrboxen kan den lämmnas orörd? Mvh Tommy www.tommtferlin.com |
|
|
Nja,satsa hellre på ett agg från Saab 9-5 Aero,stor skillnad på dem jämfört med ett 900-agg. Annars är T16-turbon en given favorit bland dem som turbokonverterar. |
|
|
Bypas, återcirkulerande? kanske en evo 6 bypas? är det dump du menar? enklast är klart en intern weastgate. o ja du kan köra upp ett hål i oljetråget bara du får bra fall från turbon. kolla ppf`s faq så får du bilder och allt du behöver veta. |
|
|
Om du laddar 0,5bar så kommer den ge ungefär 290hk men jag tror inte att din koppling kommer att palla för det. Mitt Turbo projekt. Länk |
|
|
Ja en bypas är en återcirkulerande "dump" dvs inte en öppen dump. Hur är det med styrboxen då? behöver man pilla nå på den? Mvh Tommy www.tommtferlin.com |
|
|
Michél: hur mycket effekt har han som laddar 1 bar? PPF har väl chip till orginalboxen som är anpassat för turbo. /// Kristian |
|
|
Tipsaren troligen runt 400hk. Men bör tilläggas att han kör på E85, som är mindre spikkänsligt än bensin. Och den motorn satte han bara ihop för att leka av sig. Dvs inget större hopp om lång hållbarhet. ___ Jag trivs bäst på sladd. |
|
|
Ok, E85 förklarar allt. Orsaken till att jag frågade efter effekten var att om han körde på vanlig 98 så skulle han troligen backat tändningen och köra på ett A/F ratio långt under 10, vilket kanske betyder ca 300hk med 1bar.. vilket är dåligt. /// Kristian |
|
|
TommyF Ta en titt inne på Länk ! De säljer kompletta kit till din bil och har stor erfarenhet av att turbomata den motorn. Finns några på det forumet som bygger på E36 325. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.