|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en jättefin Z4 3.0i från 2004. Importerad från tyskland där den ägts av en äldre dam. Alla papper ok. Mätarställning 4.800 mil. Väldigt trevlig att köra, ser välskött ut. Säljs av en bilfirma som ger ett mkt seriöst intryck. Vill verkligen köpa den och det finns fler intressenter än jag. Mitt dilemma är att jag tänkt få den M-testad vilket bilhandlaren gått med på, det är dock svårt att ordna detta rent praktiskt just nu och där jag bor. Min fråga till er som har mer erfarenhet av bilköp än jag är således: Skulle ni våga köpa en sådan bil utan föregående M-test? Om det nu visar sig orimligt krångligt att få den M-testad (svårt att få ut semester, lång resväg mm) vet jag verkligen inte vad jag ska göra. Tacksam för råd. | |
|
Vad heter firman? Du kan söka på firmanamnet i ovanståend "sök inlägg", det brukar ge en del kul att läsa. Det ställe jag skulle lämna en bil för test hos är Bil&Elservice på pappersbruksallen samt göra ett garantiserviceutdrag ifrån BMW tyskland. Ska du ha bilen stenkollad, Powerposta hasso och be han ta fram förstoringsglaset om han har möjlighet. Enda vägen till en bra bilaffär är att inte ha bråttom, 80% är koll, 20% är köpet. Lycka till! Asken |
|
|
Om firman kan antas hedra garantiåtaganden är det bättre att vänta med M-test till efter köpet. Om bilen har brister som inte upptäcks vid M-test kan firman använda sig av testet för att slippa åtgärda fel under garantin, precis detta hände mig och Allmänna Reklamationsnämnden gav firman rätt eftersom det inte var något fel på bilen innan köp (enligt M-test alltså). Mitt råd är alltså, om firman verkar vara sådan att den bryr sig om sitt goda namn och därigenom kan antas hedra garantiåtaganden, gör ett M-test, eller motsvarande, inom garantiperioden efter köpet! Mvh. Christian |
|
|
Hej, jag har samma rekomendation som Christian (Zig). Liknande typ av smäll gick jag på.DVS min bil var testad av firman? innan köpet. Jag fick protokollet med kommentaren att "allt var fixat" av BMW. Vänta med testet till efter köpet. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.