|
|
|
|---|---|
|
HEJSAN! Min hastighetsmätare fick helt plötsligt spel och började studsa upp och ner som en galning, för att bara ibland lugna ner sig och visa rätt hastighet. Så här höll den på ett par dagar för att helt plötsligt bara stendö. Vad har hänt? - Alla andra instrument fungerar, även all annan elektronik. - Bytte till sommardäck nyligen, fick laga ett med skum, vä fram. Det skvätte ÖVERALLT i hjulhuset, kan detta ha något med saken att göra? Fungerade bra flera mil efter bytet iofs. - Jag såg även att sommardäcken jag fått med vid köpet av bilen har helt fel dimensioner. Så jag är på jakt efter ett par nya, men kan det ha något med att hastighetsmätaren dör att göra? - Det är ca 10-20 mil efter däcklagning hastighetsmätaren dog, fungerat 100% tills dess. Var ska jag börja kolla efter felet? Bilen är en: BMW 316i från 1989, alltså E30 karossen, 2 dörrars. | |
| Kabel avbrot till givaren som sitter på bakaxelsklumpan elr själva givare har get upp sig. Möjligtvis instrumentpanel som strular? Men jag gissar på kabelavbrot . Kolla upp kablarna där vid klumpan, möjligt att de var skadade efter däcklagning. | |
| Yes, bombis givaren på bakaxelklumpen! Dålig kontakt där. Förmodligen löser sig problemet om du skalar fram lite ny kabel och sätter dit en ny kontakt. | |
|
ok, tack för era snabba och bra svar. MEN, var hittar jag det där? Är det något man löser och kommer åt enkelt själv? Vore jättetacksom för en snabbguide ala Haines.... tack igen och på förhand. |
|
|
Det sitter bakpå bakaxelklumpen. Hissa upp bilen med två domkrafter bak. Lägg dig på rygg och titta bak på bakaxelklumpen. Ta loss kontakterna från givaren som går in i klumpen. Byt kontakterna. Finns nog nya på OKQ8. Det är ju bara att jämföra med de befintliga som sitter där. Och vid behov så skalar du bara kabeln så du får fram lite koppartråd. Kolla även så att inte kabeln som kommer framifrån ligger och skaver mot t ex drivaxeln. Inspektera om det är några skavskador på kabeln... Det är lite pilligt men det är inga större svårigheter om man har lite tålamod. mvh |
|
|
För säkerhets skull: Använd pallbockar och inte domkrafter om du ska under bilden! Mvh Stephan |
|
|
OK! Tack så JÄTTEmycket. Supertacksam. |
|
| Sådär. Nu var det fixat, va ju inte så svårt och japp, kabeln för hastighetsmätaren till givaren hade helt enkelt GÅTT AV. Nu hade inte OKQ8 Någon ny kontakt så en liten tillfällig lösning har gjorts med kabelskor osv... Funkar bra, men man kanske skall försöka hitta en ny sån riktig kontakt. Var kan de ha de? Måste nästan vara BMW som gäller eller kan Mekonomen, Biltema och liknande ha tror ni? | |
|
Blåser liv i denna tråd. Har ett satans glapp i hastighetsmätaren som jag haft ett tag nu. Har nu satt dit nya kontakter vid givaren i klumpen. Å givaren är ny. Ibland kan hastighetsmätaren funka 1 mil UTAN att den dippar ner. Nålen visar perfekt hela tiden. Sen ibland, som nyss när jag körde. Så är mätaren helt stendöd! Den hoppade upp nån gång senaste milen bara. Sen stendöd. Det är nog inte SI-kortet för det är bytt för inte så längesen. Å inte samma symptom nu som när batterierna är slöa.. Nån som vet nåt annat än dessa två "klassiska" E30-hastighetsmätarfel? Finns det ett tredje fel? mvh |
|
| Glap i kabel nånstans | |
|
hallå jag har också fel i min hastighetsmätare, kabeln där bak värkar okej vid en koll men endå är den död? både hastighet, trippen och bränslemätaren är död i min, vad kan det vara för fel? sitter bara en ynka brun kabel till VDOn bak på instrumentet, skall det inte vara fler kablar till vdon "hastighetsmätaren"? tacksam för svar mvh//Thomas Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
| Fick samma symptom nu när jag monterade vita tavlor. Och samtidigt som hastighetsmätaren dör så går förbrukningsmätaren i topp. Hänger dom 2 ihop på något sätt i mätarhuset? Min fungerar också till och från men det är alltid både hastighet och bränsleförbrukning samtidigt. | |
|
ja jag har samma problem där att ekonomimätaren står på fult hela tiden. jag är rätt säker på att hastighetsmätaren fungerade för 2 dagar sedan men är nu stendöd? har kollat kabeln vid klumpen somsagt. ingen som har någon ide? mvh//Thomas Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
tjena har fått samma fel, hastighetsmätaren börja hoppa för att efter några dagar dö helt och tankmätaren lever ett eget liv. trippmätaren rullar inte och ekonomimätaren står i topp. någon som löst problemet eller får jag jaga på egen hand? ska kolla kabeln och kika bakom instrumenthuset, återkommer om jag hittar nåt. |
|
|
blåser liv i denna tråd återigen. Jag har en rolig sak och berätta. Min hastighetsmätare och bränslemätare fungerar inte när jag startat bilen på morgonen. Efter jag har kört ca 1,2 mil vaknar båda och då fungerar de fellfritt. Jag pendlar med bilen varje dag och det händer varjedag på morgonen. Det lustiga är de börjar fungerar precis på ett och samma ställe varje dag. Skiljer inte en 300 meter. Vad kan det bero på. Det är nog inte så irriterande med vill gärna att de fungerar. Mvh/Jojo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.