AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.183

Hur byter jag Vattenpump på min 528 -99

pb
12
pbl
528i -99
När jag kom hem idag så hörde jag hur det började rassla i motorn därframme, gick ut för att lyssna vad det var och då började det rinna vatten under motorn, stängde av motorn direkt så förhoppningsvis så har inget annat gått sönder. Hur svårt är det att byta vattenpumpen själv? Nehövs någon form av specialverktyg för att får bort den gamla?
Tacksam för svar.
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Nä inga specialverktyg men en ringnyckel 32 är bra att ha. Kolla upp de 2 remarna om de är dåliga, lätta att byta när allt är borta och sträckarna kan man byta eller dra i kullagerfett. Mitt tips är att byta termostat samtidigt. Finns gör-det-själv-tips på det här

//Håkan
pb
12
pbl
528i -99
Kanon, det fanns ju med bilder och allt, tack för tipset, ska nog byta remmarna termostat och sträckarna när jag ändå är det och skruvar....

Tack för snabbt svar
Peter :-)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Missa inte att fläktens 32mm är felgängad! Annars inga problem, förutom möjligen luftning - Läs på innan du börjar!
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Det är inte svårt. När du väl fått bort fläkten (vilket jag tyckte var svårast) så är det lätt att komma åt pump, remmar och termostat.

Jag fick pris av BMW på dryga 6000.- för detta jobb, tog mig ca: 3 timmar att
göra själv, och kostade 1100.-

Glöm inte att skriva ut Hassos mektip ang. detta, bra att ha till hands, främst för att du ska lyckas med luftningsprocessen.

Lycka till.
pb
12
pbl
528i -99
Tack alla för hjälpen, nu är det klart. Svårast var att få bort fläkten, precis som Johan M3 skrev. När väl den var borta så flöt allt på enligt Hassos beskrivning.
Den går tystare nu så den har nog varit på gång ett tag fast jag inte riktigt märkt det, utan det har kommit sakta men säkert. Nu låg hela lagret nere i durkplåten.....

Peter :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.