AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.235

Omega 907 "motorskölj"

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är de någon som använt denna produkt och kan dela med sig av sina erfarenheter av den?
Har pratat med en säljare på smörjteknik som står bakom denna produkt,och de låter som de fungerar väldigt bra..

Men som sagt vore de trevligt att få en mer neutral kommentar om denna...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad jag vet och hört ska den va okej. Har dock inte provat den själv utan jag har använt bilstein engine flush istället, www.engineflush.biz, i mitt fall femtonhundra kr ink olje och filterbyte fann jag synnerligen prisvärt. Mvh asken
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Jag, har använt 917 på min gamla 525a, tickandet från lyftarna försvann iaf.. Så jag kör alltid med Omega 917 när jag byter olja
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
907 menar jag
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej...men de låter bra,ska ta och prova den där tror ja...

Vet ni vilken mängd man ska ha och va den kostar?
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Kostar ca 120 för 2dl tror jag
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Har använt den vid senaste motoroljebyte förra året. Mycket bra sköljmedel.

Uppgift från Smörjteknik:

"Omega 907 MOTOR SKÖLJMEDEL

Tystar ”tickande” lyftare, sänker oljeförbrukning

Rengör motorn (ventillyftare, kolvringar etc) invändigt fr slam, glykol, koks. Bättre smörjning och längre livslängd på ny olja.

Bensin-, Dieselmotorer, Kompressorer etc
Blandning 1:15 (3005 ml till 4,5 liter)

Rengör motorer invändigt, ...på bara 10 minuter !!"

ALLA Omega smörjprodukter är av absolut bästa klass. Betydligt dyrare, men gör sitt jobb bättre än andra oljor. Har bytt alla oljor hos min bimmer till Omega & är helnöjd :-)

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
kicken
jag har inte testat ,produkten ni diskuterar ..men flera andra av samma märke, och det med gott resultat, och jag kan säga att vi "testat" i hårdare drift..och jag är j-vligt nöjd :-) m.v.h kicken...p.s dessa prudukter är som sagt svindyra men outstanding...
låter ju jättebra, men jag vet inte om jag sett den någonstans? vart har ni köpt den? hade nog behövts i min bil också..

man gör aldrig bort sig, man gör bara oväntade saker.
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Jag köpte oljorna direkt från Smörjteknik Länk via en innesäljare där. Då kan man få 10% mängdrabatt.

RideTech är återförsäljare av Omega oljor:
Länk
Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Mekonomen kan ha, men jag köper direkt av smörjteknik
Mi
24
Mike77
530dA M e61 -07 LCI
Jag har provat Omega-grejen men utan resultat.
För de som vill prova finns den hos FH Pettersson i Göteborg, Mölndalsvägen. Jag provar just nu Auto-RX www.auto-rx-com , långtidsverkande estrar som man måste ha tålamod med, cirka 700-800 mil innan garanterad effekt.

Hellre borsta katten än att kasta bort den.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
För mig så fugerade det sådär halvbra (318E30), blev dock tyst och fint men började ticka lite senare. Jag köpte Wynn's Hydraulic lifter treatment vid nästa service och den fungerar till nära 100%, lyftarna har aldrig efter detta väsnats, dock har jag bara kört omkring 300mil än så länge så vi får se efter 800-1000mil.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag körde sist med CRC´s motorskölj..va nöjd första milen,men sen kom de där lilla tickandet igen...men såg efter att jag använt något för liten mängd.

Ska pröva 907:an till nästa oljebyte så får vi se om den fungerar bättre,med rätt mängd då också såklart! :)

Omega har ju också någon såndär oljeförstärkare som ska tysta ventiler mm,är de något att hålla på med?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag provade 907:an på min gröna 850. Det ´började ticka lite efter behandlingen:) Blir en Bilstein Engine Flush senare i år men nu har jag ny SLXolja i.
Mvh
Asken
Mi
24
Mike77
530dA M e61 -07 LCI
Glömde säga att det är mina tickande ventillyftare jag försöker bota.
Jag har provat chockbehandlingar innan (enligt nedan) och är nu inne på Auto-RX-långtidsgrejen enligt tidigare inlägg.

Wynn's Hydraulic Valve Treatment
Bilstein Engine Flush + Valvoline Synpower
Insp II inkl. Omega 907 + ny Motul X-clean

Inga resultat. Nya försök dock, skam den som ger sig.
Jag håller er underrättade om eventuella framgångar med Auto-RX prylen. Skall bli intressant... Hur kan en ventillyftare pajja mekaniskt? Det kommer aldrig att gå in i mitt huvud...

Ovannämnda chockbehandlingar jobbar mycket snabbt och bryter loss sjok med gammel skit, bättre då att jobba med något som mjukar upp / löser upp skiten långsamt. Jovisst, jag har köpt säljarens argumentation... Men funkar det blir jag helårsprenumerant :)

I´ll keep you updated! //Mikael
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej
jag har använt Omega 907 med gott resultat. Iofs inte på BMW'n utan Volvo S60 T5 Aut. Använde dessutom deras ATF-olja 699 i automaten med väldigt bra resultat. Kan rekommenderas. Köpte direkt från Smörjteknik.

/Janne

Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Använder 907 på de flesta bilar jag köpt begagnade även om det kan dröja något år innan det sker. Tickande lyftare på M60/62 samt oljud i Vanos M62TU har försvunnit eller gått till en minimal grad. Det jag lärt mig med tiden är att 10 minuters sköljtid som rekommenderas är påtok för liten tid för att lösa upp 20 års avlagringar. Rekommenderar att man kör en timme landsväg eller tills oljudet tystnar. JAg har inte provat att använda 2 flaskor på en gång(4 - 6 lite oljevolym för en flaska) men sett i backspegeln borde nog gjort det med tickande 28k mila 740 som passerade i bilflottan. Kunde vara kul om någon testade detta på M3 eller M5 med Vanos-tickande. En teori varför en del M-motorer tickar i Vanos kan vara att man kör och stänger av och ibland är bilen kokhet och ibland är bilen knappt uppvärmd när man slår av motorn. Hård användning är t ex Autobahn.. Oljan slits oavsett användningssätt och alla är kanske inte lika med att byta olja som vi härinne. De absolut smalaste och trängsta oljekanalerna är just i Vanos. Sen kommer de i de hydraliska ventillyftarna. Blir det tillräckligt mycket "klegg" ivägen så börjar det en liten liten mekanisk förslitning och sett överett antal år så kanske det kan påbörja fel som sen renderar i att man måste byta el renovera vanos? Ursäkta utläggningen.. Rekommenderar dessutom att fylla i en liter olja innan man sätter tillbaka oljepluggen, byter filter och tappar i ny olja. Why? När du använt 907 blir den oljan som är i bilen absolut genomsmutsig. När man tappar ur oljan ur tråget stannar en del av den kvar i botten på tråget, kanhända de mest skadliga delarna. Efter lite Omega 909 så blir bilen "som ny", man får bortse om motorn har mekaniskt slitage som man bara ser om man lyfter på toppen. Den senaste bilen jag behandlade var en CLK 200-2007. 11000mil. Olja bytt var 1000:e mil sedan ny. Verkstaden påpekade att det var vanligt att dessa motorer tickade, det var fullt normalt. Numera spinner den som en BMW-motor:)

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.