|
|
|
|---|---|
|
Oljudet kommer och går lite som det vill, ibland kan det vara mer eller mindre helt borta i några veckor medans det annars, som är fallet just nu, kan låta konstant när man kör över ojämnheter och liknande. I alla fall vill jag beskriva ljudet som en fjäder som fjongar till och "sätter" sig alltså typ k-dong-jojojong, ungefär. Oerhört irriterande blir det på ojämn väg hursomhelst! Jag inbillar mig att det är höger bak som nästan alltid spökar och det ligger väl nära tillhands att misstänka fjäderbenet. Har kikat som hastigast vid olika till fällen och kan inte se något uppenbart galet, dvs fjädern sitter som sig bör, är hel och gummimellanläggen i tallrikarna verkar reko. Nån som har några uppslag eller liknande erfarenheter? Min bil: Länk | |
|
Låter som sagt "fjäderbensrelaterat" trots allt.. Mvh Janne. |
|
|
Är siletblocken bytta på din bil? Om inte så är det troligen dom. Nr. 2 på denna länk: Länk |
|
|
Jag har haft detta på min förra 735a.Har det även nån gång på min 740,det är fjädern som rör sig i tallriken.På min är allt bytt av föregående ägaren dvs fjädrar,mellanlägg,dämpare endast orginaldelar är använt.Har även märkt att på just ett ställe där det lutar både hö o vä samt att man ska svänga samtidigt så kommer detta tjong. Mvh/Micke |
|
|
joblock - nej silentblocken är det inte, de är kanonfina och bilen är stabil även i dubbel motorvägsfart. trucker - ja det måste vara så! Åkte med i en bekants e38 en gång och hörde exakt samma ljud vid ett tillfälle. Precis som du säger är uppstår fenomenet ofta när man kör över lutningar/nivåskillnader typ ut från min parkering då först vä bakhjul går över en kant och sedan höger samtidigt som man svänger. Doijong! Bara att leva med gissar jag, men byte till nya mellanlägg hjälper säkert till att bättre hålla fjädern i rätt läge. Det kommer och går som sagt i perioder - igår krypkörde jag över en stor "utgrävning" i asfalten och efter detta tjongade det konstant i varenda ojämnhet i ett par mil. Men sen gav det sig plötsligt och så kan det vara i princip borta i några veckor... Min bil: Länk |
|
|
Kan nog vara slitna fjäderunderlägg eller "grus i maskineriet". Prova att hissa upp bilen och spola rent med högtryck annars får du nog byta dem. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har samma ljud på 92:ans 735i. Vänster bak. Det är nya fjädrar, underlägg och stödlager (original). Har fått för mig att jag monterat nåt felaktigt/löst, men det kanske inte är så om det är fler som har oväsendet. Kör ner på en ojämn grusparkering varje morgon och 90% av gångerna så kommer ljudet. _________________________ E34 M5 Register Sverige - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.