|
|
|
|---|---|
|
Har ett underligt problem med min m20b20, tomgången svajar. Alla vakumslangar är bytta, tändkablar, insugsbälg, rengjort lmm & div kontaktstycken, kollat vevhusvent, även bytt tillsatsluftslid samt insugspackning. Får ändå inte bilen att sluta svaja på tomgång samt att den drar en del olja. självklart luftat kylsystemet som en galning. Det ända som verkar hjälpa är att drar man upp oljestickan så blir tomgången stabil fast ändå för hög. ligger kanske på 1500. vad kan det vara? mvh alex | |
| Ta bort batteripolen någon halvtimme (kall motor) och sätt tillbaka den sedan och starta och låt bilen stå på tomgång och rör ej gasen till den nått arbetstemp. | |
| Fungerar det verkligen? är det som en reset på databoxen? kan tilläggas att tomgångsskruven är i botten,. | |
| Va hål i min insugsbälg men bilen gick bra ( den hade väl mapat om sig) så när jag bytte till en ny gick bilen skit dåligt med följd att katalysatorn gick sönder så jag fick reseta boxen sedan funka den som ny | |
|
har provat detta såväl idag (ca 3-4h utan batteri) som vid flertalet andra tillfällen utan resultat. tror mitt problem ligger någon annan stans. NÅGON ANNAN SOM HAR EN GISSNING? =) |
|
|
Klintan: Du har Motronic på din bil,lite mer avancerat än Jetronic som sitter på de äldre E30-versionerna. :) Därav att Reset-funktionen inte fungerade så som det var tänkt. Acreature: Har du kontrollerat ditt ventilspel? |
|
| det med olje stickan är ju lite skumt..... kan inte vara vevhusventilatioen som är tät så motorn inte får luft? | |
|
vevhusvent är itne täpt. iaf inte i slangen, möjligen att den kan vara det i ventilkåpan.? ventilspelet är kontrollerat så sent som igår. utan nån som helst skillnad. Det jag börjar fundera på är ifall bilen får fel signal ifrån tempgivaren till motorstyrningen alternativt från den där svarata saken på luftfilterboxen, nån svart låda som jag tror mäter hur högt man är över havet(typ mäter bar) ? någon som vet hur man felsöker nån av dem. ? mvh Alex |
|
|
Länk jag tror det kan vara nr 5 på bilden som är den svarta boxen. vet dock inte vad det är? |
|
| ingen som har en aning? | |
|
ingen som har en ide? har stält in spjällägesgivaren (igen) och kontrollerat att den och atitude mätaren är korrekta. även letat med startgas utan hitta något? Någon som vet ifall slagen som går till bromsservot, där det ansluter i spjällhuset så är det bara som en räfflad yta på cylindern man sticker in, skall det läggas packningsmassa på den eller något? sitter som inte riktigt fast... ???? tacksam för alla idéer och svar. |
|
|
då ingen tycks svara så får jag fortsätta skriva hur det går. med luftfiltret borttaget och undre delen på luftburken, då blev bilen vid varmmotor stabil och en tomgång på ca 1000rpm. vid återmontering kom felet tillbaks. så det är kanske pulseair ventilerna eller så igensatt luftfilter. kan pulse-air ventilerna ställa till sådan oreda????????? |
|
| känns ju som luftfiltret... vad är pulse air ventil? | |
|
fredrik_325: Länk nr 13 på bilden släpper in avgaser till uftburken för att förbränna lite av dem igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.