AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.246

Oljud i bakvagn

ce
7
celcius
318 Touring -04
Har en 320 E36 Coupe 93, 17000 mil. Upplever ett rungande resonans ojud i bakvagn. Uppträder från 30km/h. mest vid 90 km/h oberoende av växel eller nedtyckt koppling. ( låter som man kör med grova vinterdäck)
Har bytt bakhjulslager,Bromsar, Bakväxel olja.
Kan det vara stödlagret vid kardanen? Hoppas det inte är bakväxeln!

Tacksam för hjälp.....

sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Jag har en E36 touring och har exakt samma problem. Som mest låter det vid 60-70 men över 100km/h blir det bättre. Ljudet ökar i frequens ju fortare man kör, som om man har traktor däck.

Jag tror att det kan vara däck eller hjullager.

Jag har försökt med olika lufttryck i däck men kan knappast höra skildnad.

Därmed mina däck (Goodyear) är från januari 2001 (markering på däck) och har över 4,5mm kvar så jag tvivlar om jag ska köpa nya däck eller om jag först ska bytta hjullager. Skulle altså gärna ville veta var ljudet kommer ifrån.

Med vinterdäck har jag nästan samma ljud men dom är ännu äldre och dubbat.
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
Har haft liknande på min e36 a, jag bytte däck bak, sen var det ordnat.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
När bytte du du hjullager?
ce
7
celcius
318 Touring -04
Hittade felet :-).... Det yttre vinkelrullagret till pijonaxeln i bakväxeln.
E nog inte så vanligt... men jag brukar inte ha tur. Har ivarjefall rivit ner och bytt hela elendet.
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Jag har nu byt däck till en av den tystaste jag kunde hitta, och har samma problem...

Celcius, vad kostar det att byta yttre vinkelrullagret till pijonaxeln? Hur kan man veta att det är det och inte hjullager?
ce
7
celcius
318 Touring -04
Det bästa är att hissa upp bilen på pallbockar & sedan köra upp bettan i 90-120 km/h (i 5an) lyssna med ett stetoskop (köpte mitt på Jula 100:-)

Det vanligaste är nog bakhjulslagerna.

Att riva ner bak klumpen var ingen konst 3skruvar, köpte lagerna på momentum. 480:-+moms
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Nu har jag byt hjullager hö bak och äntligen är den tyst. Bytet gjorde Autoverskstaden i Täby för SEK 2460,-
To
7
TobbeNylander
320i cab -88
Hej Celcius!
Jag har nog samma oljud i min cabbe.. Byte av lagret? Avancerat eller något för den normalhändige?
ce
7
celcius
318 Touring -04
Först innan du börjar att riva.... Lokalisera ljudet med stetoskop. Skruva bort V-drivaxel sedan H-drivaxel. Lyssna om ljudet är kvar. Är det kvar är det antingen kardanlagret eller pinjonlagret.

Pinjonlagret är relativt enkelt att byta. Man behöver en rejäl avdragare samt en gassvets att värma av lagret med. Vid montage lägg pinjongaxeln i frysen & lagret i ugnen 100grad. (axeln krymper och lagret växer) sedan är det bara att smäcka ihop......
To
7
TobbeNylander
320i cab -88
Tackar!
Klurigt det där med att skruva bort drivaxlarna..
Haft den på verkstan, men den ene sa att det inte lät som pinjonglagret.. När de hade sökt (debiterat) en stund till så kom chefen själv ut och slog fast att det var det visst.. Fan vet om dom gjorde nån undersökning.. Men om jag gör som du sa så hör jag ju samtidigt ifall det skulle vara nåt av hjullagren..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.