|
|
|
|---|---|
|
Hallå på er Jag har en 525 e39 och han ett problem med min radio på fm frekvenserna.. ofta så är den mycket dålig mottagning ute på landet ca 2,5 mil från stan där jag bor.. Jag har varit inne på BMW och pratat om problemet och de säger att det är fler som har samma problem, men att de inte kunnat hitta någon lösning... Nu är det så att ibland så fungerar det klockrent och ibland brsar det ända tills jag kommer in till stan, tillochmed ibland när jag är inne i stan. Är det någon mer som har samma problem och vad kan man göra?.. jag vill hällst inte montera en yttre antenn. Funderar innom en snar framtid att montera en vanlig stereo i bilen istället för original.. kan det bli bättre då? //Eric\\ Ny BMW-ägare | |
|
He, Ofta är det oxid eller glappkontakt. I de fallen det inte är ovanstående så brukar radiomodulen vara trasig. Har du navigation? Har du Businessradio? Har du kasett eller CD? /Andy |
|
|
Jag har en businessradio med cd //Eric\\ Ny BMW-ägare |
|
|
Prova att låna en radio av någon som har en liknande bil. E46 från 2002 och framåt. Går även med bandaren. Det är lätt att plocka ut radion, går på 2 minuter. Säg till om du vill ha anvisningar. /Andy |
|
|
En kort fråga... Sitter radion i bandspelaren eller ingår den i färddatorn och man stur den därifrån? /S |
|
|
I E38or sitter radion i bandspelardelen (dock separat i det fallet man har navigator). /Andy |
|
|
Okej Andy! Jag har inte fått min beställda ProRDS än, och håller på att jaga ipod. Dock hade jag en liten undring om interfacet; går det med alla dem de rekommenderar på Dension att få text och "cd-virituellation". Såg att man kunde skjuta in bärbara hårddiskar mm.. (300 nåt) /S |
|
|
bmw750ia... cd spelaren och styrenheten är särade. jag har plockat ut cdpelaren och styrenheten och tittat på den lilla vita kabeln som många har skrivit om men den sitter på den blåa kabeln, så allt värkar okej med sladdsarna. //Eric\\ Ny BMW-ägare |
|
|
eric.and: kan du precisera dig lite tydligare med vad du menar? /Andy |
|
|
Eric menar nog att antennförstärkaren har drivspänning. utan denna så blir mottagningen helt kass, betydligt värre än vad som beskrivs här. Fast sen bör man inte alltid hålla fast vid att signalstyrkan skall vara bättre inne i stan, och sämre utanför osv. Snarare är det tvärt om, storsändarna som innehåller FM och TV-sändarna ligger sällan inne i städer osv, snarare utanför. Fast man kan ju hamna på fel sida om stan också om man har otur. FP |
|
|
Nja, det var inte riktigt det jag syftade på utan: ***************** bmw750ia... cd spelaren och styrenheten är särade. jag har plockat ut cdpelaren och styrenheten och tittat på den lilla vita kabeln som många har skrivit om men den sitter på den blåa kabeln, så allt värkar okej med sladdsarna. ***************** /Andy |
|
|
OK. Funderade mest på "den lilla vita kabeln". Många har skrivit om den vita kabeln i egenskap av strömförsörjningen till antennförstärkare osv. FP |
|
|
Okej, jag syftade iofs mer på att cdspelaren och styrenheten är särade. Vilket jag tog som om att cdspelaren och radiomottagaren skulle vara särade. /Andy |
|
|
Jag kan inte så mycket om bmws radio men när man plockar ut radion så kommer först den undre delen ut. Styrenheten (kan också vara radiomotagaren.) Sen får man skruva på 2 skruvar till så kan man ta ur cd enheten och där går alla kablar in sen går det en lite kabelstam från cd enheten till Styrenheten. om jag nu köper en ny stereo från BRL som är en enkel-din. Kan antennförstärkarna arbeta med den då eller får jag i slutändan skaffa någon ny antenn? //Eric\\ Ny BMW-ägare |
|
|
Förmodar att du med nedre enheten menar MID-enheten (display osv). Denna har inget direkt med stereon eller radion att göra, endast manövreringen via databuss. Allt sitter i övre enheten, stora kabelstammen, antenn, styrkabel för växlaren osv. Ev. har du även en lite koaxkabel ung. mitt bak på stereon som styr diversityantenn, denna funktion får du ge upp om du byter till icke original stereo. Om du byter stereo och lyckas få till adaptrar och mekanisk montering (ej helt lätt rent mekaniskt att få det snyggt) så är det som du skriver viktigt att antennförstärkaren får behålla sin matningsspänning, den vita kabeln i stora kontakten skall ha 12V när stereon är startad. Du måste även kolla upp och ev. skaffa ett interface som för att du får behålla funktionen i rattknapparna. FP |
|
|
Tack Folke, det var precis det jag menade. (Var lite osäker på hur det såg ut i en E38 utan Navigator, har aldrig varit och petat i en sådan). /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.