AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
897

Tickande ljud i bilen

ro
4
romu99
535iA -91
Hej,
plotsigt borjade att höra en tickande ljud när man gasar på och kommer upp över 40 km/tim och den ökar ännu mer när man ökar hastigeheten, den dök upp förra veckan och den är väldigt stressande. (det låter så här ungefar: tick-tick-tick)
Bilen årsmodell 91, 535iA, kört 23000 mil.
Tack för hjälpen.
/Robban

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Behov av ventiljustering gissar jag..

Finns naturligtvis annat också som kan "ticka" och det brukar som sagt komma från motorn i övervägande del,dvs antingen fel ventilspel eller så börjar kamaxeln(alternativt slitna vippor också) vara lite sliten, kanske pga lossnade banjobultar till oljesmörningsröret eller långt överskriden oljebytesintervall alt. dålig olja..

Lite möjligheter hur som..

Mvh Janne.
ro
4
romu99
535iA -91
Tack Janne!
jag missade att skriva att en bekant till mig bytte fördelarlock och rotor, kan det vara så att den är fel justerad eller installerad?
robban

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Går motorn annars mjukt o fint så har han väl inte lyckats sätta några kablar fel skulle jag säga i samband med detta byte..

Sedan tickar inte motor av den anledningen heller ,ett fördelarlock o rotor kan man inte justera på en M30 med motronic,utan det vanligaste felet man kan göra är ju att "blanda ihop" kablarna skulle jag tro,då lär motor'n gå som "ett lass skit" :)

Mvh Janne.
ro
4
romu99
535iA -91
Tack en gång till Janne
/R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.